Påskeferie i Victoria

I påskeferien dro jeg på en 10-dagers tur til Victoria, en stat sør-øst i Australia. Jeg besøkte Melbourne (den andre største byen i Australia), Great Ocean Road og Phillip Island (en øy med mangfoldig dyreliv og blant annet pingviner!)

Del 1: Melbourne

Fredag første dag i påskeferien tok jeg flyet ned til Melbourne. Hostellet jeg bodde på var kult med en bar i første etasje og rooftop med utsikt over byen! De fleste tenker på Sydney når de tenker på Australia, men jeg valgte å dra til Melbourne istedet. I byen er det bakgater med caféer og "grafitti lanes". I disse lages det street art som jevnlig males over så det gis plass til nye.

Jeg fant fort ut at ja, det finnes faktisk kjølig vær i Australia. I Victoria er det høst nå, og for meg som kom fra det tropiske området med 30 grader og høy luftfuktighet må jeg innrømme at det var kaldt. Som nordmann er dette litt flaut, da det var 12-18 grader der, men klimaet var helt annerledes enn hva jeg er vant til. Forøvrig hadde jeg også pakket skjorts, kjoler og bikini, som jeg fort fant ut var helt feil. Heldigvis hadde jeg med én bukse som ble meget godt brukt (jeg luktet nok godt backpacker da jeg kom hjem igjen). På tross av at været ikke var som forventet så var byen så vakker at jeg ikke kunne la det komme i veien for å nyte turen!

I Melbourne brukte jeg det meste av tiden på å bare gå rundt og absorbere viben i byen. Jeg gikk på en rekke coffee shops og skrev i notatboken min, vandret i gater og fotografere, besøkte State Library of Victoria som ble grunnlagt i 1854, beundret aboriginal kunst på statsmuseumet og nøt lunch på piren ved St Kilda. St Kilda er en forstad utenfor Melbourne der jeg så pingviner! Pingvinene her kalles "little penguins" (Eudyptula minor) og er verdens minste pingvinrase. Supersøte!

Del 2: Great Ocean Road

Etter tre dager i Melbourne tok jeg bussen ned Great Ocean Road. Dette er en strekning på rundt 200 km med vei langs kysten. Utsikten var helt fantastisk! På veien ned ble det litt utfordringer med transporten da jeg hadde helt glemt at det var en helligdag. Jeg skal si deg deg det - offentlig transport på landet i Australia er så og si ikke-eksisterende! Jeg tok toget i en time til en by kalt Geelong og endte opp med å bli sittene på stasjonen der i 5 timer før bussen til Apollo Bay ankom. Jeg satt på gulvet for å stjele strøm fra støpselet til å lade laptopen min og se på den nyeste episoden av "Skam". Jeg hadde pakket med meg snacks, og det var ikke så værst etter alt. Apollo Bay er et lite sted på The Great Ocean Road ca. 3 timer unna med buss fra Geelong. Siden bussen ikke kom før kvelden var det for mørkt på veien ned til å se utsikten, men neste morgen dro jeg ut på eventyr! Jeg gikk deler av Great Ocean Walk som er en tursti langs vannet. Jeg møtte på 3 grupper av mennesker på hele veien, en rekke fugler og 2 wallabies. Det var et skilt for å se opp for slanger, men til min skuffelse møtte jeg ingen.

Hostellet jeg bodde på i Apollo Bay var et "Eco hostel", som vil si at de har tatt en rekke tiltak for å gjøre bygget så økovennlig som mulig. Det benyttes regnvann, solceller, isolasjon som holder varme inne på kalde dager og ute på varme dager og insekter som tar seg av matavfallet. Jeg liker utrolig godt når det gjøres praktiske tiltak for en mer bærekraftig verden.

Del 3: Tilbake i Melbourne og Phillip Island

Tilbake i Melbourne booket jeg spontant en guidet tur til Phillip Island. Dette er en øy noen timer sør for Melbourne som er bosted til et mangfoldig dyreliv. På veien stoppet vi i en wildlife sanctuary for å kose med wallabies. Her møtte jeg noen sultne venner!

På veien til øya gjorde jeg noe spontant igjen. Guiden vår fortalte at hvis vi ville kunne vi ta en helikoptertur. For meg som har flyskrekk er dette noe jeg aldri kunne ha forestilt meg, men akkurat der og da var det veldig fristende. Så da vi kom frem på øya og han spurte hvem som ville fly så rakk jeg opp hånda og en halvtime etter stod vi på gressplenen klar til å gå ombord i helikopteret. Det var utrolig spennende og selvom jeg var supernervøs så ville jeg opp igjen så fort vi landet!

Etter helikopterturen dro vi for å nyte utsikten over en vakker strand kalt Woolamai Beach. Woolamai er urfolkspråk for "snapper fish". Vi dro så videre for å oppleve ville dyr i naturen på øya. Det er en rekke fugler, blant annet Phillip island goose, eller Cape Barren goose (Cereopsis novaehollandiae) som holder til noen begrensede områder sør i Australia og jeg var i ekstase for å få se wallabies rundt hvert hjørne (disse var ikke like kosete som de jeg møtte tidligere på dagen).

Etterfulgt te og kjeks ved Swan lake (som ikke har svaner) så vi en flott solnedgang over "Nobbies", som er hjem til sel. Selene var ikke så lette å se uten kikkert. Etter at sola hadde gått ned kom vi til kveldens høydepunkt som var pingvinparaden. Hver kveld kommer hundrevis av små pingviner opp av sjøen for å dra hjem til husene sine etter en lang dag på jakt. De lagde morsomme lyder for å finne hverandre og var utrolig søte! For å ikke forstyrret nattesynet deres er fotografering forbudt. Men det var en flott opplevelse jeg kommer til å huske.

De to siste dagene i Melbourne dro jeg på Queen Victoria Market som er et stort, daglig market i Melbourne (som var hendige 5 minutter gåavstand fra hostellet), utforsket flere av grafitti-gatene, blant annet den berømte "Hosier Lane" og brukte litt tid på å observere kunstnerne. Stemningen der var utrolig god! Deretter tok jeg turen til en hipp gate kalt Degraves Street, der er det caféer og restauanter i smale bakgater. Her tok jeg meg en kaffe og skrev litt i reisenotatene mine i en sjarmerende, liten café. Jeg forelsket meg helt i gatene i Melbourne!

Siste dag i Melbourne traff jeg en venn jeg møtte da jeg var i Noosa for noen måneder siden. Selvom solo-reising noen ganger er ensomt så er det så mye lettere å møte nye folk og det er utrolig gøy når man tilfeldigvis møtes igjen! Victoria var vakkert og spennende - selvom det var kaldere enn forventet! Det er spennende at ett land har så varierende klima og natur.

Australia er hjem til et fantastisk dyreliv og har en mengde endemiske arter. Jeg er så takknemlig for å få oppleve så vakker natur og spesielle dyr, alt fra reptiler til søte kenguruer og koalaer. Det biologiske mangfoldet i verden synker som følge av en rekke påvirkninger. Det er viktig at vi husker å sette pris på hver art og hvor verdifull disse er. Tenk på hvor spesielt dyrelivet på Jorda er. Hvor mange planeter kjenner du til med et slikt mangfold?

Emneord: Australia, Melbourne
Publisert 21. apr. 2016 18:04 - Sist endret 25. jan. 2019 15:26
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere