REAL undervisning – aktiv læring i møte med kunstig intelligens

Kunstig intelligens og språkmodeller som ChatGPT har preget vårsemesteret mer enn vi kunne forestille oss da det skyllet innover oss som en tsunami julen 2022. Kunstig intelligens vil infiltrere våre liv og vårt virke, og det betyr at vi må tenke både nytt og annerledes om vår utdanning. Hvordan kan aktiv læring se ut i lys av kunstig intelligens?

Bilde med tre studenter som diskuterer en problemstilling omgitt av en kunstig og abstrakt intelligens

Aktiv læring i møte med kunstig intelligens. Bildet er generert med Midjourney.

Tid Tittel Navn
9:00 – 9:15  Velkommen Knut M. Mørken, visedekan utdanning
9:15 – 10:00  Hvor i pyramiden starter vi? Dag K. Dysthe, Professor og utdanningsprisvinner ved UiO 2023

Det er vanlig å tenke på læring som å klatre i Blooms taksonomi-pyramide. Først får man presentert stoff som må huskes og forstås. I fysikk og matte får man så en rekke regneoppgaver som man kan anvende teorien på. Og på noen få obliger i semesteret får man litt mer omfattende oppgaver der man må analysere et problem og finne ut hvilken av teoriene/ligningene man har lært man skal anvende. Men vi begynner som oftest nederst og jobber oss oppover.

Hva med å snu det på hodet? Hva med å starte med et spørsmål, et problem vi vil løse eller noe vi har lyst til å lage? Eller enda mer radikalt: hva med å starte med bare å observere et fenomen vi (og kanskje ingen andre) forstår? Det er slik jeg gjør det når jeg begynner et nytt forskningsprosjekt. Det er også utgangspunktet for mange av kursene jeg har laget.

Studenter har ikke kunnskapen og ferdighetene som skal til for å løse oppgaven, men hva gjør det? De kan jo lære! Og er det ikke mye morsommere å lære når det man lærer kan gi forståelse for noe man er interessert i, kan anvendes med en gang og bidra til å skape nye løsninger?

Jeg vil diskutere forskjellige sider ved studentaktiv forskningsundervisning og jeg vil gi konkrete eksempler på vellykkete og mindre vellykkete prosjekter.

10:00 –10:15 Pause
10:15 –  10:45  Aktiv læring i lys av kunstig intelligens Andreas Haraldsrud, universitetslektor ved KURT

Obligatoriske arbeidskrav i møte med kunstig intelligens

Tone Fredsvik Gregers, faglig leder av KURT