STUT-møte 22. mai 2024

Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Pål Edvardsen

Sak

Tema

Sakspapirer

Orienteringer

Flytting av undervisning til Life Science- bygget gir nye muligheter, samtidig som det er viktig at undervisningen ivaretas. Demolab vil bli brukt for å vise frem faglig aktivitet. IBV er nå også inkludert i flyttingen. Flyttingen medfører ledige arealer i gamle bygg, hvor det også kan åpne seg nye muligheter for undervisning og annen faglig aktivitet.

Pål Edvardsen, fra studieseksjonen på MN, overtar sekretærrollen etter Andreas Tandberg.

 
Sak 1: Ignite - studenter tar kunnskap i bruk. Status og planer videre. Ved Rokas Naudziunas

Rokas Naudziunas er en student som var med på å starte Portalspace og Ignite, han jobber nå fullt med å utvikle Ignite. Rokas orienterte om status og planer videre for Ignite-prosjektet (se detaljer i presentasjonen til høyre). 

I diskusjonen som fulgte, ble det stilt spørsmål om varigheten av Ignites tilstedeværelse på MNs programseminar på Sundvolden: Ignite ønsker å nå ut til hele MN-fakultetet, via 4 bolker med kveldsarrangementer under seminaret. MN ønsker fortsatt å være restriktive på hvem som får holde arrangementer under programseminaret.

Videre ble det reist spørsmål om kapasitet med tanke på antall studenter som kan delta på Ignites aktiviteter. Ignite har relativt stor plasskapasitet i Wilhelm Bjerknes- hus. Men mer begrenset når det gjelder labarbeid. 

Det ble nevnt at Akademika skal reduseres i størrelse og fristilles lokaler for UiOs bruk. Disse lokale kan potensielt huse studentaktiviteter, men blir ikke tilgjengelige før tidligst 2026. Deretter ble det snakk om etablering av demolab i Life Science- bygget, hvor behovet for grundig planlegging av organiseringen ble understreket.

Neste spørsmål som ble stilt var hvorvidt studenter klarer å balansere ordinære studier med ekstra prosjektarbeid. Inntrykket til Ignite er at dette er noe studentene mestrer og at de tar med seg teoretisk kunnskap fra forelesninger inn i det praktiske arbeidet med prosjektet. Involvering fra næringslivet ble framhevet som essensielt, sammen med viktigheten av å vise frem MNs fagmiljøer utad.

Avslutningsvis ble det reist spørsmål rundt kjønnsbalanse, med en anerkjennelse av utfordringer med å tiltrekke seg flere kvinner til realfag som også ser ut til å gjelde for Ignite (men her er det store forskjeller blant prosjektene). I tillegg ble viktigheten av å overvåke kjønnsfordelingen blant prosjektledere nevnt.

Presentasjon IgNite

Sak 2: Masteravtale og frister

Helge Engeseth Kleivane og Øystein Bergkvam, fra studieseksjonen på MN, fulgte opp sak fra instituttkvarteret fra forrige STUT-møte.  

Det fremkom av diskusjonen at fristene er et resultat av en etablert praksis fra en tidligere arbeidsgruppe nedsatt av dekanen. Arbeidsgruppen arbeidet med å standardisere frister og rutiner for alle masterprogrammer på MN.

Prosjektbeskrivelsen er et punkt i masteravtalen, men det er lite føringer på hva beskrivelsen skal inneholde. Det viktigste er at studentene får utdelt veileder i løpet av første semester.

En del variasjon i hvordan instituttene håndterer masteravtalen, noen krever ikke prosjektbeskrivelse i det hele tatt. Det er 2 skjemaer som sendes inn, hovedskjema for masteravtale har frist 1. desember og endringsskjema kan sendes inn i etterkant.

Kjernepunktene i avtalen er å sikre studentenes forutsigbarhet, nødvendige ressurser, utdeling av veileder og et utgangspunkt på hva masteroppgaven skal handle om. Avtalen muliggjør at man kan ha ulike modeller for oppfølging hos instituttene. Viktig med faglig spillerom i dette arbeidet. En felles mal for prosjektbeskrivelser vil kunne motarbeide den faglige friheten.

 
Sak 3: Instituttkvarteret

I hovedsak ble plagiatsjekken i Inspera (Ouriginal) diskutert. Plagiatsjekken oppdager ikke bruk av kunstig intelligens (KI). Det har vært tilfeller av studenter som har brukt KI, uten å deklarere dette. Videre blir det snakket om hvordan man skal håndtere ikke-deklarert KI-bruk. Hvor det er enighet om at behovet for deklarasjon er viktig og at man i forbindelse med dette må se på nye rutiner for vurdering av masteroppgaver. Det blir også stilt spørsmål om hvordan best mulig gi råd til veiledere og sensurkomiteer.

Naturlig å ta opp KI-bruk med studentene under muntlig høring. Det diskuteres videre hvordan man bør informere nye studenter om forventninger rundt KI-bruk og hvordan dette skal deklareres fra oppstart av masterstudier. Ouriginal anses som utdatert og skal byttes ut i relativt nær fremtid, med mål om å implementere en ny løsning for plagiatsjekk innen våren 2025.

 
Publisert 28. mai 2024 14:07 - Sist endra 28. mai 2024 14:07