Referat fra møtet 22.10.2019

Kl 15:30 - 16:30, Fysikkbygningen, fakultetsstyrerommet.

Tilstede:

Fra MNSU: Camilla, Martine, Julie, Oskar, Patryk, Sigurd, Johannes, Alex, Didrick (leder).

Fra fakultetet: Knut Mørken, Hanne Sølna, Marianne Jacobsen (referent)

Sak 1: Kladdeark på eksamen v/ MNSU

Det varierer om studenter automatisk får kladdeark på eksamen eller ikke. Det er normalt å få det ved papireksamen, men ikke ved digital eksamen. Dette kan lede til situasjoner på digital eksamen hvor ingen starter med kladdeark, men alle trenger det for å gjøre oppgavene, og medføre en betydelig forsinkelse for noen. MNSU foreslår at man får automatisk utdelt kladdeark på alle eksamener.

Fakultetet er enig med MNSU, kladdeark bør være tilgjengelig ved digital eksamen. Forslaget er at 1 ark ligger klart på hver plass, og at studentene selv må spørre om flere dersom det er aktuelt. Fakultetet v/eksamensgruppa melder dette videre til drift i Silurveien.

Sak 2: Info fra fakultetet, v/ Knut Mørken

  • Nytt ved årets studiestart var at alle nye studenter fikk en spørreundersøkelse den første dagen. Undersøkelsen ønsket å kartlegge hva de har gjort tidligere, hva planen med å starte på studier var og se på alderssammensetning av kullet. Resultatene fra undersøkelsen ga blant annet et mer nyansert bilde til frafall, da det kom frem at 25% ikke har tenkt å fullføre programmet i det de starter. Se Rapport spørreundersøkelse MN nye laveregradsstudenter høsten 2019
  • Det er blitt gjort en endring i obligatoriske aktivitetskrav i AST1010, IN1000, MAT1100 og MAT-INF1100. Det går ut på at for å beholde plassen på emnet og kunne gå opp til avsluttende eksamen, må man levere inn en obligatorisk nettbasert oppgave i starten av semesteret. Hvis man ikke leverer oppgaven innen fristen, vil man bli trukket fra emnet og vil ikke kunne ta eksamen (gjelder ikke de som har gyldige obligatoriske oppgaver fra tidligere). Grunnen til dette er å slette oppmelding til emner for studenter som ikke hadde tenkt å fullføre. Dette vil gi mer riktig statistikk på hvor mange påmeldte som tar eksamen. Om dette har hatt noe å si vet vi først etter at eksamen har vært gjennomført.

Sak 3: Studentrepresentanter til CCSEs styre, v/ Knut Mørken

Center for Computing in Science Education (CCSE) skal ha første konstituerende møte i styret 3. desember og det skal være med to studentrepresentanter. Senteret ligger under Fysisk institutt.

MNSU sender inn navn på to representanter.

Sak 4: Ventilasjon og tilgang til bygg v/ MNSU

I dag stenger normalt ventilasjonen i bygg kl 18, og byggene stenger kl 23. Dette kan føre til dårlig luft i de områdene hvor mange studenter jobber sent, og åpningstidene passer ofte dårlig med at mange innleveringsfrister er kl 23:59. Vi har en forståelse for at man ikke kan ha alle bygg åpne døgnet rundt og at ventilasjon og varme er dyrt å drifte, men dagens løsning er lite imøtekommende for studenter som bruker mye av tiden sin på UiO. Eiendomsavdelingen har diskutert muligheten for å prøve å samlokalisere arbeidene studenter i noen bygg, slik at man kan drifte disse bedre. Her vil vi høre om fakultet har noen tanker til bygg som er mest aktuelle, og hvordan denne prosessen har gått. 

Eiendomsavdelingen har så langt konsentrert seg om øvre Blindern, og det har ikke kommet noe konkret forslag for MN-bygg. Fakultetet har i tidligere kontakt med Eiendomsavdelingen hatt en holdning om at det ikke nødvendigvis er enkelt å samlokalisere studenter. Dette fordi studentene kan holde på med arbeid som ikke er så lett å flytte med seg til et annet bygg, men også at de er knyttet til sine lokale fag- og studentmiljøer. MNSU mener det varierer hvor villige studentene er til å flytte på seg og det er mange gode studentmiljøer som er aktive også etter kl 18. Studenter ved Institutt for informatikk har arbeid på Linux maskiner som gjør at det vil være tungtvint å skulle flytte på seg. MNSU skal tenke igjennom hvilke bygninger de mener må være åpne. 

Det er vanskelig for studenter i dag å finne ut hvilke tilganger de har til bygg utenom ordinære åpningstider, og kontaktpunktene deres har heller ikke alltid informasjon. Kan dette bli bedre? Marianne sjekker videre.

Sak 5: Honorar til studenter i instituttstyrer, oppfølgingssak v/ MNSU 

Var sak i møtet 3. oktober 2018. Honorering av studenter i instituttstyrer, siste vi hørte var at det var bestemt at det skulle bli noe, men ikke noe mer.

MNSU ønsker at praksis skal være likt på hele fakultetet, og ikke være opp til hvert institutt. Dette er tidligere vært oppe som sak i både Instituttleder- og Kontorsjefmøtet. Det er ulik praksis på instituttene og divergerende oppfatning og holdning, og saken ble ikke avklart. Saken må tas opp på nytt.

Sak 6: RealKarriere v/ Marianne Jacobsen

Det ser ikke ut til å bli et nytt arrangement i 2020.  Er det behov og ønske for RealKarriere fortsatt? Hvordan bør det i så fall organiseres? 

I MNSU er det liten interesse for å arbeide med RealKarriere videre. IFI har også dagen@ifi. Februar er for sent å ha et slikt arrangement mtp søknadsfrister for sommerjobber etc. Det er også sårbart med store studentdrevne årlige arrangementer ift overføring av kunnskap og entusiasme. Det kan være en bedre løsning at fakultetet har et overordnet ansvar.

Det er mange mindre bedriftsarrangementer lokalt ved instituttene med presentasjoner etc som fungerer bra, og mange studenter synes det er lettere å få snakket med bedrifter når det ikke blir for stort. MNSU oppfordres til å tenke igjennom hva de kunne ønske seg av karrierearrangementer.

MNSU vil at alle små og store eventer med bedriftskontakt er tilgjengelig for alle. Info eller invitasjoner fra bedrifter som er blitt sendt lokalt til et institutt eller MN-studieinfo i dag når ikke ut til alle, men finnes ofte på en lokal Facebook side eller gruppe. Marianne tar det videre opp internt på fakultetet for å se på hva det kunne gå ann å få til. 

Sak 7: Eventuelt

Ingen saker.

Publisert 29. okt. 2019 14:45 - Sist endra 29. okt. 2019 14:49