STUT-møte 6. november 2019

Til stede: Knut Mørken (studiedekan), Arnt Inge Vistnes (fysikk), Kristian Ranestad (matematikk), Gro Smistad (farmasi), Stein Kaartvedt (IBV), Didrick Kruse (studentrepresentant), Øivind Kure (ITS), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Julie Eldøy (studentrepresentant), Frode Hansen (astro), Steven Ray Wilson (kjemi), Karianne Staalesen (geofag), Yvonne Halle (MN), Andreas Tandberg (MN, referent) Hanne Sølna (MN)

Sak

Tema

Sakspapirer

Orienteringer - 

studiedekan

  • Det var Didrik Kruses siste dag som studentrepresentant i Studieutvalget og ble takket av. Didrik reflekterte over sine erfaringer og han har oppdaget at det bak alt det studentene møter ligger planer og tiltak .som er grundig  gjennomtenkt og utarbeidet av mange mennesker. 
  • NOKUT kommer på tilsynsbesøk til UiO i 2021/22. Saken kommer opp på STUT på et senere tidspunktt. 
 
Sak 1: Orientering om status på IT i utdanning

Andreas Tandberg orienterte om de viktigste prosjektene til gruppa IT i utdanning ved MN-fakultetet:

  • Masteroppgaver i Inspera Assessment. Vi gjennomfører denne høsten en pilot sammen med instituttene. Piloten avgjør hvordan vi ev. oppskalerer til våren. Et viktig spørsmål blir bl. a. hvordan veileder får tilgang til masteroppgaven.
  • Pensumlistesystemet Leganto skal innføres ved UiO. Knut Mørken sitter i styringsgruppen for Leganto-prosjektet. MN piloterer systemet med ca. 10 emner denne høsten for å avgjøre om systemet fungerer for vårt fakultet og vår pensumlitteratur.
  • Undervisningsopptak. UNIT/UiO slutter å tilby opptakssystemet Techsmith Relay den 1/1 2020. Foreløpig har vi ikke et system som erstatter Techsmith ved UiO. UiO har gitt underviserne lov til å bruke Techsmith fram til 1/7 2020. UiO skal før den tid ferdigutvikle løsningen "Undervisningsopptak" slik at løsningen kan erstatte Techsmith, i tilegg til at UiO skal lage medfølgende opplæringsopplegg/veiledninger.
  • Kommunikasjonsprogrammet Piazza. MN kartla våren 19 bruken av tredjepartsprogrammer i undervisningen mtp GDPR-avklaring. UiO har meldt tilbake om at programmet Piazza bør fases ut ved UiO. Vi jobber sammen med UiO for å finne et godt erstatningsprogram som MN kan bruke isteden.
IT i utdanning
Sak 2: Utdanningslederrollen

Dette er en fortsettelse av diskusjoner fra utdanningslederseminaret og forrige STUT-møte. Før plenumsdiskusjonen i STUT innledet Kristian Ranestad om hvordan Matematisk institutt er organisert rundt utdanning:

MI har 6 seksjoner der undervisningslederne har ansvar for 2 seksjoner hver. Utdanningsleder har møter med undervisningslederne utfra behov og når saker dukker opp. Slik er møtepraksisen også mellom utdanningsleder og studieadm. Utdanningsleder møter instituttleder en gang i måneden. Utdanningsleder har ikke personalansvar, men har ansvar for å fordele utdanningsoppgaver på instituttet.

Masterprogrammene har ett felles programråd med felles frister og rutiner. Også bachelor-programmene har ett felles programråd som ledes av Kristian.

MI har i underkant 100 emner totalt og alle emner har 3 emneansvarlige. 

MI bruker Inspera Assessment på de store emnene sine, men har valgt å ikke gå over til digital eksamen på de små emnene. For MI gir digital eksamen en merverdi på store emner, særlig gjelder dette sensureringsjobben. MI bruker Canvas i sine emner, men bruker systemet først og fremst som innleveringsprogram. MI har sammen med IT i utdanning og LINK laget en egen "Canvas-mal" som er tilpasset MIs rette-regime for store emner. Malen er under utprøving på MI og IBV. 

Sak 3: Instituttkvarteret Arnt Inge Vistnes (FI) har 2 saker til instituttkvarteret, men disse sakene ble utsatt til neste møte  
Publisert 17. nov. 2019 22:38 - Sist endra 18. nov. 2019 19:18