Møte i ph.d.-programrådet 24.05.2023

Til stede: Petter Nielsen (IFI), Erlend F. Wold (MI), Cecilie Morland (FAI), Andreas Görgen (FI), Josef Noll (ITS), Ingunn Kathrine Wehus (ITA), Valerie Maupin (GEO), Stian Svelle (KI), Anne Krag Brysting (IBV), Torsten Hugo Struck (NHM), Edvard Aksnes (kandidatrepresentant, MI), Bjørn Jamtveit (forskningsdekan), Jean Raphael Martinez (MN), Natalia Utkina (MN), Anniken Birkelund (MN), Susann Andersen (HR, MN)

Forfall: Sonja Merethe Mork (Naturfagsenteret), Anders Isaksen (kandidatrepresentant, IBV), Julie Johanne Uv (kandidatrepresentant, IFI), Hanne Sølna (seksjonssjef studieseksjonen)

Referat fra forrige møte

Saker fra Fakultetet

1. Orientering fra forskningsdekanen (infosak)

• Bærekraftsseminaret ble gjennomført 11.-12. mai med ca 90 deltakere. Fakultetet har nå 34 stipendiater fordelt på 30 prosjekter tilknyttet bærekraftsatsningen.
  • Kort referat fra møte i Forskningskomiteen 15. mai.
    • Det ble informert om karrierestøttetiltak for forskere i tidlig fase som det jobbes med sentralt i tråd med UiOs Standarder for karrierestøtte (vedtatt i vår 2020).
    • Ønske om å øke ekstern finansiering til forskning. Det er fremdeles et overveldende trykk på Pilar I 'Excellent Science', og det største potensialet for økt suksess ligger i bedre utnyttelse av hele bredden av Horisont – spesielt innen Pilar II – Global Challenges and European Industrial Competitiveness.
  • Fakultetet har frist for å levere skisseforslag til forskningsinfrastruktur innen 21. juni. Lokalt er det er sendt inn 28 skisser. Fakultetet kommer til å informere ut om hvilke skisser de kommer til å prioritere. Det foregår også en nasjonal koordinering mellom BOTT-universitetene.

2. Åpen forskning (kl. 10.45-11.15) v/Margaret Fotland (Seksjon for forskning og innovasjon, UiO)

Margaret gir en presentasjon av hva åpen forskning er, hva som nå er UiOs strategi, politikk og retningslinjer for åpen tilgang og forskningsdatahåndtering, krav til ph.d-kandidater og vurdering av forskere – Reforming Research Assessment, NOR-CAM og UiO-KVM (kompetanse- og vurderingsmatrise).

Presentasjon

3. Forskerutdanningsmeldingen (FORM) 2021-2022 (diskusjonssak)

Skisse for Forskerutdanningsmeldingen 2021-2022 er klar. Programrådet oppfordres til å komme med skriftlige kommentarer til fakultetet innen 1. juni. FORM skal sendes som orienteringssak til fakultetsstyremøtet 19. juni.

Forskerutdanningsmelding (FORM) 2021-2022
Doktorgraden i tall 2022
Vedlegg 1. Career support framework. 2021
Vedlegg 2. Kandidatundersøkelse, IFI 2022. Hva skjer etter disputas?
Vedlegg 3. Survey on the PhD Programme 2021

Formatet og omfanget av FORM bør revurderes før neste rapport skrives, så vi får en rapport som også blir nyttig for internt bruk mtp. best practice/erfaringsutveksling og med mer fokus på planer og gjennomføring.

4. Møteplan høsten 2023

- Onsdag 6. september kl. 10:15-11:45
- Onsdag 18. oktober kl. 10:15-11:45
- Onsdag 8. november kl. 10:15-11:45
- Torsdag 7. desember kl. 10:30-12:00

Oppfølging av periodisk programevaluering

Orientering om framgang:

- Statistikk om prosentandel fullførte med innlevering innen 4 og 6 år (netto- og bruttotid) lagt til Doktorgraden i tall 2022 (side 6)
- Utfyllende regler/opplæringsdelen - oppdatert versjon sendes ut for en siste høringsrunde.
- Nettsiderevidering - det jobbes med en revidering av innholdet i ph.d.-programmets nettsider.
- Konflikthåndteringsplanen - planen er sendt til forskningsombudet ved UiO. Han har kommet med en rekke tilbakemeldinger.

Saker fra ph.d.-utvalgsledere

1. Matematisk institutt: Det er problematisk at det administrative medlemmet i bedømmelseskomiteen skal være en aktiv deltaker i vurderingen av en ph.d.-avhandling. Dette oppleves som problematisk av noen siden det kan skape bekymring. Ifølge UHRs «Veiledning om bedømmelse av norske doktorgrader» bør lederen av komiteen ha en mer administrativ rolle, men kan likevel delta aktivt i vurderingen. Dette er også i tråd med informasjonen på nettsiden: https://www.uio.no/om/regelverk/forskning/forskerutdanning/drgrbed.html

Er det noen grunn til at vi skal insistere på at det administrative medlemmet skal delta aktivt i vurderingen?

Fakultetet ser på Utfyllende regler for å tydeliggjøre teksten. Teksten må i større grad gjenspeile den praksisen vi har i dag.

Saker fra ph.d.-representanter

1. Krav om engelsk i mastergradsemner for ph.d. kandidater: vi har opplevd at visse masteremner har krav til engelskkunnskaper. Ettersom vi skal gå tilbake til et lavere krav om engelskkunnskaper for opptak til ph.d.-programmet, må vi også sikre at ph.d.- kandidatene får adgang til disse emnene.

Kandidater skal ikke bli stoppet fra å melde seg til masteremner, men fakultetet vil undersøke for å forsikre seg om at det ikke er missforståelser i administreringen.

2. Flytte påmeldingsfristen for programseminar for nye ph.d.-kandidater til etter 1. september: vi opplever at mange ph.d.-kandidater starter rundt 1. september, og mange går derfor glipp av programseminaret, da dette har påmeldingsfrist tidligere. Det hadde vært ønskelig å flytte på fristen slik at flere nyoppstartede kandidater får meldt seg på.

Alle kandidater som starter i stillingen mellom 01.10.22 og 01.10.23 skal få mulighet til å melde seg på seminaret. Frister har tidligere blitt satt med hensyn til hotellbestillingene, men fakultetet vil se på informasjonsflyten og formuleringene for å sikre at alle blir informert og føler seg invitert til å delta.

Eventuelt

Publisert 17. jan. 2023 16:10 - Sist endra 25. mai 2023 13:48