Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
Sak 1: Orienteringer |
|
|
Sak 2: Underviserundersøkelse. Forskingsprosjekt ved USN |
Det finnes allerede nasjonale undersøkelser som inkluderer vitenskapelig ansatte, for eksempel Underviserundersøkelsen og Tidsbruksundersøkelsen. Men det er behov for mer kvalitativ informasjon som kan gi oss mer nyansert kunnskap og et innblikk i noe av det som kan ligge bak de tallene som presenteres fra nasjonale spørreundersøkelser. Universitetet i Sørøst-Norge (USN) igangsetter derfor en kvalitativ studie der vitenskapelig ansatte fra hele Norge inviteres til å delta. Studien har tittelen "Høyere utdanning sett innenfra – vitenskapelig ansattes erfaringer og refleksjoner" NOKUT er ikke med på gjennomføring av studien, men har kommet med innspill om å spre informasjon om studien gjennom faglige ledere på den enkelte institusjon for å nå ut til mange vitenskapelig ansatte i Norge. Vi vet at underviserne får tilsendt mye undersøkelser de skal svare på, og Hanne Sølna spurte utdanningslederne om de synes det var OK å sende ut denne undersøkelsen eller ikke. Hanne tar også imot innspill på dette på e-post. Vi kommer tilbake med en endelig avgjørelse i saken. |
|
Sak 3: Silurveien V22 |
UiO anbefaler halv kapasitet i Silurveien V22. Saken var oppe i dekanmøtet 12/1 2022. Endelig avgjørelse faller denne uken, men dekanmøtet ønsket at saken først skulle opp i utdanningskomiteen. I den forbindelse innhentet Knut synspunkter fra utdanningslederne for å ta inn i diskusjonen med de andre studiedekanene. Knut har oversendt alle innspill fra utdanningslederne til UiO. Denne saken kommer opp igjen på neste STUT. |
|
Sak 4: Undervisning H22 |
Yvonne Halle presenterte forslag til tidsramme for planlegging av undervisning H22. Se detaljer i høyre marg. Det kom ingen innspill på selve tidsrammen. IFI etterlyste en mulighet for å kunne melde tilbake synspunkter på selve den teknisk funksjonaliteten i EPN-systemet (emneplanlegging på nett). Vi kommer tilbake med informasjon om hvor slike henvendelser ev. kan rettes. |
Tidsramme undervisning H22 |
Sak 5: Periodiske programevalueringer |
Hvordan ligger instituttene an med rapportering mtp periodiske programevalueringer? Vi tok en runde rundt bordet.
Yvonne Halle avsluttet med å si at MN ønsker tilbakemelding fra instituttene på prosessen rundt periodiske programevalueringer. Yvonne minnet også om at rapportene fra instituttene skal sendes inn til MN, og at de skal publiseres på nett. Dette er et lovkrav. MN holder et seminar om periodiske programevalueringer i siste halvdel av februar. Programevalueringene er også aktuelt tema for dialogmøtene. Alle institutt blir bedt om å lager en presentasjon om erfaringer med programevalueringene til dette møtet. Vi understreker at det er rapportene fra eksternpanelet som skal lenkes opp på emnesidene/publiseres når alt er klart. Det er ikke meningen at institutta skal lage egne sluttrapporter i tillegg til eksternrapporten. Om eksternrapporten av ulike grunner ikke kan publiseres slik den foreligger, er det selvfølgelig mulig å redigere/endre før publisering/innsending. |
|
Sak 6: Instituttkvarteret |
2: Geo har en student som har meldt seg opp til 2 emner som har samtidig midtveiseksamen. Dette er et enkelttilfelle der studenten selv har meldt seg opp til emner utenom studieløpet i studieprogrammet, og dette er således ikke fanget opp av kollisjonssikringsrutiner. Geofag tar saken videre med eksamensgruppa på MN. |