Geografi og geofag

I geografi og geofag tilbyr vi to undervisningsopplegg som kan tilpasses alle nivåer i videregående skole.  

Bestill skolebesøk

Mineraler for det grønne skiftet

Mineraler og metaller er viktige ressurser i det grønne skiftet og for overgangen fra fossil til fornybar energi. Vi vil først presentere det grønne skiftet og mineraler, bruke det kritiske mineralet titan som eksempel. Deretter vil vi beskrive de geologiske prosessene som fører til dannelsen av titan (platetektonikk), og i tillegg snakker vi om ulemper med utvinning av titan. Til slutt i presentasjonen skal vi ha en aktivitet der elevene skal finne argumenter for og imot utvinning av titan.

Vi vil også snakke litt om livet som geofagstudent ved Universitetet i Oslo.

Undervisningsopplegget holdes av studenter på bachelorprogrammet Geologi og geografi eller masterprogrammet i geofag.

Vil du vite mer om titan (Ti)? Les her: https://www.periodesystemet.no/grunnstoffer/titan/

Kompetansemål

  • Gjøre rede for hvordan indre og ytre krefter har dannet ulike landskap, og utforske og gi eksempler på hvordan menneskene som bor der, kan utnytte ressursene (Geografi VG1)
  • Reflektere over sin egen ressursbruk og ressursbruken i Norge i et globalt og bærekraftig perspektiv (Geografi VG1)
  • Utforske ulike mineralgrupper, bergartsgrupper og sedimenter, og tolke hvor de passer inn i bergartssyklusen (Geofag 1)
  • Gjøre rede for danning, kartlegging og utvinning av geologiske ressurser nasjonalt og globalt og drøfte konsekvenser av å utvinne og utnytte disse i et bærekraftsperspektiv (Geofag 1)

Geofysikk, vær og klima med fokus på ekstremværet «Hans»

Bak vær og klima finnes det geofysiske prosesser som blant annet driver varmeutveksling. Undervisningsopplegget starter med en innføring om vær generelt, inkludert solinnstråling og varmeutveksling over breddegradene. Videre blir dette knyttet til hvordan høytrykk og lavtrykk oppstår. For å vise hvordan trykkforskjeller i atmosfæren skaper sirkulasjon, gjør vi et eksperiment som viser grunnleggende varmeutveksling og konveksjon (termalsirkulasjon). Elevene vil få utføre eksperimentet på egen hånd i mindre grupper. Deretter tar vi for oss forskjellen mellom vær og klima. Vi bruker værfenomenet «Hans» som et eksempel på et ekstremvær i et endret klima og om konsekvensene som fulgte med dette.

Vi vil også snakke litt om livet som geofagstudent ved Universitetet i Oslo.

Undervisningsopplegget holdes av en eller flere av våre studenter på bachelorstudiet Geofysikk og klima eller masterstudier i geofag.

Kompetansemål

• Utforske og presentere geografiske forhold og prosesser ved å bruke ulike kilder, inkludert kart. (Geografi VG1)

• Utforske hva endringer i klimaet betyr for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt. (Geografi VG1)

• Utforske og gjøre rede for årsakene til en aktuell natur- eller miljøkatastrofe og konsekvenser for mennesker, samfunn og natur. (Geografi VG1)

• Gjøre rede for strålingsbalanse, strålingsfordeling og strålingspådriv og bruke disse til å forstå den globale sirkulasjonen i atmosfæren. (Geofag 2)

• Gjøre rede for konsekvensene av jordens rotasjon, tetthetsforskjeller og trykkforskjeller og hvordan de påvirker havet og atmosfæren. (Geofag 2)

• Vurdere risiko ved naturfarer som følge av fenomener i atmosfæren, havet og kryosfæren og drøfte hvordan klimaendringer kan påvirke disse. (Geofag 2)

Vi tar også imot klasser på campus. Les om tilbudet innen geofag her. 

Publisert 20. des. 2023 12:37 - Sist endra 5. juli 2024 12:51