Innkalling til møte i Utdanningsutvalget ved Fysisk institutt Tidspunkt: Tirsdag 12. desember kl. 10.15 - 12.00 |
||||
SAK UU 01/23 |
Godkjenning av |
|||
|
Forslag til vedtak: |
|||
|
b) Godkjenning av referat fra 28. september |
|||
|
Forslag til vedtak:
|
|||
SAK UU 02/23 | Orienteringssak: Nytt fra utdanningsleder v/Utdanningsleder | |||
Oppsummering: | Orienteringer fra utdanningsleder siden siste UU | |||
SAK UU 13/23 | Orienteringssak: Bemanningsplan vår 2024 v/Utdanningsleder | |||
Oppsummering: | Status for bemanningen våren 2024 | |||
SAK UU 14/23 | Diskusjonssak: Undervisningsfri i midtveisuken? v/Utdanningsleder | |||
Oppsummering: |
Det er stadig diskusjon rundt midtveiseksamen, hensikten med den og hvordan den innvirker på studentenes læring. Min erfaring er at mange studenter går over i lesemodus en uke før og at de trenger en uke på å komme tilbake til læremodus etterpå slik at det totalt faller bort tre læringsuker. Noen har sluttet med midtveiseksamen mens andre har redusert eksamen til en kortere prøve. Spørsmålet til diskusjon er da om vi skal stanse ordinær undervisning eller ikke i midtveisuka. |
|||
SAK UU 15/23 | Vedtakssak: Kloning av FYS2280 til masternivå v/Studieadministrasjonen | |||
Oppsummering: |
Emnet FYS2280 - Romteknologi er i dag forbeholdt studenter på bachelornivå. For at studenter på masternivå skal kunne få studiepoeng for å gjennomføre feltkurs på Andøya foreslår studieadministrasjonen at FYS2280 klones opp til masternivå. Dette kan være aktuelt for studenter på masterprogrammer ved Fysisk institutt og ved Institutt for teknologisystemer. Forslag til vedtak: Det opprettes et emne på masternivå som tilsvarer FYS2280. Emnebeskrivelse med differensiering legges fram for UU i EpN-prosessen for høst 2024. |
|||
SAK UU 16/23 | Diskusjonssak: Kunstig intelligens og mulig fusk v/Utdanningsleder | |||
Oppsummering: |
Hva svarer du når studentene spør deg om de kan bruke ChatGPT? GPT har blitt diskutert på instituttseminaret, det har blitt diskutert på 6 møter på STUT i høst, tatt opp på Real prat, i podcaster og det er laget egen nettside om dette. Likevel får vi stadig spørsmål om hva vi skal svare. På UiOs nettsider står det:"Før du går i gang, forhør deg med underviserne hva de har bestemt er akseptabel KI bruk i emnet ditt." Altså - Hva bør vi bestemme? Se nettsider: Kunstig intelligens (KI) ved UiO - Universitetet i Oslo Kan du skille chatboten fra studentene? - KURT – Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (uio.no) Real Læring | Podcast on Spotify (Se spesielt cast om fusk) |
|||
SAK UU 17/23 | Diskusjonssak: Learning assistant-kurs for gruppelærere v/Studieadministrasjonen | |||
Oppsummering: |
Fakultetet tilbyr gjennom KURT noe de kaller Gruppelærertrening, les mer på KURTs nettsider. Dette er pedagogisk opplæring til gruppelærere, særlig rettet mot de som er på emner som følger LA-modellen. Kurset ble i sin tid opprettet av Tor-Ole Odden, men undervises nå av Vidar Skogvoll, som har sin phd fra Fysisk institutt. Selve kurset består av seks én-times seminarer. Utdanningsleder og studieadministrasjon ønsker at kurset skal være tilnærmet obligatorisk for alle som underviser ved et av våre LA-emner, som er de fleste laveregradsemner, med mindre de har gjennomgått kurset tidligere. Gruppelærerne vil få betalt for å delta, så det har en kostnad på omkring 10 timer per gruppelærer. |
|||
SAK UU XX/23 | Medlemmenes kvarter | |||
Oppsummering: |
UUs medlemmer kan komme med oppdateringer og nyheter fra sitt felt.
|
|||
Helge Balk |
Christian Thorn |