Møte i ph.d.-programrådet 13.09.2018

Tid: 13.00-14.30

Sted: Fysikkbygningen, Fakultetsstyrerom (V349)

Til stede:

Petter Nielsen (IFI), Helge Balk (FI), Atle Jensen (MI), Tor Gjøen (FAI), Marianne Bathen (ph.d.-representant, FI), Brita Stedje (NHM), Harald Walderhaug (KI), Josef Noll (ITS), Henning Dypvik (GEO), Kristian Prydz (IBV), Finn-Eirik Johansen (forskningsdekan), Natalia Utkina (FakAdm), Stian Engen (FakAdm), Hanne Sølna (FakAdm)

Forfall:

Martin Helsø (ph.d.-representant, MI), Mats Carlsson (ITA), Jean Raphael Martinez (FakAdm)

Referat fra forrige møte: 

Tirsdag 24.04.2018

Saker fra Fakultetet

1. Administrative prosesser på fakultets- og instituttnivå fra opptak til disputas/avslutning. Hvordan kan vi effektivisere dem og redusere bruk av ressurser? - Orienteringssak

De administrative prosessene ved institutt og fakultet skal gjennomgås og effektiviseres. Gjelder søknad om opptak, søknad om forlengelse, søknad om endring av veiledergruppe, årsrapportering, søknad om endring av opplæringsdel, søknad om å få avhandlingen bedømt. Det er også ønskelig å utarbeide rutiner for hvordan man kan avslutte kandidater som henger i systemet. 
Bestilling til DOKA: utarbeide forslag om hvordan prosessene kan effektiviseres. Forslaget legges frem for programrådet senest første møte 2019. 

 

2. Oppfølging av seminar «Doktorgrad og veien videre» 25.05.2018 - orienteringssak

Fra seminaret kom det mange gode forslag/resultater fra gruppearbeid som danner grunnlag for videre arbeid med ph.d.-programmet. 

 

3. Arrangementer for ph.d.-kandidater - orienteringssak

  • Videreføring hvert for seg eller sammenslåing?
    • Velkomstdag
    • PhD day i samarbeid med Realfagsbibliotek
    • Programseminar – forslag! Tentativt 8.-9. februar 2019
  • Avslutningsseminar (disputas/prøveforelesning - stressmestring, pressemelding) – forslag! Tentativt november 2018

Velkomstdag og PhD day
Fakultetets velkomstdag får gode tilbakemeldinger, men i likhet med instituttenes ulike velkomstarrangement og PhD day, er det dårlig oppmøte. Sistnevnte oppleves som faglig irrelevant og blir dermed ikke prioritert av kandidatene i en travel forskerhverdag. 
Ph.d.-programseminar
Fakultetet skal 8.-9. februar 2019 (tentativ dato) pilotere programseminar som erstatter velkomstdagen for kandidater tatt opp i 2018. Ved positiv evaluering er programseminaret tenkt avholdt en gang per semester (fakultetet har oversikt over aktuelle kandidater). Programrådet er generelt positive til initiativet, men poengterer at programmet må inneholde trening i ferdigheter kandidatene trenger. Det vil bli opprettet en arbeidsgruppe for å utarbeide programmet for programseminaret.  
Poeng for arbeidsgruppe: hvordan sikre deltagelse, generisk men forskningsrelatert innhold, tverrfaglige vs. fagspesifikke grupperinger, rekruttering av kandidater til drift av institusjonelle activity committees, inkorporere deler av MNSES9100/MNKOM, annen tittel enn programseminar (f.eks. ferdighetsdag).
Avslutningsseminar
Heldagsarrangement i to deler bestående av en workshop i pressemelding og seminar om prøveforelesning, disputas og stressmestring. Piloteres høsten 2018. Formål med seminaret: redusere stress og gi trening i generiske ferdigheter. 

 

4. Hva skal ph.d.-utdanningen være? v/Knut Mørken og Finn-Eirik Johansen - diskusjonssak

Våre kandidater skal ha kunnskaper og ferdigheter for videre yrkesliv.

  • Hvordan skaper vi sammenheng i utdanningsløpet bachelor-master-ph.d.?
  • Hvordan virker de ulike elementene (forskning, veiledning, opplæring, og andre aktiviteter) sammen?
  • Hvordan ivaretar vi kandidatenes helse og trivsel? 

MNs visjon: alle studenter og ph.d.-kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt. 

Kandidater som lykkes, lykkes de på grunn av eller på tross av systemet? Hva kan vi gjøre med systemet for at alle skal lykkes? 

Det skal iverksettes en revidering av doktorgradsutdanningen ved MN. Revideringen skal bidra til å sikre et tilbud om aktiviteter som danner et felles minimumsgrunnlag av generisk kunnskap og ferdigheter får kandidatene våre.
Gjennom et doktorgradsløp er det mange bidragsytere som er involvert. Dette kan by på ulike utfordringer som holdninger (tidstyv fra forskningstid), avvikling (tidspress) m.m. Institusjonen er ansvarlig for å legge til rette og orientere om mulighetene men kandidatene selv må aktivt søke informasjon og benytte seg av tilbudene. 
De to første skrittene på veien videre er: 
I)    enes om hva ph.d.-utdanningen ved MN skal være (Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk)
II)    enes om hvilke tilleggskompetanser som er nødvendig. 
Arbeidsgrupper innad i programrådet vil bli etablert for å jobbe systematisk med dette. 

 

Saker fra ph.d.-representanter

Ingen saker meldt.

Saker fra ph.d.-utvalgsledere

1. I søknader om PhD opptak kommer det flere forslag til kurs fra leverandører som dette:

https://www.transmittingscience.org/

Argumentasjonen går ofte på at kursene er godkjent som PhD kurs ved andre læresteder (for eksempel ETH Zurich). Vi får også forslag om nettkurs.

Hva slags erfaringer andre institutter har på dette området og hvordan vi skal ehandle disse søknadene? (Tor Gjøen (FAI)

VIDEREFØRES TIL NESTE MØTE

 

Eventuelt

 

Publisert 7. sep. 2018 16:38 - Sist endra 21. feb. 2022 10:09