So this is the end my friend! Neida, det ekke' det vettu!

Jeg skriver det siste innlegget mens jeg sitter på Townsville international airport og venter på flighten min. Det er en bittersøt følelse å forlate Australia.

På en side gleder jeg meg veldig til å feire jul med familien hjemme og flykte fra den forferdelige heten, på en annen side er det trist å skulle forlate alle vennene man har fått her nede og ikke minst å forlate Australia i det hele tatt. Jeg vil tro at det er noe som slår de fleste som reiser på utveksling at verden er så mye større enn man skulle tro, samtidig som den også er enormt liten. På denne lille flekken på kartet har jeg møtt folk fra alle verdenshjørner og møtt venner som jeg ellers aldri ville hatt sjansen til å møte. Det har vært store gleder og skuffelser, det har vært savn og det har vært total forglemmelse. Det hele har vært en eneste stor øyeåpner og en erfaring jeg ikke ville vært foruten.

Tenkte jeg skulle slå i hjel tiden før flighten min med en recap av tiden etter eksamensperioden. Siden jeg skrev her sist har det gått ca tre uker og på den tiden har jeg rukket en rekke ting. Jeg har fullført eksamener (resultater kommer i morgen!! 9.desember), søkt kurs ved Blindern, jeg tatt farvel med noen fantastiske mennesker, jeg har fullført et to ukers intensivkurs og jeg har feiret jul (på en måte).

Den 24.november startet jeg på noe jeg aldri har begitt meg ut på før, jeg tok et block study eller intensivkurs om dere vil. Faget var BZ3725 Herpetology, emnet var reptiler og amfibier og arbeidsmengden var mildt sagt enorm! Planlagt løp var 9-17 hver hverdag i to uker frem til avsluttende eksamen 5.desember, intensivt, men greit nok. Det faktiske studieløpet var 9-17 fire av dagene, 9-19 tre av dagene, 9-21 to av dagene, to gruppeoppgaver, arbeid i helgen og på kveldstid med oppgavene en digital presentasjon, to gruppeevalueringer, en praktisk eksamen, og en teoretisk eksamen. Så min plan om å ta tre fag i semesteret og slappe av med et siste kosefag de to siste ukene ble alt annet enn realitet. Aldri vært med på noe såpass intenst, men jeg hadde det uansett gøy og jeg lærte enormt mye på kort tid! Vi hadde teoretiske forelesninger, vi hadde praktisk laboratoriearbeid og vi hadde forskere som kom inn og fortale oss om arbeidet de holdt på med. Mitt favorittøyeblikk må uansett ha vært når ranger Dan var på plass med en drøss giftige reptiler og fortalte oss om håndtering samt alle mytene rundt slanger, jeg hadde ikke forventet å være så nær noen av verdens giftigste dyr. Om det er noe UiO kanskje kan vurdere i fremtiden, så er det et veldig godt alternativ for de som ønsker å lære mye på kort tid.

Bortsett fra intensivkurset har jeg de siste to ukene sagt farvel til både Wendy og Tómas som raskt ble to veldig gode venner av meg, og i går sa jeg ha det bra til John som var den første jeg ble kjent med her nede. Lørdagen ble brukt til å henge med venner hos John som holdt et pool party. Pool partyet snudde fort da alle som deltok plutselig stod samlet på verandaen etter at et lynnedslag slo ned ca 20meter fra bassenget. Det var en opplevelse jeg ikke har hatt før, 15 mennesker som synkront flyktet fra bassenget til en tørr plass.

Jul ble feiret i leiligheten med julepynt og det hele. Veldig Australsk middag med kylling og grønsaker, ikke noe fancy.

Bortsett fra dette så er det vel ikke mye å si. Jeg har spist, drukket og pustet herpetologi i to uker og nå er jeg på vei hjem.
Det jeg derimot vil si, eller heller oppfordre andre studenter til er å ta steget og ta utveksling som en del av utdanningen. Erfaringen du får og nettverket du bygger deg er gull verdt. For meg var det også en øyenåpner til hvor stor og kompleks verden egentlig er, og hvor mye kult du kan gjøre med en utdanning og stå-på-vilje.

Om noen, ny eller gamle, studenter har noen spørsmål om Australia eller bare vil slå av en prat så kom bortom når jeg henger på Blindern :-)

Cheers Joe

Ps: bilder kommer senere da WiFien på flyplassen suger :-)
Pps: Jeg er glad i deg mamma, nå er jeg snart hjemme :-)

Emneord: Australia, Townsville, James Cook University, JCU, biologi, bachelor, Jul Av Joe Kristoffer Partyka
Publisert 8. des. 2014 03:19 - Sist endret 1. okt. 2015 10:43

Takk

Tusen takk for denne flotte bloggen, det har vært moro å lese hvordan du har hatt det.

Skrevet av: Anonym

anonym@webid.uio.no - 20. jan. 2015 13:24
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere