Referat fra møtet 05.11.2018

Kl 12:15 - 13:45, Fysikkbygningen, fakultetsstyrerommet.

Tilstede:

Fra MNSU: Anna, Didrick (leder), Runa, Mari, Haider, Bjørn, Astrid, Patrick, Egil, Sverre, Espen.

Fra fakultetet: Solveig Kristensen, Hanne Sølna, Andreas Tandberg (sak 1), Ragnhild Kobro Runde (sak 4), Marianne Jacobsen (referent)

Sak 1: Digitale plattformer, v/ MNSU

I dag brukes mange ulike digitale plattformer i undervisningen, som Canvas, Devilry og Vortex. Disse henger i ulik grad sammen og utgjør litt forskjellige funksjoner, selv om det er også stor variasjon mellom emner i hva de bruker. Det ligger ett stort potensial i disse plattformene, men vi vil gjerne diskutere hvordan vi oppfatter at disse plattformene blir brukt i undervisningen.

Andreas Tandberg fra fakultetet ga først en redegjørelse for status med bruk av læringsplattformer. Oppklarte at Vortex ikke er en læringsplattform i denne sammenhengen. Viste nettsiden Canvas-veiledninger for undervisere med anbefalinger og forslag til bruk av læringsplattformer i undervisningen ved MN.

Fokuset nå er å få et høyere volum for bruk av Canvas. Ved MN brukes Devilry i tillegg ved noen institutter, dette gjør at bruken av læringsformer hos MN er mer kompleks enn f.eks. HF. Det vil ta tid før alle undervisere blir gode på bruk av Canvas.

Bruk av Devilry er redusert, men det er gode grunner til at enkelte emner fortsatt bruker Devilry, f.eks. håndterer ikke Canvas pr. i dag godt nok store emner. Fakultetet har mottatt en rapport fra IFI om forskjellene mellom Canvas og Devilry. I tillegg til Canvas og Devilry, er det ulike tredjepartsprogram i bruk i undervisningen ved MN. MN jobber med å kartlegge alle disse programmene og lage databehandleravtaler for dem, slik at vi følger den nye personvernsforordningen (GDPR), slik vi allerede gjør det for Canvas.

Det er laget regelverk for hva som skal ligge på uio.no (Vortex) og hva som bør ligge i Canvas.

Styringsgruppen har vært opptatt av at timeplanen til studenter finnes på et sted, at det er en vei inn til alle systemer og forholdet mellom Canvas og Inspera på eksamen.

Opplever studenter problemer med læringsplattformer, er det ønske for mer opplæring, hvordan er det å være student i Canvas? Det er viktig at studentene får opplæring om Canvas på flere måter; kurs i begynnelsen av hvert semester, info til alle nye studenter, undervisere forteller på 1. forelesning hvordan de bruker sitt Canvasrom (fakultetet tar det siste videre til Studieutvalget). Tema opplæring i Canvas kan tas opp på et senere møte dersom det er behov for det.  Ellers send innspill på e-post til MN-studieinfo.

Visjonen og ønsket fra fakultetet er at mest mulig skal ligge i Canvas. Nettsidene skal fungere som infoflyt, de instituttene som fortsatt bruker Devilry må ha et spesielt ansvar for å følge det opp.
Det er viktig at studenter har tilgang til undervisningsmateriale, og gamle oblig- og eksamensoppgaver også etter at man ikke er meldt til emnet lenger. Åpenheten er viktig i Canvas, Solveig og Andreas sjekker videre hvordan det ligger ann med tilgang til gammelt materiale.

Minestudier er infohub for studenter, det som vil komme på plass er også flyt andre veien fra minestudier til Canvas.

Sak 2: Info fra fakultetet v/ Solveig Kristensen

Orienteringer:

  • To nye direktorater: Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DIKU) og Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning (UNIT).
  • Forslag til et nytt meritteringssystem ved UiO, utdanningsbidrag er viktig ved ansettelser.
  • Arbeid gående med IT-masterplan.
  • Masterprogrammene som var nye i 2018 skal følges opp.
  • Nye studietilbud fra høst 2019:
    • Masterprogram i fornybare energisystemer.
    • Bachelor Honors program med to studieretninger; HF og MN. Studentene (10 på MN) skal bli tett fulgt opp av en faglig mentor, ta 30 studiepoeng med honors-emner i tillegg til 180 studiepoeng fagemner og tilgang til egne lokaler. MN skal ha en pilot med fordypninger matematikk med informatikk, fysikk og astronomi. Studieretningen MN finansieres ikke av KD i 2019, men av fakultetets midler.
    • Årsenhet i informatikk (R1 krav)
  • I 2020 er det planlagt et nytt masterprogram i digital økonomi og ledelse.
  • Fakultetet har laget film om studier på UNIS, og skal lage film om læringsmiljø, og en film for årsenhet i informatikk.
  • Utviklingssemester:
    • Arktisk profil og UNIS må markedsføres godt.
    • Internasjonal mobilitet: tydeliggjøre steder å reise + gode løsninger for studentene.
    • Internship med bedrifter, skal gi 10 studiepoeng.
  • Fakultetet er opptatt av det fysiske læringsmiljøet til studentene og ønsker seg mer av Active Learning Classrooms (ALC)
  • Digital eksamen: opptrapping har gått bra, 78% av alle eksamener i 2018 er digitale. Venter fortsatt på en god løsning for digital penn.

Sak 3: Automatisk tilbakemelding og sensorveiledning, v/ Ragnhild Kobro Runde

Presenterte resultatene til arbeidsgruppen ved UiO som har sett på sensorveiledning og tilbakemelding, se presentasjon.

  • Sensorveiledning

Ansatte har fått opplæring om sensorveiledning, MN-fakultetet er i ferd med å se på prosedyrene.
Innspill til sensorveiledninger fra MSNU: ser bra ut, blir spennende å se hvordan det blir i praksis. Likte at veiledningen var detaljert.

  • Tilbakemeldinger

Det er her snakk om tilbakemeldinger for læring, ikke underveisvurdering med eksamen. Det bør være midler for å teste ut løsninger og LINK (UiOs senter for læring og utdanning) med utdanningskomiteen ved UiO bør sette kriterier for hva som bør testes ut for senere gjøre det i større skala.

Til samme sak kom det opp innspill om begrunnelse og klage på eksamenskarakter:
Studenter opplever at det kan ta lang tid å få en begrunnelse, og ved en senere klage. Finnes det frister for å gi begrunnelse og klage? På UiOs nettsider oppgis det for begrunnelser: «Du skal normalt få begrunnelsen innen to uker etter at du har bedt om den. Sensor velger om begrunnelsen skal gis skriftlig eller muntlig». For klager står det «Klager blir vanlegvis behandla innan ein månad. Dersom det tek lenger tid, får du melding om dette. Når resultatet er klart, får du melding i brev eller e-post».
Begrunnelse og svar på klage blir spesielt viktig å få i tide ved søknader om opptak til masterprogram. Det vil ta tid å få svar på en klage, selv om saksbehandling er gjort raskt og riktig.
Fakultetet skal se nærmere på hva som gjelder og gjøres i tilfeller der en mastersøker også klager på karakter som er avgjørende for opptak.

Sak 4: Eventuelt

Studenter ved Fysisk fagutvalg og Geofaglig Fagutvalg opplever at de nye åpningstidene til bygg er et problem. Studenter som ikke har forlatt bygningen før kl. 23 har ikke kommet seg ut og dermed overnattet. Mener at de nye åpningstidene skaper problemer for studenter som liker å jobbe sent.

Hanne tar dette opp med fakultetsdirektør Jarle Nygård som har dialog med Eiendomsavdelingen.

Publisert 26. nov. 2018 10:28 - Sist endra 26. nov. 2018 10:28