Møte i ph.d.-programrådet 08.06.2020

Til stede: Petter Nielsen (IFI), Erlend F. Wold (MI), Rigmor Solberg (FAI), Øystein Håvard Færder (kandidatrepresentant, ITA), Torsten Bringmann (FI), Brita Stedje (NHM), Reidunn Aalen (IBV), Stian Svelle (KI), Josef Noll (ITS), Frøydis Sved Skottvoll (kandidatrepresentant, KI), Ingunn Kathrine Wehus (ITA), Henning Dypvik (GEO), Solveig Kristensen (forskningsdekan), Jean Raphael Martinez (MN), Natalia Utkina (MN), Stian Engen (MN)

Forfall:

Referat fra forrige møte:

Mandag 04.05.2020

Saker fra Fakultetet

1. Halvdigitale disputaser (Infosak): Anne Schad Bergsaker (USIT) leder prosjektet med støtte fra Terje Kvernes (MI), Morten Berntsen (KI), sentraladministrasjonen og ph.d.-administrasjonen ved fakultetet. Formålet med prosjektet er å utarbeide retningslinjer og bruksanvisninger for halvdigitale disputaser, samt vurdere hvilke lokaler som egner seg mtp. krav til utstyr og smittevern.

Arbeidsgruppen for digital disputaser jobber videre med retningslinjer for halvdigitale disputaser og gjennomgang av nødvendig infrastruktur. Alle disputaser ved MN avvikles heldigitalt ut vårsemesteret. Om retningslinjene for smittevern tillater det, og retningslinjene for halvdigitale disputaser er på plass, starter vi opp halvdigitale disputaser medio august. Når generelle retningslinjer er på plass må disse tilpasses ITS og NHM som er eksterne for Blindern campus.

2. Prøveforelesning (Infosak): Fakultetet har bedt UiO om å initiere et prosjekt om prøveforelesning der man skal se på formål, form og gjennomføring.

Dagens prøveforelesning tester kandidatene i å forberede og avholde en forelesning, noe ikke alle nødvendigvis får opplæring i gjennom doktorgradsløpet. Forskningsdekanen ønsker å starte opp et fagprosjekt med å se på prøveforelesningen med et digitalt blikk og revurdere format, målgruppe etc. Kan den være noe annet enn den er i dag?

3. Møteplan for høsten: fakultetet planlegger 2 ph.d.-programsrådsmøter (i august og i desember) og et seminar for ph.d.-programrådet i oktober som opprinnelig var planlagt i mars.

Fakultetet sender ut doodle for å avklare datoer for høstens møter. Det er planlagt å avholde to ordinære møter (august og desember) og seminaret som ble avlyst våren 2020 (oktober).

4. Forlengelser av stipendiatstillinger grunnet koronavirus (Infosak): Forskningsdekan har oppnevnt en arbeidsgruppe som skal utarbeide en policy for håndtering av mulige forlengelser for stipendiater tilsatt ved fakultetet. Arbeidsgruppen skal ledes av Solveig Kristensen (forskningsdekan), og består ellers av Petter Nielsen (IFI), Rigmor Solberg (FAI), Bjørg Mikalsen (forskningsseksjonen, MN-adm), Nina Holtan (HR, MN-adm) og Jean Raphaël Martinez (ph.d.-adm).

En arbeidsgruppe bestående av Petter (IFI), Rigmor (FAI), Jean-Raphael (MN-ph.d.), Nina (MN-personal), Bjørg (MN-forskning) og Solveig (forskningsdekan) jobber med å utarbeide retningslinjer for vurderingsprosessen og rammebetingelsene for forlengelser.

5. Koronavirus: Runde "rundt bordet"

Vi tar igjen en gjennomgang av situasjonen ved enhetene.

Instituttene rapporterer om at de fleste kandidatene som trenger å være på kontor/lab er tilbake. Det er ønskelig at UiO løsner på restriksjonene tilsvarende andre universitet i Norge.

Saker fra ph.d.-representanter

Ingen saker

Saker fra ph.d.-utvalgsledere

1. PhD avhandlingen - mål for MatNat. Bakgrunn: UiO mål for PhD er bare minstemål, og tilfredsstiller ikke kravene til ITS. Satser på at vi diskuterer om vi kommer å jobbe mot en felles mål, eller om hver institutt har sitt eget mål.

Josef har submittert et forslag til mal for avhandlingen ved ITS. Fakultetet skal se på mulighetene for instituttvise maler av avhandlingen.

Eventuelt

Ingen saker