STUT-møte 3. april 2024

Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Yvonne Halle

Sak

Tema

Sakspapirer

Orienteringer, inkl. 15/4-notat og karakterstatistikk

Håper å se de fleste på seminar på Holmen på mandag og tirsdag i neste uke.
Minner om 15.04.-notatet, kjapp runde nå, må ha det fra dere i løpet av neste uke:

  • MI må antagelig justeres noe på de nye programmene, men ikke nå.
  • IG sitter på vent, kommer til å gjøre noe i løpet av de neste årene, men ikke nå i år. Vurderer å slå sammen de to bachelorprogrammene igjen, kan være attraktive samarbeidspartnere med øvre Blindern, emne inkludert i 40-grupper på HF allerede, tenke på om det er emner som kan være attraktive for flere.
  • ITS utforsker mulighet for å etablere bachelorprogram på Kjeller, i diskusjoner med OUS om å samarbeide om ny master i biomedical engineering, ser på muligheter sammen med SUM om å gi et bærekraftstilbud på master (masterprogram/studieretning).
  • IFI nytt bachelorprogram med start neste år, nedlegge språk, digitaliseringssertifikatet.
  • ITA ingen ting.
  • FAI litt på vent pga arbeid med flytting til nytt bygg, ønsker å tenke litt langt fremover, hvis tverrfakultært må det være på master, men ikke klare for å melde inn noe nå. Fint å ha noe nytt å vise til ved innflytting H26, men det holder å melde inn 15.04.2025.
  • IBV ønsker å opprette studieretninger på bachelorprogrammet, med effekt fra H25, gjenstår noen beslutninger, hvor detaljert og ferdig må beskrivelsen være til 15.04-notatet? 
  • KI prøver å reetablere studieretning kjernekjemi på master. Har begynt å snakke om koordinering av undervisning med farmasi om for eksempel organiske kjemi. 
  • FI prøver å roe ned litt, starter med kvanteteknologi til høsten som egen studieretning på bachelor, deler med dette også inn studieretningene på master for å synliggjøre den retningen.

KURT ønsker å søke om utdanningskvalitetspris for MNPED-emnet. De trenger en røff rapportering over hvilket nivå ph.d.-kandidatene underviser på, hovedsakelig på bachelornivå, eller også på master- og ph.d.-nivå. Premien er 1 million, og planen er å oppskalere MNPED til å være obligatorisk for alle ph.d.-kandidater som underviser.

Karakterstatistikk: Resultater på de store emnene, hvordan går det med programstudentene? Går det bedre nå, når corona ligger litt bak oss? Har vi emne(r), der noen programmer har spesielt høy strykprosent? Vi tar en gjennomgang, MN finner frem Tableau-tabellen.

 
Sak 1: Forelesning og undervisningsformer ved Anders M. Sørensen Anders Malthe-Sørenssen leder to SFU-er og har erfaring med undervisning i store grupper. Han refererer til forskning som viser at aktiv undervisning med studentaktivitet har bedre læringseffekt enn tradisjonell forelesning. Erkjenner også at forelesninger fortsatt har en viktig sosial funksjon. Han underviser nå 150 studenter i elektromagnetisme og har prøvd ulike undervisningsformer, inkludert flipped classroom og gruppeundervisning. Studentene misliker aktiv undervisning, men Anders liker det og mener den gir bedre kontakt med studentene. Han planlegger å implementere "extreme active learning" neste semester, der målet er å få kunnskapen direkte inn i langtidsminnet uten hjelpemidler, i undervisningssituasjonen. Undervisningsrommene kan sette begrensninger. Han vektlegger også behovet for tillit for at undervisningen skal oppleves som lærerik.   

Sak 2: Utdanningsmeldingen

Saken blir utsatt til neste møte

 

Sak 3: Instituttkvarteret
  • MI veldig nært å sende ut obligfristene. Arne sender ut på epost. 
  • Anja (KI) to saker: Sak 1: Vi nærmer oss søknadsfrist på høsten, opplever bra søknad til frist, men så endrer de frem til 1. juli. Hva skal vi gjøre kollektivt for å holde dette varmt, åpenbart at de andre universitetene holder på med det, hva kan vi gjøre? Begrensninger i spillereglene, men vi mister mange frem til 1. juli og hva skjer? Finnes en gentlemanerklæring på at vi ikke skal blande oss inn i studentenes valg i denne perioden, men virker som dette konsekvent brytes av andre, UiO best i klassen. Sak til neste gang. Sak 2: Gjør vi noe kollektivt med informasjon rundt R2-kravet; hva er muligheten om man mangler R2-kravet? Så vi ikke mister de som ikke har R2. IG og Hilde, hva er veien om du mangler R2. Karianne kan sende korrespondansen, kan vise frem neste STUT, sammen med Hilde og Pål.
  • Karianne (Geo): Masterstudenter og veiledere (som leverer oppgavene sine i disse dager) lurer på hvordan man skal referere til AI/ChatGPT, de bruker det, men vil gjerne referere riktig. KURT har noe om dette, sender ut.
  • Anne-Berit (FAI): Fått studiekvalitetsmidler for å utvikle innovasjonsemne, skal det inn i 15.04.-notatet? Nei.
  • Finn-Eirik (IBV): De myke realfagene, biologi er nært beslektet med kjemi, matematikk og fysikk. Finnes forskjellige tilnærminger for hvordan man får inn disse emnene i programmene. Kunne vi jobbe litt mer sammen om å lage de emnene som vi trenger, har vært prosesser tidligere, men fagene utvikler seg og nå passer det ikke like godt for oss lenger. Totalt sett lærerressurser nok, men i randsonen mellom flere institutter fungerer ikke over tid, kan også tenke litt sånn som Anders snakket om her, mulig å tenke flipped classroom som gir muligheter. Jo mindre fast forelesningstid man har, jo lettere er det å få til modulbaserte temaer satt sammen til et passende emne. Krever mer planlegging, men skal være mulig å gjennomføre. 

 

Publisert 5. apr. 2024 12:12 - Sist endra 5. apr. 2024 12:12