English version of this page

Forsker på solas energitransport

- Arbeidet mitt er en del av det langvarige puslespillet om å finne ut mer om energitransport gjennom solatmosfæren, sier Kilian Krikova.

Ung mann i 20-årene

Stipendiat Kilian Krikova ved RoCS, UiO. Foto: Privat

Kilian tar sin doktorgradsavhandling ved RoCS - Rosseland senter for solfysikk de neste årene. Han ankom Norge i tid for både karantene og sommerferie før oppstart som stipendiat 1. september.

Utdannelsen tok han i hjemlandet Østerrike. Han har en bachelorgrad i teknisk fysikk fra Technical University of Graz og en master i Space Sciences and Earth, Space Karl-Franzens-University of Graz. hvor han fokuserte på solfysikk.

- Under masteroppgaven min var jeg ansatt ved universitetet i Graz som studentforsker, og jeg jobbet hovedsakelig med småskala energiske fenomener i koronale hull på solen. Jeg jobbet med observasjonsdata. På RoCS vil jeg sammenligne observasjoner med simuleringer og gjennom syntetiske observasjoner kunne få en dypere forståelse av småskala energiske fenomener.

Image may contain: Text, Font, Organism.
Sammenligning mellom Ellerman “bomber”, som observert i vingene til Hα fra SST / CRISP observasjoner (øverst) og syntetiske Bifrost bilder (nederst). Bilder: Hansteen et al. (2017)

- Hva skal du studere?

- Jeg skal se på virkningen og opprinnelsen til småskala energiske fenomener i solatmosfæren. Arbeidet vil være fokusert på Ellerman “bomber” (EB) som kan spille en viktig rolle i det mangeårige puslespillet om energitransport gjennom solatmosfæren. Nylige studier (Joshi et al. 2020) viser at EB i stille sol er mer allestedsnærværende enn tidligere antatt.

Noen av spørsmålene vi vil ta opp:

• Hva er forekomsten i simuleringer som er sammenlignbare med observasjonene?

• Hvilke forhold er nødvendige for å opprettholde den observerte hyppighet og omfang?

• Ved siden av spektrale signaturer, er morfologien og andre egenskaper ved hendelsene sammenlignbare mellom observasjoner og simuleringer?

- Hvordan planlegger du å svare på hovedspørsmålet?

- For å studere småskala energiske fenomener vil vi kombinere toppmoderne observasjoner, simuleringer og stråleoverføringsverktøy. Radiative MHD-simuleringer, kjørt med BIFROST-koden og detaljerte stråleoverføringsberegninger av individuelle spektrallinjer, gir oss muligheten til å sammenligne de teoretiske antagelsene fra simuleringene med observasjoner. Denne sammenligningen vil gi oss innsikt i dannelsen av disse hendelsene, fysiske parametere og magnetfeltkonfigurasjonen som fører til småskala energiske fenomener.

Couple walking in the Norwegian mountains
Kilian og Ursula Krikova på tur gjennom Norge. Fint vær og farlige hengebroer.  Bilder fra venstre:  Finse jernbanestasjon med Finsevatnet i bakgrunnen, på vei fra Finse til Hardangerjøkulen. Hotellet vårt var nær Gol, i Kamben, og vi var på Nystølsfjellet, Golsfjellet, Hardangerjøkulen, Bitihorn, Sognefjorden, Nærøyfjorden og Veslehødn i Hemsedal. Bilder: Kilian Krikova

- Hva førte deg til Oslo og RoCS?

So it was more a choice of RoCS, than of Norway. But of course, Norway is a very beautiful country, which made the decision even easier, especially after the first impression I got of Norway during my hiking trip in Norway.

- Jeg tror RoCS førte meg til Oslo! En del var helt sikkert tilfeldighet og flaks, en annen var selvfølgelig min interesse for solfysikk og den unike kombinasjonen av simuleringer, strålingsoverføring, observasjon og ekspertisen ved RoCS innen disse feltene. Noe som gjør  denne gruppen spesiell. Så det var mer et valg av RoCS, enn av Norge. Men selvfølgelig er Norge et veldig vakkert land, noe som gjorde avgjørelsen enda enklere, spesielt etter førsteinntrykket jeg fikk av Norge under fotturen i Norge.

- Hva er din opplevelse av RoCS og Oslo så langt?

- Folk er veldig vennlige og hjelpsomme. Å ha noen du kan spørre gjør starten i et nytt land og en ny jobb mye enklere. Oslo minner meg litt om Graz, byen jeg bodde i tidligere. Oslo har også sjarmen til en storby, men er samtidig en liten by med mye natur i og rundt byen. Den kombinasjonen er to viktige kvaliteter som gjør en by attraktiv for meg.

- Hva forventer du av oppholdet ved RoCS og Norge?

Fire år med interessant vitenskap, en utdannelse for fremtiden og møter med interessante mennesker. Ikke bare innen naturvitenskap, men også i Oslo og en glede over et opphold i Norge.

Av Eyrun Thune
Publisert 9. des. 2020 13:51 - Sist endret 16. jan. 2023 13:19