Møte i Studieutvalget 5. februar 2016

Til stede: Knut Martin Mørken (MN), Tom Andersen (IBV), Tom Lindstrøm (MI), Hege S. Christiensen (FAI), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Annik Myhre (Geo), Karoline S. Lilleøren (Geo), Yvonne Halle (MN), Anne-Lise S. Hansen (MN), Morten Østigård (studentrepresentant), Emilie Willoch Olstad (studentrepresentant), Solveig Kristensen (MN), Dag Langmyhr (IFI), Hanne Sølna (MN), Inge Christine Borge (MN), Frode Hansen (ITA), Andreas Tandberg (MN, referent).

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Informasjonssaker v/Solveig Kristensen

  • STUT har ny studentrepresentant, Emilie Willoch Olstad. Studieutvalget tok en runde rundt bordet og introduserte seg selv. 
  • Det blir et halvdags ledelsesseminar med middag for utdanningslederne den 18. februar. Tid og sted kommer på e-post. 23.–24 mai er det Husøy-seminar for utdanningslederne. Utdanning og utdanningsrevisjonen står på agendaen.

  • Fredag 19. og 26. februar blir det trolig ikke STUT-møter. Dette kommer det e-post om.

  • Vi kommer snart til å lyse ut nye studiekvalitetsmidler. På grunn av midler til rekrutteringskampanjen rundt lanseringen av de nye programmene, er det ikke mye penger satt av til dette. Fakultetet kommer til å be om en rapport fra instituttene om hva studiekvalitetsmidlene ble brukt til i forrige runde.

  • Solveig har sendt ut forespørsel til miljøene om hvem som ønsker å søke status som SFU. Søknadstekst er ikke lagt ut av Nokut ennå, men vi følger med på nettsidene og videresender informasjon. Fakultetet har foreløpig fått signaler om at SFE og miljøet rundt CSE/fysikkdidaktikk er interesserte. Tom Andersen og IBV har tidligere vært i dialog med fakultetet om dette. Andre miljøer som er interesserte bes ta kontakt. Solveig understreket at det er viktig at våre SFU-er er innenfor sentrale utdanningsområder. SFU-status tildeles for fem år av gangen, og vi er bundet til å satse på disse utdanningsområdene i perioden. 

  • Solveig orienterte fra møte i utdanningskomiteen 25/1 (fakultetenes studiedekaner). Saker som var oppe: Arbeids- og læringsmiljøåret 2016, SAB-oppfølging og evaluering av FUPs pedagogikk-kurs. Solveig kommer til å ta opp prosjekt digital eksamen i dette møtet fremover. Les referat fra møtet.

  • Solveig orienterte om Instituttledermøtet 4/2. Saker som var oppe: Thons utdannings- og forskningspris, SFU-søknader og høring om felles retningslinjer for bestått/ikke bestått. MN har allerede har gjort et arbeid når det gjelder denne saken. Se STUT-referat fra 5/6 2016 for detaljert informasjon om bestått/ikke bestått.

 

2 – Digital eksamen

Andreas Tandberg presenterte forvaltningsstruktur og fremdriftsplan for prosjekt digital eksamen ved MN i perioden 2016–2018. Se presentasjon til høyre. Vi er i ferd med å ansette ny medarbeider i den nye nyopprettede 100%-stillingen i prosjektet. Det ble kommentert at det per i dag oppleves som tungt og byråkratisk for interesserte faglærere å få tildelt brukernavn og tilgang til det digitale eksamenssystemet til leverandøreren Inspera. Utdanningslederne etterlyste en åpen testbase der faglærere som er interesserte i digital eksamen-prosjektet kan redigere eksamensoppgaver og prøve ut systemet. Andreas har meldt inn dette behovet til den sentrale prosjektgruppen. Solveig tar opp saken i styringgruppen for prosjekt digital eksamen.

Solveig orienterte om mandatet til Flex Ex, UiOs totalløsning for digital eksamen og innleveringer. Flex Ex skal være en fleksibel og modulbasert eksamensløsning som skal utvikles på en dynamisk måte i tråd med mulighetene den teknologiske utviklingen gir. Flex Ex-prosjektet har foreløpig ikke fått noen tidsavgrensning fra UiOs side.

Digital eksamen MN 16–18

3 – Rammer  og prosess for emneutvikling i programrevisjonen ved Knut

Knut presenterte de overordnede føringene for arbeidet med emneutviklingen i programrevisjonen. Knut understreker at dette ikke er noen konkret bestiling, men en påminnelse om hvilke momenter som er sentrale i emnearbeidet. Det er viktig å sikre en helhetlig emnematrise der det er sammenheng mellom emnene. Profesjonell kompetanse og studentstyrt undervisning er andre viktige momenter instituttene må ha med inn i arbeidet med emneutviklingen. Se de tre hovedbolkene "Faglig innhold", "Innsatsfaktorer" og "Kultur" i Knuts presentasjon for inspirasjon i dette arbeidet.

Emneutvikling
4 – Utdanningslederseminar 18/2

Informasjon om dette seminaret kommer på e-post til utdanningslederne etter møtet

 
Publisert 12. feb. 2016 08:51 - Sist endra 12. feb. 2016 08:51