STUT-møte 2. februar 2022

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer
  • Den 25/1 var det brann på herretoalettet i Vilhelm Bjerknes' hus. Vilhelm Bjerknes' hus har vært stengt siden da. MN fakultetet har informert studentene om saken. Det skal være et statusmøte i dag klokken 13 med bl.a. EA. MN vil innen fredag prøve å få klarhet i når VB åpner igjen og når undervisningen igjen kan starte opp. MN sender ny informasjon om saken til studentene på fredag. Aktuelle studenter vil dessuten få informasjon om undervisningen i VB gjennom sine vanlige kanaler (Canvas, Mine studier, semestersider).
  • Korona-status: Det var pressekonferanse i går. Knut Mørken fikk fra UiO tilsendt et kortere notat med tre punkter samt beskjed om at det kommer mer informasjon:
    • Kapasitetsbegrensningene i UiOs lokaler er nå fjernet.
    • 1 meterskravet er fjernet i undervisningen.
    • Krav om hjemmekontor er fjernet, men ansatte skal fortsatt holde 1 meters avstand.

Det vil fortsatt være studenter som sitter i isolasjon fremover, og vi kan derfor ikke slippe alle de digitale undervisningsalternativene våre ennå.

  • Det kom spørsmål om hvorvidt bortfall av 1-meterskravet gjelder bare i undervisningen inne i forelesningssalen eller også generelt på campus. MN tar spørsmålet videre til UiO og får en oppklaring på dette. [Avklaring på MN om at aktiviteter med fokus på læring og som foregår på campus, er unntatt fra 1 meters regelen].
  • FI stilte spørsmålet om hvorvidt det fantes en strategi for hva instituttet kan gjøre om undervisere blir syke eller havner i isolasjon. Undervisere som havner i isolasjon blir oppfordret til å drive digital undervisning om det lar seg gjøre. For undervisere som blir syke, gjelder standard sykefraværs-regelverk.

  • MI orienterte om at flere av setene i Sophus Lies auditorium er slitte og ødelagt.

 

Sak 2: Obligfrister

Hvordan praktiserer instituttene frister i forbindelse med obliger. Hva er holdningen til en ev. mer felles praksis? vi tok en runde rundt bordet:

  • KI sier at fristene på obliger ved KI i utgangspunktet er absolutte, og at de har en relativt streng praksis på dette. Gjelder særlig labrapporter. Praksisen med streng frist kan variere noe utfra kravsnivå på oblig. Studenten vil som regel kunne få en sjanse nummer 2 om vedkommende har forsøkt å svare skikkelig uten å få godkjent.
  • MI har én gjeldende frist for sine obliger. MI har mange gruppelærere for å kunne ta unna rettingen. MI har en egenmeldingsordning som gir fire dagers utsettelse om studentene søker. Det er også mulig å levere tidligere enn frist og få foreleser til å se på obligen før innlevering. Om studenten får underkjent sin oblig, så blir det ikke gitt et nytt forsøk.
  • FI melder at praksis for oblig-frister varierer fra emne til emne. Utdanningsleder følger til en viss grad samme praksis som KI for eget emne: Studenten må levere noe som viser at de har forsøkt å løse oppgaven om de skal kunne levere igjen ved "ikke godkjent".

  • IBV melder at det er emneansvarlig selv som stort sett håndterer oblig-frister for de enkelte emnene. De fleste emnene på IBV praktiserer en "prøveinnlevering" før den faktiske oblig-innleveringen.

  • FAI opererer med én oblig-frist, men sier at det er opp til emneansvarlig hvor strengt de praktiserer denne fristen. Flere emner opererer med en praksis der studenter som ikke får godkjent, får mulighet til å levere igjen med kommentarer fra retter. For labrapporter praktiseres fristen strengt. Her må studentene i hvert enkelt tilfelle avtale direkte med emneansvarlig om ev. utsettelse. 

  • IFI har svært mange oblig-innleveringer og har utfordringer med å ansette nok gruppelærere til å ta unna rettingen. IFI er klar over at totalbelastningen på programstudentene blir stor og jobber med å forsøke å få ned antallet obliger. IFI har én "hard" hovedfrist for sine obliger. Men: om studentene tar kontakt før fristen og melder til gruppelærer at uforutsette hendelser hindrer vedkommende fra å levere, vil studenten få 3 dagers utsettelse. Om studenten har gjort et hederlig forsøk uten å bestå, får h*n et nytt forsøk med frist innen 3–5 dager. For emner med ukentlige innleveringer gis det ingen utsettelser.

  • Geo melder at emneansvarlig i stor grad styrer obliger og frister. På samme måte som IBV, praktiserer  Geo "prøveinnlevering" før hovedinnlevering. Geo påpekte at det er viktig å tenke på total arbeidsmengde for programstudentene. Om noen enkeltemner på et program har mange obliger, kan dette føre til at andre emner på samme program innfører tilsvarende mange antall obliger, og dette kan bli en spiral der total arbeidsmengde for studentene blir for stor.

  • ITS melder at de har samme oblig-praksis som IFI.

  • ITA har ikke obliger. Emnene har innleveringer, men disse innleveringene teller på hovedkarakteren i emnet og er således å regne som deleksamener.

  • Tone Gregers og Cathrine Tellefsen (KURT) påpekte at for mange obliger i et emne kan føre til at studentene i større grad kopierer hverandre heller enn å jobbe selvstendig. Vi vet dessuten at stress er en faktor som kan føre til fusk på eksamen. For mange oblig-innleveringer kan forårsake slikt stress og er i så måte noe vi bør tenke på. Tone og Cathrine avsluttet med å poengtere at studentene våre generelt trenger trening i å skrive og at de trenger kunnskap om plagiering og kildebruk. Om noen av utdanningslederne har innspill til hvordan vi kan løse dette, blir de bedt om å ta kontakt.

 
Sak 3: Mikrofon i undervisningen

Vi har fått inn en Si fra-sak der studenter melder fra om dårlig lydkvalitet på Zoom-forelesninger. Vi oppfordrer sterkt til å bruke headset/mikrofon for alle undervisere som gir digital undervisning. 

Sak 4: Instituttkvarteret

MI stilte spørsmålet om det var mulig å omgjøre vedtaket om halvert kapasitet i Silurveien V22 siden det når går mot en gjenåpning av samfunnet. Knut spiller dette spørsmålet inn for sentral studieavdeling og kommer tilbake med mer informasjon.

 

 

 

 

Publisert 8. feb. 2022 18:57 - Sist endra 8. feb. 2022 18:59