STUT-møte 13. november 2019

Til stede: Knut Mørken (studiedekan), Arnt Inge Vistnes (fysikk), Kristian Ranestad (matematikk), Gro Smistad (farmasi), Stein Kaartvedt (IBV), Øivind Kure (ITS), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Julie Eldøy (studentrepresentant), Frode Hansen (astro), Steven Ray Wilson (kjemi), Karianne Staalesen (geofag), Yvonne Halle (MN), Andreas Tandberg (MN, referent) Hanne Sølna (MN)

Sak

Tema

Sakspapirer

Orienteringer - 

studiedekan

  • KD har kontaktet MN-fakultet. De arrangerer et dagsseminar om arbeidslivsrelevans i høyere utdanning 25/11, der bl.a. Torbjørn Røe Isaksen vil være til stede. MN har blitt bedt om å bidra på seminaret. KD ønsker at vi tar med med en student og en bedrift fra arbeidslivsrelevans-initiativet vårt til seminaret. Det kom forslag om å kontake Andreas Görgen i forberedelsene til seminaret.
  • Mot slutten av hvert år lager fakultetet en utdanningsmelding til styret. Yvonne er redaktør for meldingen. Vi presenterer utkastet til meldingen om en uke. Utdanningslederne kan komme med innspill på sakene når vi presenterer meldingen.
 
Sak 1: Forskrift for utdanningsfaglig kompetanse

Knut orienterte om den nye forskriften for utdanningsfaglig kompetanse. Det står i forskriften at "Alle utdanningsinstitusjoner skal utvikle nærmere kriterier for ansattes utdanningsfaglige kompetanse og hvordan denne skal dokumenteres." Undervisning blir eget punkt for vurdering ved ansettelse og opprykk. Formidling vil også komme som punkt i forskriften etter hvert. 

Utdanningslederne etterlyste et program som kan trene instituttene i intervjukompetanse for å kartlegge og vurdere pedagogisk kompetanse hos søkere. Det ble også kommentert at instituttene må kunne referere til konkrete formuleringer i den nye forskriften når de informerer om dette innad og utad.

De pedagogiske ferdighetene skal dokumenteres i form av en systematisk og samlet fremstilling, omtalt som pedagogisk eller utdanningsfaglig mappe. Les mer om dette på KURT (Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi) sine nettsider.

 
Sak 2: Utdanningslederrollen

Dette er en fortsettelse av diskusjoner fra utdanningslederseminaret og forrige STUT-møte. Før plenumsdiskusjon i STUT innledet Ragnhild Kobro runde om hvordan Institutt for informatikk er organisert rundt utdanning.

Sak 3: Instituttkvarteret

Arnt Inge Vistnes (FI) har 2 saker til instituttkvarteret:

1: Hva er fremtiden for Store fysiske lesesal i 4. etasje i Fysikkbygget? Eiendomsavdelingen har satt opp rommet som prioritert for oppgradering/ombygging i 2020. LINK planlegger sammen med gruppa MN IT i utdanning et pilotprosjekt der planen er å lage en veiledning for hvordan Store fysiske lesesal kan oppgraderes til et undervisningslokale som knytter det digitale og det fysiske på en måte som støtter nye læringsformer. Tanken er at arbeidet med Store fysiske lesesal etter hvert skal munne ut i en generell veiledning fra LINK om hvordan man bør oppgradere undervisningsrom ved UiO. Mer informasjon om status for dette arbeidet kommer.

2: Arnt Inge og flere av de andre utdanningslederne mener Canvas er et for lukket system som ikke legger opp til deling av undervisningsressurser mellom ansatte og studenter. Andreas Tandberg informerte om at saken var oppe i utdanningskomiteen før sommeren. Det har nå kommet forslag fra UiO om å "by default" sette Canvas-rom som åpne for alle UiO-ansatte og studenter, med mulighet for å åpne rommene ytterligere for de som ønsker det. Utdanningslederne vil i løpet av uke 47 få mulighet til å komme med høringsinnspill på dette forslaget.

 
Publisert 19. nov. 2019 14:04 - Sist endra 19. jan. 2024 11:33