STUT-møte 12. januar 2022

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer
  • Knut Mørken skal på dekanmøte i dag 12/1, der bl.a. undervisning og eksamen V22 skal opp som sak. Les saksliste i lenken over.
  • Resultatene fra Studiebarometeret ble sendt ut til instituttene fredag som var.

 

 

 

Sak 2: Studiekvalitetsmidler

Yvonne Halle orienterte om utlysning av studiekvalitetsmidler for 2022. Meningen med utlysningen er å skape faglige initiativ ute i fagmiljøene. Søknader skal være godkjent av institutt før innsending. Midlene skal i alle hovedsak gå til utvikling, ikke drift. Det er nå opprette et søknadsskjema og rapportskjema i nettskjema. Se detaljer i presentasjon i margen.  

Forslag til utsending av tildelingsliste er satt 7/4.

Vi vil gjerne ha innspill på forslag til datoer etc. i presentasjonen.

I diskusjonen som fulgte kom følgende innspill/kommentarer

  • ITA har utviklet undervisningsvideoer med studiekvalitetsmidler tidligere, men får ikke brukt videoene lenger pga. tekstkrav. ITA lurte på om teksting av slike videoer er noe man søke midler om. Dette er i utgangspunktet nærmere drift enn utvikling, men det er noe vi må komme tilbake til. Hvordan ser volumet ut for disse videoene? Vi må nå uansett begynne å arbeide med å skille forelesningsopptak fra gjenbruksvideoer og starte tekstingen av gjenbruksvideoer. ITA må sende med et regnestykke på tids- og ressursbruk i en eventuell søknad.
  • MI bruker studenter til å forbedre og fornye  kompendier. Er dette noe det ev. går an å søke midler til? Vil det å forbedre eksisterende undervisningsmateriell regnes for utvikling i denne sammenhengen?
  • IFI kommenterte at vi nå er i en spesiell situasjon med korona og nedstenging. IFI etterlyser en mulighet for å kunne søke studiekvalitetsmidler også til mer "driftsnære" prosjekter i denne perioden.
  • FI lanserte ideen om å lage ett nettskjema per institutt for søknader om studiekvalitetsmidler. Om man søker om CCSE-midler, skal man ta kontakt med KURT for faglig veiledning til søknaden. FI lurte på om søkere til den "generelle" potten også kan få slik veiledning. Tone Gregers fra KURT svarte at alle søkere er velkomne til å be om slik veiledning. Tone ba også utdanningslederne om å ha læringsassistentene i bakhodet når de søker. Hvordan kan vi bruke disse assistentene i prosjekter som fremmer god utdanning?

Knut noterte innspillene og kommer tilbake med svar på spørsmålene.

Knut opplyste til slutt om at økonomiseksjonen ved MN jobber med et prosjekt for å kartlegge midler som ikke er satt i aktivitet ved fakultet. KD har innført et krav om at det ikke skal være en saldo på over en viss prosent av totalomsetningen. KD kan i så fall ta tilbake det overskytende beløpet. Dette skal etter det vi vet også gjelde ubrukte midler tilbake i tid. Mer informasjon om dette kommer.

Studiekvalitetsmidler
Sak 3: 

Nominasjoner til utdanningskvalitetsprisen

Vi spurte utdanningslederne om noen hadde nominasjoner til utdanningskvalitetsprisen 2022. Det kom ingen forslag på møtet. Vi oppfordrer instituttene til å ta kontakt i ettertid om det dukker opp forslag. Det er frist for nominasjoner til UiO 14. januar. UiO ønsker korte nominasjonstekster. UiO kan sende  inntil fem nominasjoner. Kommer det flere enn fem nominasjoner fra fakultetene, er det universitetsledelsen som avgjør hvilke som skal sendes fra UiO.  
Sak 4: 

Tiltak for å hjelpe 2020-kullet

Det kom signaler på forrige STUT fra noen av instituttene om at studenter som var i sitt tredje semester høsten 21 gjorde det dårligere faglig enn tidligere. Hvilke tiltak kan vi ev sette inn for å bøte på dette? Vi diskuterte saken med utdanningslederne.

  • FAI kommenterte at de leide inn læringsmiljøassistenter høsten 21, etter at fakultetene fikk midler av UiO til dette tiltaket. FAI har bl.a. brukt sine assistenter som kollokvielærere. Studentene kommer fra et høyere kull, og det har vært viktig å finne assistenter som egner seg til slike oppgaver. FAI opplever mye frafall på 2020-kullet og ønsker å fortsette med slike assistenter. FAI lurte på om det er mulig å bruke midler som ev. står ubrukt fra H21 til tilsvarende tiltak også denne våren, eller om det ev. går an å søke på nytt denne våren. Hanne Sølna har vært i kontakt med studieseksjonen sentralt om disse læringsmiljøassistent-midlene. Vi har ikke fått et klart svar på om hvorvidt ubrukte midler kan brukes videre eller om de skal tilbakebetales -- eller om vi kan få nye midler, da ev. med nye føringer. Vi sjekker opp dette og kommer med et svar så raskt vi kan.
  • FI kommenterte at det er en ustrakt tretthet blant studentene etter mye nedstenging, og at flere studenter søker seg jobber istedenfor å studere.
  • IFI opplevde H21 at de ikke kunne  innvilge mange av søknadene om bruk av læringsassistenter selv om de fikk gode søknader. Noe av grunnen til dette hadde å gjøre med rammene og føringene som midlene kom med, som ikke alltid passet med søknadene IFI fikk inn. IFI ønsker også informasjon om hvorvidt det kommer nye midler og hvilke føringer som ev. følger med disse midlene. IFI kommenterte også at de H21 måtte gjøre om en del arrangementer for første- og andreårsstudenter fra fysisk til digitalt. IFI opplever at det er vanskelig å ivareta det psykososiale læringsmiljøet digitalt.
  • MI kommenterte at de ikke opplever vesentlig frafall. MI ønsker å åpne opp for fysisk undervisning bredt ved sitt institutt fra 1/2 2022 og håper det vil være mulig.
  • FI og ITA kommenterte til slutt at de opplever markant dårligere faglige resultater nå i forhold til før pandemien.
  • Knut kommenterte at vi trenger skikkelig statistikk på eksamensresultatene for å finne ut av dette. Vi tar ut denne statistikken etter utsatt eksamen.
  • Anne Lise S. Hansen oppfordret utdanningslederne til å ha tett dialog med lokal studieadministrasjon rundt hvilke regler som gjelder for undervisningen i denne fasen. Undervisningsopptaket blir kjørt denne fredagen, og det er vanskelig å gjøre dette skikkelig om det er uklart hvilke regler som gjelder for fysisk undervisning. Knut tar dette poenget inn i dekanmøtet og kommer tilbake med den konkrete informasjonen han får derfra.
  • IFI spurte om avstandskravet på en meter nå gjelder, og også hva makstallet for tilhørere på en forelesning er. Knut tar tar dette spørsmålet til dekanmøtet i sammenheng med spørsmålet over.
Sak 5: Periodisk programevaluering

Større faglige endringer som følge av prosessen med periodisk programevalueringer må meldes til UiO innen 15. april. Vi diskuterte saken med utdanningslederne og etterlyste informasjon om eventuelle endringer som er på trappene.

MI kommenterte at de jobber med mulige nye programmer og en mulig avvikling av aktuarprogrammet og MAEC-programmet. Det kommer mer  informasjon om dette fra MI på neste STUT.

Anne Lise kommenterte at 15/4 er langfredag, og at MN må ha ev. endringer i programporteføljen innen 1/4 for å rekke UiO-fristen.

Knut kommenterte at det nok ikke  store endringer i våre programmer høsten 2023. Fra høsten 2024 bør vi derimot justere programmene våre mtp ny læreplan. Denne saken kommer opp igjen på STUT.

 

 

 

 

Publisert 20. jan. 2022 14:33 - Sist endra 25. jan. 2022 18:04