Referat fra møtet 17.02.2022

Kl 13:15 - 14:45, Zoom.

Tilstede:

Fra MNSU: Lisa Julianne Nystad, Sara Mediå, Erlend Tiberg North, Alina Krogstad, Lill Karoline Syversen og Nils Enric Canut Taugbøl. 

Fra fakultetet: Knut Mørken, Hanne Sølna, Tone Fredsvik Gregers (sak 1) og Marianne Jacobsen (referent).

Sak 1: Formidlingskompetanse til undervisere, v/ Tone Fredsvik Gregers KURT

MNSU opplever at noen forelesere har behov for kurs i pedagogikk og formidling. Får forelesere tilbud om kurs? Det er kommet nye krav til utdanningsfaglig kompetanse ved nyansettelse i vitenskapelige stillinger og ved opprykk. Hvordan jobbes det mot forelesere?

Tone Fredsvik Gregers fra KURT hadde en veldig bra presentasjon. I tillegg til å bygge opp formidlingskompetanse handler det også om å bygge en god kultur for undervisning. God undervisning handler om et godt samarbeid mellom underviser og student. Det er ikke alltid lett for undervisere å få med studentene. Det er stor diversitet blant studenter og undervisere og det er ulike tilbud for opplæring og kurs. 

Fra 2020 ble det innført krav til utdanningsfaglig kompetanse ved nyansettelse til undervisningsstillinger. Undervisere som ble ansatt før dette har universitetspedagogikk (dette kom som et krav på 80-tallet). MN vil fortsette å jobbe med undervisere som ble ansatt før 2020 og som ikke har de nye kravene til ansettelse. MN vurderer å få i gang et pedagogikk-kurs for bachelor- og masterstudenter, både for kompetanse og kulturbygging. MNSU er positive til dette, men påpeker at gruppelærere allerede får gode tilbakemeldinger og at det er et større behov hos mer etablerte undervisere. Hva kan vi gjøre med de som ikke deltar på frivillige tilbud? Studenters forventninger til en god underviser:

  • kan det faglige godt
  • er en god formidler
  • er engasjert i faget, har et eget ønske om å undervise, er interessert i å lære bort.
  • ser studentenes behov, tar evaluering på alvor. 

Hvordan kan fakultetet samarbeide med MNSU og studenter for å få til bedre undervisning? MNSU ønsker å se mer på dette og vi ble enige om at denne saken kan tas opp igjen på et senere møte.

Sak 2: Status og informasjon om aktuelle saker, v/ Knut Mørken

Inkludert hvordan eksamen blir våren 2022. MNSU er opptatt av at alle instituttene bør ta en beslutning slik at studentene kan forberede seg på en eksamensform uten plutselige endringer.

  • Eksamen i vårsemesteret 2022:
    Det vil være halv kapasitet i Silurveien, bl.a. for å gi forutsigbarhet for studentene.  Fakultetet jobber nå med å tilpasse eksamensplanen til dette, og noen eksamener vil endre fra skoleeksamen til hjemmeeksamen. Målet er at eksamensplanen blir robust og kan holde hele vårsemesteret. Det planlegges for normal eksamensavvikling i høstsemesteret 2022.
  • Periodisk programevaluering:
    Det foregår for tiden en periodisk programevaluering av bachelorprogrammene. Det vil lagt ut rapport når arbeidet er ferdig.

Sak 3: Dårlig økonomi på instituttene, v/ MNSU

Dårlig økonomi på instituttene går utover studentene. Måten instituttene velger å kutte ned på kostnader går utover phd-plasser.

Fakultetet og instituttene får basisbevilgning fra UiO sentralt. Den generelle økonomiske situasjonen har gjort at en del midler de siste årene har gått til andre ting enn basisdrift. Midler fra forskning kan variere mye, instituttene har også egne forskningsmidler, men disse varierer. Mindre midler de siste årene merkes bl.a. ved kutt i felt- eller labarbeid.

Phd-stillinger fordeles både til fri bruk på instituttene og til tverrfaglige satsinger på fakultetet. Det varierer hvor mange stillinger som til enhver tid er tilgjengelige og som går til fri bruk eller tverrfaglige satsinger.  Det har ikke vært en reduksjon totalt sett av stillinger.

Sak 4: Eventuelt

Ingen saker.

Publisert 4. mars 2022 14:00 - Sist endra 4. mars 2022 14:00