Recap av første måneden ved James Cook University, Townsville, Australia!

Da var det min tur til å skrive litt om hvordan det er å snuse på studentlivet utenfor Norges landegrenser. Det er 29 dager siden jeg forlot alle kjente og kjære samt rutinene hjemme i Norge til fordel for fem måneder i tropiske Australia

Det første som slo meg når jeg landet på Townsville international airport (kan den kalles det når flystripa kan sammenlignes med størrelsen på Kjeller småflyplass?) er at selv om jeg kanskje reiste alene så følte jeg meg ikke alene veldig lenge, australiere er enormt sosiale og hjelpsomme mennesker. Jeg hadde ikke booket noen form for transport til huset der jeg leier rom, men det var ikke noe problem for representantene fra JCU som kjørte meg rett til døren selv om jeg ikke en gang bor på campus (suck on that norsk vennlighet :-P )!

Etter å ha kommet meg i hus, fått romnøkkel og signert kontrakt var første post på programmet å skype med samboer og hund som er igjen hjemme i Norge. Jeg skal ikke legge skjul på at det er tungt å reise fra alle hjemme og enda tyngre å se de på skype når man er på andre siden av verden, preget av 40timer på reisefot og alene, men stol på meg…. Det blir bedre ;-)  Etter å ha skypet hjem pakket jeg ut, handlet litt småtteri jeg måtte ha før jeg kollapset på sengen og sovnet.

Dag 2 startet brått og brutalt klokken 5 om morgenen av en kombinasjon av jetlag og at jeg frøs r**a av meg på rommet. «Vent litt! Er ikke du i tropiske Australia?» tenker du kanskje nå. Og joda det er jeg, men her er det vinter, 9 grader på rommet mitt og ingen mulighet for fyring så det var bare å komme seg opp og starte dagen. Dagen ble brukt til å trave gatene i jetlag-koma, bli kjent med området jeg skal bo i og finne campus.

Første dag på universitetet gikk med til orientering og bli-kjent-segmenter; bli kjent med campus, bli kjent med hverandre, bli kjent med deg selv osv.
Resten av «O-week» gikk med til sosiale begivenheter som blant annet innebar en tur til Billabong sanctuary som er en liten park rett utenfor Townsville der de holder typiske australske dyr som koala, dingo, saltvannskrokodiller, fugler av mange slag og wallabies som hopper fritt rundt og oppsøker de besøkende i håp om kos og litt mat (som man kjøper i kiosken til Billabong så man slipper å dele brødskiven sin med dem). Høydepunktet for min del var når de introduserte den enormt sosialisere wombaten «Tonka» som ble oppfostret av mennesker da moren hans døde i en bilulykke. Tror det må være et av de søteste dyrene jeg har møtt på. Det fantastiske med Billabong er at de ikke kjøper inn dyr fra forhandlere, men tar til seg dyr som på en eller annen måte har havnet i konflikt med mennesker og gir dem et nytt liv
Kaller ham JoeyTonka
Ellers har jeg som nordmann brukt litt tid på å bli kjent med andre internasjonale studenter, men det begynner å bli en god, multikulturell gjeng som finner på mye gøy her nå. Hiking på Castle Hill, turer til the Strand, kino, bursdagsfeiringer, turer osv.

Det som er herlig med utveksling er kontaktnettverket man bygger seg av potensielle kolleger og ikke minst venner, selv for oss sjenerte jantelovsnisser er det umulig å beholde eremittstatusen fordi en eller annen sosial sjel prater til deg mens du drikker kaffe, kjøper lunsj, leser eller hva som helst annet og da er hele prosessen med å bli kjent i gang. Herlig!

Skolehverdagen er preget av korte forelesninger på 50 intensive minutter og høye krav fra forelesere om deltagelse. Selv i forelesningssalen kan man kjenne at foreleseren er genuint interessert i din læring og enn så lenge har jeg ikke hatt en foreleser som ikke kan navnet mitt! :-O

Jeg studerer selv biologi og valgt mine fag ut ifra mine interesser (om noen vil vite mer så skriver jeg mer om det i neste innlegg). Jeg er her nede med en annen student fra UiO, Siri, som er mye smartere enn meg for hun studerer molekylærbiologi ;-)

Det stilles høye krav til studentene med mange innleveringer og kvalitetskrav på disse, men det er ikke noe problem fordi forelesere, gruppeledere og lærere stiller seg høyst disponible for studentene og oppfordrer oss til deltagelse i timen, noen inviterer til og med til en kaffekopp og en hyggelig prat på kontoret utenfor kontortid. For de som kanskje er skeptiske til sin egen språkkunnskap så kan jeg bekrefte at, ja, alt foregår på engelsk. Og ja, det stilles krav til kvalitet på språket i innleveringene. MEN om Ailson fra Brasil kan score bra på prøvene etter 1år (ETT år! 12måneder!) med engelsk opplæring så stiller nordmennene sterkt med våre engelskkunnskaper. No worries mate!

For de som vurderer utveksling til JCU, ikke gjør det!

Ikke vurder det en gang!

Bare gjør det!

Nivået på læringen er herlig høyt, det sosiale er fantastisk og det å kunne gå til forelesning med kalkuner som går i bena dine og papegøyer som synger i trærne over deg er herlig!

- Joe -

Ps: Care package mottas med takk :-)
Pps: Hvis du noen gang har mulighet til å ta en forelesningsrekke eler bare høre et seminar  av professor professor Dr. Glen Chilton (nei, det er ikke feil! det skal være 2X professor), så benytt muligheten! For en forfriskende gal mann :-)

Emneord: Australia, biologi, Townsville, bachelor, James Cook University Av Joe Kristoffer Partyka
Publisert 13. aug. 2014 13:49 - Sist endret 1. okt. 2015 10:44

=)

Joe Joe you are my H** =) miss u baby;)

anonym@webid.uio.no - 13. aug. 2014 14:08

Broder Joe!

Bra lesning! Gøy å høre at du har det knall. Hilsen fra Tokyo! :)

anonym@webid.uio.no - 13. aug. 2014 14:34

Care package?

I''ll send you a life in candy crush! :D

anonym@webid.uio.no - 13. aug. 2014 14:50
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere