Møte i ph.d.-programrådet 12.06.2024

Til stede: Petter Nielsen (IFI), Cecilie Morland (FAI), Andreas Görgen (FI),  Paal Engelstad (ITS), Ingunn Kathrine Wehus (ITA), Valerie Maupin (IG), Harald Walderhaug (KI), Anne Krag Brysting (IBV), Lutz Bachmann (NHM), Sonja Merethe Mork (Naturfagsenteret), Erlend F. Wold (MI), Ole Martin Drevland (kandidatrepresentant, FAI), Anders Isaksen (kandidatrepresentant, IBV), Bjørn Jamtveit (forskningsdekan), Jean Raphael Martinez (MN), Anniken Birkelund (MN), Natalia Utkina (MN)


Forfall: Ola Nilsen (KI), Sofie Hildegard Ryen (kandidatrepresentant, IG), Susann Andersen (HR, MN)

 

Referat fra forrige møte

Saker fra Fakultetet

1. Presentasjonsrunde

2. Orientering fra forskningsdekanen

Oppfølging av periodisk programevaluering

1. Doktorgraden i tall 2023 (infosak) (Natalia)

Doktorgraden i tall er en årlig statistikkoversikt med referanse til nasjonale tall og er en komponent i den jevnlige programevalueringen. Dokumentet oppsummerer nøkkeltall for ph.d.-programmet. Det produseres hvert år og går inn i Forskerutdanningsmelding (FORM) annethvert år.  Dokumentet sendes til orientering instituttledere og NHMs direktør. 

2. Tredjesemesterrapportering i FS

Etter ønske fra instituttene vil fakultetet opprette et obligatorisk emne på 0 sp for tredjesemesterrapportering (se utkast til emnebeskrivelsen). Innføring av dette emnet vil være tidsbesparende for instituttets administrasjon og hjelpe kandidatene til å planlegge tredjesemesterrapportering. Hvert institutt skal ha sitt eget emne, med emneside som skal ha en lenke til instituttets mer detaljerte retningslinjer for gjennomføring av midtveisevalueringen.

Innføring av det obligatoriske emnet tvinger frem behovet for gjennomgang av innhold i rapporteringen: om den bør inkludere både faglig oppfølging og ta opp kandidatens velvære, karriereveiledning, om alle kandidatene skal levere notater/rapporter i forkant av møtet, osv.

3. Disputaslederen

I forrige ph.d.-programsrådsmøte ble det anbefalt at det gjøres endringer i utfyllende regler, slik at i enkelte tilfeller der 3. opponent er svært erfaren, kan 3. opponent fungere i rollen som disputasleder etter søknad til fakultetet fra instituttlederen.

Originalen: Lederen ved grunnenheten leder disputasen på vegne av dekanen, etter en mal for gjennomføringen. Dersom han/hun er forhindret, kan disputasen ledes av nestleder eller en habil professor/førsteamanuensis ved grunnenheten. Ph.d.-kandidatens veiledere eller administrator av bedømmelseskomiteen kan ikke lede disputasen.

 

Nytt forslag: Lederen ved grunnenheten leder disputasen på vegne av dekanen, etter en mal for gjennomføringen. Dersom han/hun er forhindret, kan disputasen ledes av nestleder eller en habil professor/førsteamanuensis ved grunnenheten. Ph.d.-kandidatens veiledere kan ikke lede disputasen. Administratoren av bedømmelseskomiteen kan normalt ikke lede disputasen, men instituttlederen har mulighet til å søke fakultetet om unntak og få en erfaren administrator av bedømmelseskomiteen oppnevnt som disputasleder.

4. Tentativ møteplan høst 2024

Vi diskuterer i felleskap  lengden og frekvensen til møtene:

  • 22. august kl. 10.30-12.00
  • 4. september kl. 08.30-10.00
  • 10. oktober kl. 14.00-15.30
  • 6. november kl. 10.00-11.30
  • 12. desember kl. 14.00-15.30  

Saker fra ph.d.-representanter

1. ...

2. ...

Saker fra ph.d.-utvalgsledere

1. ITA/Ingunn: Interessert i å vite litt mer om praksis for plagiatkontroll

2. ...

Eventuelt

1. ...

2. ...

Publisert 20. des. 2023 14:50 - Sist endra 12. juni 2024 15:20