Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Hanne Sølna
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
Sak 1: Orienteringer |
|
|
Sak 2: MNKOM |
Katharine Vestre presenterte emnet MNKOM 3/4000. Emnet er nå utvidet til 50 studenter noe som gjør at også bachelorstudenter har fått plass og ikke bare masterstudenter. MNKOM lærer studentene både ulike formidlingsmåter skriftlig og muntlig samt infografikk. Tilbakemeldinger fra studenter er at emnet åpner opp for en kreativitet som gjør faget mer levende og spennende. Det kan også føre til yrkeskarrierer litt utenfor det vanlige for realister. Materiale disse studentene produserer kan brukes til profilering av fag, institutt og utdanning som både bygge omdømme og kan virke rekrutterende. Emnet har en studentmasse som i økende grad representerer flere fag og bedre kjønnsbalanse. Emnet er student-og stipendiatdrevet. |
|
Sak 3: Obligatoriske arbeidskrav i emnene og undervisningsplanlegging |
Tone Gregers presenterte resultater fra arbeidsgruppen som utredet obligatoriske arbeidskrav i undervisningen. Obligatoriske arbeidskrav bør være definert med et læringsmål og underviserne må være bevisste på når og hvorfor de legger inn obligatoriske elementer og hvor mange slike elementer det er. Må alle arbeidskrav være obligatoriske? Kan noe være frivillig? MAT1060 Semesterside for MAT1060 - Vår 2023 – Universitetet i Oslo (uio.no) har beskrevet læringsmål for regneøvelse og også oppgitt konkrete oppgaver som knytter an til solo taxonomien. Mange undervisere opplever at frister blir lagt tidligere og tidligere også med informasjon til semestersiden for et emne. Samtidig er dette oppgaver som må gjøres så hvorfor ikke gjøre det i perioden 23.mars til 23.mai i stedet for opp mot semesterstart. Studentene vil da kunne planlegge semesteret bedre. Denne motstanden må møtes med kulturendring. Det bør utarbeides et dokument med klare anbefalinger men med formuleringer som «det skal normalt….» siden det er et stort mangfold der ute. Unntaket er «Obligatoriske krav skal samordnes» for å sikre en god og jevn arbeidsbelastning for studentene. Stress fører lett til «koking» og uregelmentert hjelp til obligene. Et slikt dokumentet gjennomgås i STUT før det sendes ut. Det arrangeres en REAL prat med Tone om dette som både streames og legges ut som tekstet opptak. |
|
Sak 4: Gjennomføringsgrad |
Gjennomføringsgrad på emnene og tiltak for å bedre dette, utsettes til neste møte. |