Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
Orienteringer |
|
|
Sak 1:
15.4-notatet |
Knut gikk gjennom forslaget til notatet "Større studieplanomlegginger ved MN-fakultetet fra og med høsten 2025" som vi skal sende til UiO sentralt innen innen 15/4. Anne-Lise S. Hansen sender ut notatet etter møtet. Om utdanningslederne har innspill, blir de bedt om å sende disse til Anne-Lise innen lunsj fredag 12/4. Under lesningen ber vi utdanningslederne spesielt om å være vare for endringer som kan ha eventuelle konsekvenser for egne program etc. | |
Sak 2: Hva kan vi gjøre for å synliggjøre mulighetene for de søkerne som ikke har R2? |
Studewebredaktør Pål E. Gilbert orienterte om hvilke tiltak MN har gjort. Det er allerede lagt inn en formulering om hvordan du alternativt kan dekke R2-kravet på siden "Søknadsfrist og opptak" for alle programsider som har R2-krav. I lenken over er programmet "Matematikk: teoretisk og anvendt matematikk (bachelor)" valgt som eksempel. Pål nevnte også muligheten for å ev publisere intervjuer på programsidene, der søkere som har dekket R2-kravet ved å ta emner ved UiO, uttaler seg. |
|
Sak 3:
Hva kan vi gjøre for å trygge våre førsteprioritetssøkere frem til 1. juli? |
Merethe Alm som bl.a. jobber med studentrekruttering ved MN innledet. MNs kommunikasjonsseksjon jobber for tiden med å endre egne programsider med det mål å holde på førsteprioritertssøkerne. I tillegg jobber vi med innholdet i sosiale medier (SOME) med samme formål. Merethe trakk frem IFI-siden Ni gode grunner til å studere informatikk som eksempel på et godt tiltak i denne sammenhengen. Merethe og SOME-arbeiderne ved instituttene trenger tips fra instituttene om relevante saker og ideer som vi kan legge ut på programsidene og som kan være med på å holde på førsteprioritetssøkerne våre. Om utdanningslederne eller andre har slike tips, blir de oppfordret til å kontakte Merethe. |
|
Sak 4: Masteroppgaver og deklarering om bruk av KI | Tone Gregers (KURT) la fram utkast til en nettside KURT har laget som beskriver maler/føringer for hvordan studentene kan deklarere bruk av KI i sine masteroppgaver. Nettsiden blir sendt til utdanningslederne som sender kommentarer tilbake til Tone. Det ble kommentert at det i denne sammenheng også er viktig oppdatere sensurveiledningene, slik at disse også gjenspeiler den nye virkeligheten og KIs inntog. | |
Sak 4: Tableau – nyttig analyseverktøy for oppfølging av utdanningene | Frode Fagerbakk fra SADM presenterte statistikkverktøyet Tableau og viste hvordan verktøyet kan brukes for å hente ut statistikk om utdanningene våre. Se lenker til de mest sentrale rapportene i lenken til høyre. |
Rapporten "Studieprogramledere [Flere lenker kommer] |