Strandtur, bbq og Ebay-raid

Det har blitt noen uker siden siste innlegg nå og mye skjer nå som studiehverdagen er godt i gang. Viktigst av alt er at jeg nå begynner å motta pakker i posten!

For en glede der er å kunne gå til postkassen og se at det er en pakkelapp med mitt navn i mottakerfeltet og mamma og pappas navn i avsenderfeltet, CARE PACKAGE! Endelig kom det norsk mat og jeg måtte løpe innom butikken for å kjøpe brød etter å ha hentet pakken min på postkontoret. Jeg hadde faktisk ikke spist brød så langt i oppholdet, dette fordi jeg er så sykt helsebevisst (right…), men nå skulle det jaggu feires at jeg har reist rundt halve kloden for å savne makrell i tomat (jada, jeg vet det lukter «såder»).

Dette er ikke de eneste pakkene som har begynt å ramle inn! For noen uker tilbake hadde jeg en lite hendelsesfylt lørdag der jeg gikk berserk på Ebay og handlet mengder av varer til rundt 50lappen. Så nå har det ramlet inn både «selfiestang» og nye bambus-solbriller, mens det fortsatt ventes t-skjorter med dårlige vitser og et kart over Queensland de neste ukene.

Selfie stang                                                                                                       wooden shades

Studiene rusler og går nå som hverdagen har tatt over og rutinene dominerer. Har hatt mine første innleveringer og prøver (det er mange av de her), og det merkes at nivået her er høyt og kravene store.
Favorittfaget så langt må sies å være Adaptation to environmental change som også er det mest utfordrende. Her har vi satt opp en energibudsjettsmodell for en art, i mitt tilfelle Alouatta Pigra eller sort brøleape, og kjørt simuleringer for hvordan fremtiden for denne arten ser ut under forskjellige miljøscenarioer. Dette krever mange timer med innhenting av informasjon fra forsking på arten og enda flere timer med plotting i regnearket som brukes i simuleringen. Det er utrolig hvor mye man lærer om miljøforandringer og organismers fysiologi når man jobber så tett med en art, selv om dette kun har pågått noen få uker. Herlig!

JCU arrangerte en gratis strandtur på fredag formiddag (23.aug) for de internasjonale studentene til Pallerenda beach(bildet i headingen). Været ble ikke som man håper på når man skal på stranden, men det var like greit da det uansett var lavvann. Derfor brukte flesteparten av oss tiden på å gå turer i nærområdet og oppleve naturen i området. En gruppe av oss gikk langs en sti, opp en åskam da vi møtte en mann som advarte oss mot å gå videre da det visstnok var en strand full av nakne folk der. Internt i gruppen ble vi enige om at han var alt for nøyaktig i veibeskrivelsen og vi konkluderte med at han antagelig prøvde å rekruttere oss om enn noe skjult. Det var en fin tur der det var lett å få kontakt med folk en kanskje ikke hadde pratet så mye med fra før gjennom turer, volleyball, forskjellige partyleker og andre aktiviteter. Tipptopptommelopp!

Ellers har fritiden gått med til å henge med de nye vennene og bekjentskapene jeg har fått her nede. Vi hadde en kveld med grilling, pils og rolig atmosfære ved elven en lørdagskveld der folk fra Norge, Danmark, Tyskland, Australia og USA var tilstede. Det var bachelorstudenter, masterstudenter, arbeidere, biologer, ingeniører, økonomer etc. som bare hang sammen og hadde det gøy. John og jeg har bestemt oss at vi skal gjøre dette minst én gang i måneden.
Og jeg fikk håndmate et vilt opossum (Trichosurus vulpecula) som nå er mitt favorittdyr fordi det ville hils på meg!
Etter vi hadde grillet og kost oss passerte vi en idrettsstadion på vei hjem og så at folk gikk i ring rundt stadionet, nysgjerrige som vi er stoppet vi for å se. Det viste seg at det var en innsamlingsaksjon for kreftforskning der deltakerne fikk sponset en sum penger av forskjellige firmaer avhengig av hvor mange runder de tok rundt stadionet. Vi hang oss på og sponset litt ekstra ved å kjøpe cupcakes. Det var imponerende og rørende å se hvor mange mennesker som hadde stilt opp på en lørdagskveld for denne saken og rundt hele stadionet var det satt opp hvite papirposer med lys og beskjeder til kjære som kjempet mot kreft eller som man hadde mistet til sykdommen.

Tomás(USA) og John (AUS)                                                                           BBQ ved Ross river

På fredag var noen av oss ute og feiret 23års dagen til Vegard (som studerer ved Ås) selv om han ikke har bursdag før i slutten av desember, men han fikk is og servitørene sang for ham så han fikk en fin feiring av til tross for at vi måtte dra en hvit løgn til servitøren vår.

Forrige lørdag ble benyttet til å slappe av, nyte litt kunst* og roe helt ned ved Riverview Tavern. Mat, øl og godt selskap gjorde kvelden vellykket. Sykle hjem i bekmørket var også en opplevelse jeg tar med meg (en ting er å gjøre det i Norge, men her nede finnes det flere ting som er farlig enn ikke farlig…) og prøver å huske hodelykten neste gang jeg er ute etter klokken 18 :-)

Nå blir det antagelig en stund til neste gang det kommer et innlegg, men til gjengjeld kommer det antagelig til å inneholde opplevelser fra Kuranda, Cairns, dykking på Magnetic Island og en ekskursjon til samme øy.

Cheers

Joe

Emneord: Australia, Townsville, James Cook University, JCU, biologi, bachelor Av Joe Kristoffer Partyka
Publisert 2. sep. 2014 12:13 - Sist endret 1. okt. 2015 10:43
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere