Innkalte medlemmer og observatører:
- Karoline Fægri (leder) - tilstede
- Hanne Røberg-Larsen (vitenskapelig representant) - tilstede
- Stian Svelle (vitenskapelig representant) - tilstede
- Jon Petter Omtvedt (vitenskapelig representant) - ikke tilstede
- Mohamed Amedjkouh (vitenskapelig representant) - tilstede
- Thomas Bondo Pedersen (vitenskapelig representant) - ikke tilstede
- Reidar Lund (vitenskapelig representant) tilstede
- Line Dybvig Andersen (Bachelorstudent i kjemi og biokjemi) - tilstede
-
Anna Petronella Hasenmüller-Andersen (Bachelorstudent i kjemi og biokjemi) - tilstede
- Melika Kashani (Masterstudent i Kjemi) - tilstede
- Kristina Sæterdal Kømurcu (stipendiat representant) - tilstede
- Thea Fossum Moen (sekretær og programkoordinator for Kjemi-programmene) - tilstede
- Henrik Sønsteby (vitenskapelig representant) - ikke tilstede
- Steven R. H Wilson (utdanningsleder, observatør - ikke tilstede
Tid og sted: 29. november kl. 12:15-14:00, VU60
Saksliste:
Orienteringssaker:
Ingen rene orienteringssaker.
Sak 05-22: Diskusjonssak/vedtakssak. Gjennomgang av sluttrapporter og eksamensstatistikk for emner fra høsten 2021 og våren 2022
Oppfølging av punkter som skulle undersøkes nærmere på bakgrunn av sluttrapportene:
Bemanningssituasjonen ved uorganisk materialkjemi: Det var ingen på møtet som kunne oppdatere om dette. Referat fra møtet mellom undervisningsgruppen og utdanningsleder er etterlyst, men det er usikkert om det ble skrevet referat fra møtet.
Situasjonen for eksterne studenter/studenter med ekstern bachelorgrad på emner i organisk kjemi (3xxx-nivå og oppover): Thea orienterte. Årets masterstudenter med ekstern bakgrunn på studieretning Organisk kjemi later til å klare seg bra. Disse studentene har imidlertid en helt annen bakgrunn enn fjorårets studenter, så situasjonene er ikke sammenlignbare. Vi bør unngå at KJM3200 Organisk kjemi II og KJM3000 Anvendt spektroskopi overlapper med obligatoriske masteremner i organisk kjemi, først og fremst KJM5280 NMR-spektroskopi.
Kartlegging av behovet for å oppgradere/erstatte instrumenter til bruk i undervisningen. En e-post til vitenskap@kjemi.uio.no resulterte i følgende oversikt: Behov for oppgradering/nyinnkjøp av instrumenter brukt i undervisning - høsten 2022
En del av dette utstyret vil det være mulig å skaffe innen utgangen av året med penger som er igjen på budsjettet. For det øvrige utstyret vil utdanningsleder lage en langsiktig liste over prioriteringer.
06-22 Vedtakssak: Felles frister for å legge ut obligoppgaver i forkant av innleveringsfrist
Studentene ønsker felles retningslinjer om at obligatoriske oppgaver som skal leveres inn legges ut minst to uker før innleveringsfristen.
Vedtaksforslag: Programrådet oppfordrer Kjemisk institutt til å innføre felles retningslinjer om at oppgavetekst og annet materiale til obligatoriske innleveringer skal legges ut minst to uker før innleveringsfristen.
Diskusjon: I emnet KJM1130 er det høsten 2022 mye etterslep på innlevering av obliger/labrapporter. Det blir levert inn mange ufullstendige labrapporter, som blir gitt tilbake til studentene med beskjed om at de ikke rettes fordi de ikke tilfredstiller minimumskravene til labrapporter. Det ble diskutert om arbeidsmengden for studenter denne høsten som tar både KJM1130 og KJM2400 har vært for stor, og at emneansvarlige for emnene planlegger for å koordinere emnene, slik at laber/obliger fordeles jevnt utover i semesteret og blir mer samordnet.
Vedtak: Programrådet oppfordrer Kjemisk institutt til å innføre felles retningslinjer om at oppgavetekst og annet materiale til obligatoriske innleveringer skal legges ut minst to uker før innleveringsfristen. Fristen på én uke til å levere labrapport og én uke til å rette labrapprot bør også være felles.
07-22 Diskusjonssak/Vedtakssak. Felles retningslinjer for tekniske rapportkrav
Det er en del kulturforskjeller mellom ulike deler av kjemi med tanke på hvordan en rapport skal struktureres, men mye er likevel felles. Kan vi lage felles retningslinjer for alle emner der vi spesifiserer krav til for eksempel tabeller og figurer/figurtekster og sørge for at disse er lett tilgjengelig for studentene? Kanskje kan siden også inneholde en generisk mal som kan passe for mange rapporter, så kan de som trenger andre maler legge ut det i sine emner? Eller er det bedre å oppfordre de enkelte emnene til å lage egne maler?
Diskusjon: Programrådet diskuterte mulighetene for å etablere felles retningslinjer for krav til innhold som tabeller og figurer. Det er ulike skrivetradisjoner innen ulike områder av kjemi, men mye er også felles.
Det ble også diskutert labjornalføring. Per nå vektlegges dette i labkurs i første studieår, men dette bør videreføres i år to og tre.
Det er laget en ny risikovurderingsmal for labøvelser. Den skal ferdigstilles våren 2023, når Kathrin er tilbake. Tanken er at studetner i begynnelsen får ferdiutfylte risikovurderinger, men deretter gradvis fyller dem ut mer og mer selvstendig.
Det var enighet i programrådet om at det bør lages felles ressurssider på nettt for labjournal, rapportmal og risikovurdering.
08-22 Diskusjonssak: Oppfølging av og status for periodisk programevaluering av masterprogrammet
Programleder og sekretær orienterer. Fremgangen har vært langsommere enn ønsket. En åpenbar svakhet er at vi har fått få tilbakemeldinger fra nåværende masterstudenter. Kan fagutvalget gjøre nærmere undersøkelser her?
Diskusjon: Fagutvalget skal oppfordre og purre på masterstudentene for å øke svarprosenten. I tillegg sender studieadministrasjonen oppfordring til veiledere om å få masterstudentene til å svare på nettskjemaet. Thea henter statistikk og tall og forventes å ha dette klart innen kort tid.
09-22 Diskusjonssak/vedtakssak: Tiltak for å knytte masterprogrammet nærmere til arbeidslivet
En tilbakemelding som går igjen i kandidatevalueringen er et ønsket om mer informasjon om jobbmuligheter og arbeidslivsrelevans. På det åpne spørsmålet "Hva er det viktigste vi kan gjøre for å forbedre masterprogrammet i kjemi?" hadde hele ni av tjuetre tilbakemeldinger som var innom dette temaet. Her kan vi allerede nå begynne å diskutere aktuelle tiltak.
Diskusjon: Programråd diskuterte at våre allerede eksisterende arrangementer, som f.eks. NKS foredrag og instituttkollokvier må kringkastes til studentene, særlig masterstudentene. Fagutvalget settes på kopi på e-post invitasjon til disse arrangementene, og kringkaster til studentene. Studentrepresentantene opplyste programrådet om arrangementet "Livet etter studiene" som tidligere har vært arrangert av Kjemisk Fagutvalg (KFU). Det var enighet i programrådet om at disse arrangementene bør arrangeres to ganger per semester og være et samarbeid mellom KFU, studieadministrasjonen og de ulike forskningseksjonene, og at invitasjonen går til alle ansatte og alle studenter ved Kjemisk institutt. KFU bør holde i arrangementet, studieadministrasjonen hjelper til med det administrative, mens forskningseksjonene finner tidligere studenter eller nærlingslivsrepresentanter/bedrifter som kan snakke/holde innlegg på disse arrangementene. Det kom innspill til at det bør være servering, f.eks pizza og brus. Studieadministrasjonen undersøker om det finnes midler til dette. Det ble også foreslått å ha arrangementet på ettermiddag, etter normal arbeidstid.