STUT-møte 15. november 2023

Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1:Orienteringer

 

Sak 1: Undervisningsregnskap

Helge Balk etterlyste en diskusjon om undervisningsregnskap på forrige STUT-møte. Helge legger bemanningsplaner på FI og lurte på hvordan de andre instituttene holder oversikt over hvem som gjør hva. Vi tok en runde rundt bordet:

IBV: faglærerne melder hvert semester inn til studieadm hvilke oppgaver de har i forbindelse med et emne. Ulike oppgaver blir vektet forskjellig.

FAI: Seksjonslederne bruker studieplanen til å fordele oppgaver mellom faglærerne hvert semester.

IFI: lager en undervisningsrapport etter hvert semester. Hvordan så fjoråret ut i de ulike seksjonene? IFI planlegger fremover på bakgrunn av disse rapportene. Stipendiater og postdoker sender inn nettskjema der de melder inn hva de har av undervisning, men dette gjør ikke faste vitenskapelig ansatte. IFI vekter ulike undervisningsoppgaver ulikt (oppgaver som involverer store emner har mer vekt).

ITA fører ikke noe slags undervisningsregnskap, men kan gi ekstra admin-oppgaver til faglærere som underviser lite.

ITS har ikke noe regnskap for dette.

MI har ingen detaljert oversikt over undervisningsoppgaver, faglærerne underviser utfra forpliktelser i stillingsbeskrivelsen sin. MI har NORBERT- emner (emner som de underviser ved behov), og disse emnene må bemannes enkelte av semestrene.

MN spør om en personaloversikt fra HR-avdelingen som viser hvilke undervisningsdeler som er lagt til hvilke stillinger. Hva med f.eks. stipendiatenes fjerdeår (undervisning eller forsking)? Det er ikke sikkert HR-avdelingen kan skaffe oss en slik oversikt, men vi tar kontakt og etterlyser det. Vi tar saken opp igjen i STUT når vi har sjekket ut dette.

 
Sak 3: Kunstig intelligens - hva sier vi til studentene?

 

STUT diskuterte KI og informasjon til studentene – særlig informasjon om hva som regnes som juks i forbindelse med eksamen. Hva sier vi til studentene om dette? På et tidligere STUT-møte ble vi enige om at MN skal lage en default-tekst om juks som skal gjelde f.o.m. neste semester. Det er viktig at denne teksten blir en tekst vi kan bruke over tid, og at den ikke må endres hele tiden. Vi må også vurdere om vi skal lage en tekst for kildehenvisninger som inkorporerer KI og bruken av dette på eksamen. Tone Gregers og Kurt jobber med å lage utkast til slike tekster.

I diskusjonen som fulgte meldte studentrepresentanten at det er viktig at lenke til sidene om fuskereglement er enkle å finne for studenten. 

IFI stilte spørsmålet om det ville være OK for en faglærer å legge studentbesvarelser inn i chat gpt og be gpt om å sensurere.

Vi tar opp igjen denne diskusjonen på STUT når utkast til fusketekster fra KURT foreligger. 

 
Publisert 20. nov. 2023 14:38 - Sist endra 20. nov. 2023 14:38