STUT-møte 14. april 2021

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. Referat Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Snapmentor-Pilot

Pål Edvardsen orienterte om kommunikasjonsplattformen Snapmentor, en digital tjeneste som som spesialiserer seg på direktekommunikasjon mellom studenter og faglærer innenfor akademia. Snapmentor har vært i kontakt med flere av institutt- og utdanningslederne ved MN, og FI og KI ønsker å prøve plattformen i emneundervisningen.

MN har allerede etablerte IT-verktøy for kommunikasjon mellom student og faglærere, og vi er for tiden i en prosess med å rydde i, forbedre og beskrive retningslinjer for de verktøyene vi allerede bruker. MN mener det er viktig å ikke utsette studenter og ansatte for for mange ulike plattformer. Om KI og FI likevel skal gjøre en pilot av Snapmentor, er det derfor viktig å ev. gjøre dette med et begrenset antall emner, og at vi gjør piloten i dialog med UiO både mtp gjenomføring, regelverk og skikkelig studentkommunikasjon. Det blir også viktig å rapportere om det faglige resultatet. MN IT i utdanning setter opp et snarlig møte med FI, KI og UiO for å avgjøre hva vi gjør og ev. hvordan vi gjennomfører pilot. Se Påls presentasjon i margen.

Snapmentor

Sak 2. 

Undervisning og eksamen H21

Knut orienterte om situasjonen for undervisning og eksamen H21. Foreløpig er situasjonen for høsten usikker. Oslo kommune har pressekonferanse i dag. Det er dessuten dekanmøte i dag der denne saken skal opp, og der rammebetingelsene for undervisning og eksamen H21 blir lagt. Forhåpentlig vet vi mer etter dette.

Knut oppfordrer til at alle emner som vet allerede nå at de kan ha hjemmeeksamen også H21, melder fra om dette, da det trolig går mot redusert kapasitet i Silurveien også til høsten.

Mer informasjon om dette kommer. Se detaljer i Knuts presentasjon i margen.

Undervisning og eksamen H21
Sak 3. Studentassistenter ved MN

Hanne Sølna orienterte om saken. Kunnskapsdepartementet har tildelt ekstra midler som skal gå til lønn til studenter som kan bidra til bedre faglig oppfølging av andre
studenter ved høyskoler og universiteter for å sikre godt
læringsutbytte, læringsmiljø og studieprogresjon. MN har fått 2 663 000 kroner. Tildelingsbrevet blir ettersendt. 

Ingrid Sand presenterte et forslag til hvordan vi ev. kan bruke studentassistentene under studiestart. Se detaljer i presentasjonen i margen.

Andreas Tandberg kommenterte at om assistentene skal ha tilgang til UiOs IT-infrastruktur (skriverettigheter til semestersider, tilgang til å gjøre opptak etc.), er det viktig at de får et ansettelseforhold som gjør at de sikres denne skrivetilgangen. 

Epost med tildelingsbreveer sendt instituttene.

Studentassistenter ved MN
Sak 4. Kvalitetssikring av publisering av undervisningsopptak

Dette er en oppfølging av sak fra STUT-møte 7/4 21. Etter møtet 7/4 sendte vi ut påminner om MNs retningslinjer for opptak/publisering av forelesning til utdanningslederne (8/4). I etterkant av e-posten kom det innspill om at regelverk for opptak og publisering av digital forelesning ved UiO er endret siden sist. Det viser seg at det er en åpning for å publisere opptak der ansikter/stemmer er med, men under visse viktige forutsetninger. MN har derfor oppdatert sine retningslinjer. Les MNs oppdaterte retningslinjer for publisering av opptak av digital forelesning. MN skal i møte med UiO for å få skikkelig klarhet i regelverket og kommer tilbake med mer informasjon. Se presentasjon i margen.

Opptak og publisering av digital forelesning
Publisert 6. mai 2021 13:45 - Sist endra 6. mai 2021 13:45