STUT-møte 19. januar 2022

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

 

 

 

Sak 2: Underviserundersøkelse. Forskingsprosjekt ved USN

Det finnes allerede nasjonale undersøkelser som inkluderer vitenskapelig ansatte, for eksempel Underviserundersøkelsen og Tidsbruksundersøkelsen. Men det er behov for mer kvalitativ informasjon som kan gi oss mer nyansert kunnskap og et innblikk i noe av det som kan ligge bak de tallene som presenteres fra nasjonale spørreundersøkelser. 

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) igangsetter derfor en kvalitativ studie der vitenskapelig ansatte fra hele Norge inviteres til å delta. Studien har tittelen "Høyere utdanning sett innenfra – vitenskapelig ansattes erfaringer og refleksjoner

NOKUT er ikke med på gjennomføring av studien, men har kommet med innspill om å spre informasjon om studien gjennom faglige ledere på den enkelte institusjon for å nå ut til mange vitenskapelig ansatte i Norge. 

Vi vet at underviserne får tilsendt mye undersøkelser de skal svare på, og Hanne Sølna spurte utdanningslederne om de synes det var OK å sende ut denne undersøkelsen eller ikke. Hanne tar også imot innspill på dette på e-post. Vi kommer tilbake med en endelig avgjørelse i saken. 

 
Sak 3: Silurveien V22

UiO anbefaler halv kapasitet i Silurveien V22. Saken var oppe i dekanmøtet 12/1 2022. Endelig avgjørelse faller denne uken, men dekanmøtet ønsket at saken først skulle opp i utdanningskomiteen. I den forbindelse innhentet Knut synspunkter fra utdanningslederne for å ta inn i diskusjonen med de andre studiedekanene. Knut har oversendt alle innspill fra utdanningslederne til UiO. Denne saken kommer opp igjen på neste STUT.

 
Sak 4: Undervisning H22 

Yvonne Halle presenterte forslag til tidsramme for planlegging av undervisning H22. Se detaljer i høyre marg.

Det kom ingen innspill på selve tidsrammen. IFI etterlyste en mulighet for å kunne melde tilbake synspunkter på selve den teknisk funksjonaliteten i EPN-systemet (emneplanlegging på nett). Vi kommer tilbake med informasjon om hvor slike henvendelser ev. kan rettes.

Tidsramme undervisning H22
Sak 5: Periodiske programevalueringer

Hvordan ligger instituttene an med rapportering mtp periodiske programevalueringer? Vi tok en runde rundt bordet.

  • IFI har hatt internevaluering på hvert program, hvorpå et panel av eksterne har sett på alle fem BA-program samlet. Rapport kommer i februar. IFI setter i gang master-evalueringene snart. 
  • KI melder omtrent det samme som IFI. Evalueringen av BA-programmene er gjennomført internt og ekstern og skal nå gjennomgåes i programrådene. 
  • FAI har ikke BA-programmer og meldte ikke noe spesielt i denne sammenhengen.
  • FI skal diskutere denne saken på møte i Undervisningsutvalget (UU) 4/2 og kommer med mer informasjon etter dette.
  • IBV har nå fått rapport fra eksternpanelet og har hatt intern evaluering i UU. Det kommer rapport i januar. IBV etterlyste et seminar med fokus på programevalueringen.
  • Geo har nå fått rapport fra eksternpanelet, men har ikke hatt denne rapporten oppe i UU ennå. Geo lurte på om det var mulig å få se rapportene fra de andre instituttene når prosessen er sluttført. Geo etterlyste dessuten mulighet for å få utsatt rapporteringen om  masterprogrammene med et år, siden Geo akkurat nå jobber med å legge om masterprogrammene sine. Knut kontakter utdanningsleder på Geo for å diskutere dette siste.
  • MI har hatt internevaluering av BA-programmene, men venter fortsatt på ekstern rapport.  
  • ITS venter på evaluering av masterprogrammene.
  • ITA fikk rapport fra eksternpanel i oktober 2021 og er snart ferdige.

Yvonne Halle avsluttet med å si at MN ønsker tilbakemelding fra instituttene på prosessen rundt periodiske programevalueringer. Yvonne minnet også om at rapportene fra instituttene skal sendes inn til MN,  og at de skal publiseres på nett. Dette er et lovkrav. MN holder et seminar om periodiske programevalueringer i siste halvdel av februar. Programevalueringene er også aktuelt tema for dialogmøtene. Alle institutt blir bedt om å lager en presentasjon om erfaringer med programevalueringene til dette møtet. Vi understreker at det er rapportene fra eksternpanelet som skal lenkes opp på emnesidene/publiseres når alt er klart. Det er ikke meningen at institutta skal lage egne sluttrapporter i tillegg til eksternrapporten. Om eksternrapporten av ulike grunner ikke kan publiseres slik den foreligger, er det selvfølgelig mulig å redigere/endre før publisering/innsending.

 
Sak 6: Instituttkvarteret
  • Flere institutt har gruppeundervisning som bare bli gjennomført fysisk. Det kom spørsmål om hva vi gjør med med utsatte grupper/mennesker i risikogrupper som nå ikke kan møte til slik undervisning. Foreløpig oppfordrer vi instituttene til å be studentene om å søke tilrettelegging i studiehverdagen i slike tilfeller. Dette er imidlertid en stor sak vi vurderer ta opp igjen i STUT. I den sammenheng kan vi dessuten se nærmere på UiOs serviceerklæring, som beskriver hva UiO forplikter å gjøre for å gi studentene en god studiehverdag, og hva UiO forventer av studentene.
  • Geo tok opp 2 saker:
    • Emneopptak: Hva gjør vi med de som er på venteliste? Hvordan rangerer vi dem? UiO har et fellessystem for rangering basert på studiepoeng, men dette systemet bruker ikke MN. Har vi noen noe praksis her, noe forslag til hvordan dette kan gjøres? Yvonne ba utdanningsleder på Geo om å sende saken på e-post slik at vi får diskutert den her på MN før vi svarer. Det kom forslag om å høre med IFI og Kristin Bråthen, som kanskje kan hjelpe i denne saken.

2: Geo har en student som har meldt seg opp til 2 emner som har samtidig midtveiseksamen. Dette er et enkelttilfelle der studenten selv har meldt seg opp til emner utenom studieløpet i studieprogrammet, og dette er således ikke fanget opp av kollisjonssikringsrutiner. Geofag tar saken videre med eksamensgruppa på MN.

 

 

 

 

Publisert 25. jan. 2022 19:03 - Sist endra 25. jan. 2022 19:03