SMN med i tre av fem store nanoforskningsprosjekt

Ved tildelingen fra NANO2021 i juni ble ca. 150 millioner kroner fordelt på fem prosjekt. SMN deltar i tre av disse.

Photo: Niklas Lello

Forskningen ved Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) viser seg som nasjonalt og internasjonalt ledende, gjennom deltakelse i tre av de fem nasjonalt koordinerte prosjektene som er innvilget støtte i den siste utlysningsrunden i forskningsprogrammet NANO2021.

I tildelingen som ble annonsert i sommer, er SMN og UiO ansvarlig for ett og samarbeidspartner i to av de innvilgede prosjektene.

Det første prosjektet, med kortnavn THELMA, omhandler hvordan nanostrukturering kan forbedre energieffektiviteten til termoelektriske generatorer og varmepumper, og ledes av professor ved Fysisk institutt, Clas Persson. Prosjektets fulle tittel er «Thermoelectric materials: nanostructuring for improving the energy efficiency of thermoelectric generators and heat-pumps», og har med blant annet NTNU, UiS, SINTEF, UiA og IFE som norske samarbeidspartnere, i tillegg til to amerikanske.

Det andre prosjektet, FOXCET, handler om hvordan funksjonelle oksider kan bidra til ren energi i brenselceller, gasseparasjonsmembraner og elektrolysører, og ledes av SINTEF. Den engelske tittelen er «Functional oxides for clean energy technologies: fuel cells, gas separation membranes and electrolysers», og har SMN og NTNU som samarbeidspartnere.

Det tredje prosjektet, FUTUREFEED, handler om hvordan karbondioksyd kan brukes som fremtidig råstoff for kjemikalier, polymerer og drivstoff; og har SINTEF som ansvarlig. «Carbon Dioxide as a Future Feedstock for Chemicals, Polymers, and Fuels», er full tittel, og har SMN, Høgskolen i Telemark og Norner som samarbeidspartnere.

NANO2021, forskningsrådets Store satsing på nanoteknologi, mikroteknologi og avanserte materialer, skal bidra til å løfte den nasjonale kunnskapsbasen på nanovitenskap og nanoteknologi, mikroteknologi og avanserte materialer til et høyt internasjonalt nivå. I følge en artikkel om tildelingene fra Forskningsrådet, ligger alle prosjektene innenfor områder som er definert som strategisk viktig for nasjonen: Helse og medisin, energi, klima- og miljøteknologi og råstoffer fra norsk natur.

Tildelingene er også omtalt i Uniforum.

Emneord: Nanoteknologi, Thermoelectricity, Functional inorganic materials, carbon dioxide Av Magnus Garder Evensen
Publisert 31. juli 2013 14:03 - Sist endret 11. sep. 2023 09:16