Frykter Norge blir hydrogensinke

Helt utslippsfrie hydrogenbiler kan om få år innta norske veier. Men er Norge klare til å kaste seg på miljøeventyret? – Nei, frykter professor Truls Norby. Torsdag inviterer han til debatt på litteraturhuset.

Fremtiden? Vil Norge ha nok fyllestasjoner når hydrogenbilene kommer for fullt?

Foto: Colourbox

Bilene er lydløse, kan hente hydrogenet fra fornybar elektrisitet eller sollys,  og det eneste utslippet er rent  vann.  Det høres ut som spinnvill fantasi, men er i høyeste grad virkelighet.

Hydrogenbiler er godkjent av veimyndighetene i EU og Norge, og finnes i demoversjon i Norge i dag.

Fabrikanter som Mercedes, Toyota, Hyundai, Nissan og Honda  konkurrerer om å levere størst og best innen 2-5 år. Som et utslippsfritt alternativ til stadig dyrere og forurensende Diesel og Bensin tror mange at hydrogenbilen vil bli den endelige teknologien, som ingen tør å stå igjen uten.

Er Norge klare for miljørevolusjonen? 

I dag finnes det hydrogenstasjoner i syv norske byer, men infrastrukturen er for dårlig til å gjøre hydrogen til et lønnsomt alternativ verken for produsenter eller billistene.

- Spørsmålet er om politikerne og norsk industri er klare til å bygge fyllestasjonene som trengs? Spør Truls Norby, professor i Kjemi ved UiO.

- Norge har vært i front lenge ,og har noen fyllestasjoner - men blir vi sittende på gjerdet og vente på at dette skal ta av, havner vi i bakleksa, uten miljøgevinsten eller muligheter for norske bedrifter.

Ønsker debatt

Norby har tatt initiativ til debatt på Litteraturhuset tirsdag 12.mai for å diskutere hvilken rolle hydrogenteknologien kan spille i løsningen av klimautfordringene, og hvordan forskningssamarbeid mellom høykompetente universitetsmiljøer og industri kan bringe frem nyskapende løsninger på dette området.

Til debatten kommer blant annet Katsuhiko Hirose, mannen bak Prius og leder for utviklingen av Toyotas hydrogenbiler, til Litteraturhuset i Oslo for å holde foredrag om brenselcellebiler (FCV).

Etter foredraget holdes det debatt med forskere, representanter fra industrien, miljøbevegelsen og politikere.

- Jeg håper å reise debatt og få politikerne på banen, om ikke annet å ta standpunkt til problemstillingen.

 

Publisert 10. mai 2011 15:24 - Sist endret 3. nov. 2022 14:02