Møte i ph.d.-programrådet 06.09.2023

Til stede: Petter Nielsen (IFI), Erlend F. Wold (MI), Cecilie Morland (FAI), Andreas Görgen (FI), Josef Noll (ITS), Ingunn Kathrine Wehus (ITA), Valerie Maupin (GEO), Stian Svelle (KI), Anne Krag Brysting (IBV), Henrik Friis (NHM), Sofie Hildegard Ryen (kandidatrepresentant, IG), Ole Martin Drevland (kandidatrepresentant, FAI), Bjørn Jamtveit (forskningsdekan), Jean Raphael Martinez (MN), Natalia Utkina (MN), Anniken Birkelund (MN), Susann Andersen (HR, MN)


Forfall: Sonja Merethe Mork (Naturfagsenteret), Hanne Sølna (seksjonssjef studieseksjonen)

 

Referat fra forrige møte

Saker fra Fakultetet

1. Presentasjonsrunde og orientering fra forskningsdekanen (Infosak)

  • Forum for forskningsetikk arrangeres av MN-fakultetet fredag anglende kjønnsbalanse og mangfold forskningen diskuteres.

  • Fakultetsledelsen var på Husøyseminaret i august. De diskuterte spesielt rekruttering av studenter, men også undervisning, forskning, strategi og organisasjon.

2. Oppfølgingsbidrag for eksterne ph.d.-kandidater 

Fakultetet utarbeider felles retningslinjer for dekning av kostnader knyttet til opptak av ph.d.-kandidater med ekstern arbeidsplass. Det gjenstår fremdeles noen avklaringer før retningslinjene blir godkjent og publisert på nettsidene. 

Ledelsen ber om innspill til retningslinjene. Tekst og spørsmål sendes ut på epost. 

3. Week 2 (ph.d.-uken 2024)

Fakultetet jobber med et pilotprosjekt for en ph.d.-uke i sammarbeid med Odontologisk fakultet. Den arrangeres 8.-12. januar 2024, Week 2, og er tiltenkt yngre forskere (ph.d.-kandidater, postdoktorer, forskere) og veiledere. 

Programmet:

  • Dag 1 og 2 vil fokusere på generiske ferdigheter, for eksempel, visualisering, akademisk skriving, populærvitenskapelig skriving, mental trening o.l.
  • Dag 3 vil være dedikert til workshoper for ph.d.-veiledere.
  • Dag 4 og 5 vil temaet være karriere, både for de som ønsker å fortsette innenfor akademia og de som vurderer å finne en jobb utenfor akademia. På dag 5 vil ph.d.-kandidatene kunne møte bedrifter.

Vi ønsker innspill til veilederopplæringen fra ph.d.-utvalgsledere, så programmet blir så relevant som mulig og veilederne ønsker å møte. 

Videre ønsker vi at instituttledere og ph.d.-utvalgsledere aktivt bidrar til rekruttering til arrangementet og eventuelt til workshoper.

4. Ph.d.-programseminaret 2023

Rask orientering om det kommende ph.d.-programseminaret (12. og 13. oktober). Det er god påmeling, og vi regner med å fylle opp alle plassene. Cecilie Morland stiller som representant for Ph.d.-utvalgslederne.

5. Karrieresamtaler

Fakultetet jobber med et pilotprosjekt for individuelle karrieresamtaler for unge forskere. Tiltaket kommer fra UiO sentralt etter at karrieresenteret ble nedlagt, i samarbeid med MN-fakultetet. Samtalen gjennomføres av HR-rådgivere fra MN og/eller karriereveileder fra UiO sentralt. Tilbudet vil bli evaluert og forhåpentlig blir dette etter hvert et fast tilbud fra UiO. 

Karrieresamtalene og andre tilbud sendes ut til alle ph.d.-kandidater og postdoc-er via nyhetsbrevet. Vi anbefaler alle ph.d.-utvalgsledere å melde seg på nyhetsbrevet for å kunne følge med på informasjonen som sendes ut.

Oppfølging av periodisk programevaluering

1. Opplæringsdelen

Fakultetet har denne våren utarbeidet et utkast til nye utfyllende regler for opplæringsdelen som tar høyde for anbefalinger fra den eksterne evalueringskomiteen, samt innspillene vi mottok under Ph.d.-programrådsseminaret våren 2023 og under møtet i Ph.d.-programrådet 17.04.2023.

Utkastet til nye utfyllende reglene for opplæringsdelen er oppdatert etter innspill. Det er fremdeles noen uenigheter, for eksempel om bachelorgradsemner skal godkjennes med eller uten søknad fra hovedveileder, eller om forskerkurs uten eksamen skal tillates. 

Fakultetet utarbeider et siste forslag som tas opp igjen på neste programrådsmøte. Dekanatet vil ta imot kommentarer og til slutt bestemme hvordan ordlyden skal være. Instituttene kommenterer at:

  • reglene burde være enkle å forstå og at det ikke er mulighet for misforståelser.
  • bachelorgradsemner kan inngå i opplæringsdelen mot en forklaring (ikke søknad) fra veileder. Forklaringen burde gis enkelt gjennom søknadsskjema. 
  • vi finner en balanse mellom å unngå rigide regler og sikrer god kvalitet. 

§8.1.1 Opplæringsdelens omfang, sammensetning og innhold 

Opplæringsdelen skal være på mellom 30 og 40 studiepoeng. Innholdet av opplæringsdelen må være slik at det sammen med arbeidet med avhandlingen gir faglig bredde og fordypning. Opplæringen skal sammen med forskningsarbeidet bidra til oppnåelse av forventet læringsutbytte i tråd med ph.d.-programmets læringsutbyttebeskrivelser. Opplæringsdelen må være fullført og bestått i sin helhet før ph.d.-kandidaten kan søke fakultetet om å få avhandlingen bedømt.  

Det forutsettes at emner/kurs som inngår i opplæringsdelen ikke samtidig er del av opptaksgrunnlaget eller inngår i tidligere avsluttede utdanningsenheter. Inntil 10 studiepoeng av tidligere avlagt emner/kurs, som ikke er eldre enn 2 år ved opptaksdato, kan innpasses i opplæringsdelen. 

Opplæringsdelen består av en obligatorisk del og av en valgfri del.  

Alle emner som skal inngå i opplæringsdelen, må normalt ha avsluttende eksamen med karakterfastsettelse. Forskerkurs skal vurderes av ph.d.-utvalget ved grunnenheten i forhold til kursets omfang og faglige nivå. Nasjonale og internasjonale forskerkurs med en varighet på fem fulle arbeidsdager gir 2 studiepoeng. Den obligatoriske delen minst 15 studiepoeng skal bestå av: 

- minst 5 studiepoeng innen et emne i forskningsetikk, vitenskapsteori og vitenskapsmetode 

- minst 10 studiepoeng i avanserte faglige/vitenskapelige elementer som bidrar til at kandidaten er i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde og behersker fagområdets vitenskapsteori og metoder. Elementer som kan inngå er faglige/vitenskapelige: 

  • ph.d.-emner 
  • forskerkurs med avsluttende eksamen 
  • forskerkurs uten avsluttende eksamen, der kandidaten avlegger en muntlig eksamen i form av et seminar ved grunnenheten. Seminaret skal holdes innen seks måneder etter at forskerkurset er gjennomført og eksamen evalueres av en komité godkjent av ph.d.-utvalget.

Den valgfrie delen kan i tillegg bestå av:  

  • spesialpensum i form av litteratur og metodiske studier. Spesialpensum skal beskrives på eget skjema hvor innhold, nivå, omfang og sensurform angis tilsvarende andre emnepresentasjoner på fakultetets nettsider. Pensumbeskrivelsen må være godkjent av grunnenheten før eksamen avlegges. 
  • mastergradsemner med karakter A eller B 
  • bachelorgradsemner inntil 10 studiepoeng med karakter A eller B. I særskilte tilfeller kan bachelorgradsemner inkluderes for å understøtte tverrfaglighet og oppnåelse av forventet læringsutbytte etter søknad fra hovedveilederen
  • emner/kurs i generiske ferdigheter  
  • forskerkurs uten avsluttende eksamen opptil 2 studiepoeng etter godkjenning av ph.d.-utvalget ved grunnenheten   

Eventuelt

1. Personalsaker

Med en gang det oppstår en personalsak, skal saken leveres over til instituttledelsen som har personalansvar for kandidat/veileder. Instituttledelsen kan invitere ph.d.-utvalgsleder inn som en ressursperson, men ph.d.-utvalgsleder får ikke lov til å involvere seg på eget initiativ.

Publisert 31. aug. 2023 18:17 - Sist endra 7. sep. 2023 07:57