Møte i Studieutvalget 12. februar 2016

Til stede: Knut Martin Mørken (MN), Tom Andersen (IBV), Tom Lindstrøm (MI), Hege S. Christiensen (FAI), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Annik Myhre (Geo), Karoline S. Lilleøren (Geo), Yvonne Halle (MN), Anne-Lise S. Hansen (MN), Kristin H. Nygård (studentrepresentant), Dag Langmyhr (IFI), Hanne Sølna (MN), Inger Christine Borge (MN), Frode Hansen (ITA), Andreas Tandberg (MN, referent).

Fravær: Emilie Willoch Olstad (studentrepresentant), Morten Østigard (studentrepresentant), Solveig Kristensen (MN)

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Hva som kom frem på STUA-seminar 10–11/2 i tilknytning til programrevisjonen

Hanne Sølna informerte om STUA-seminaret på Soria Moria konferansesenter 10.–11. februar, der InterAct-prosessen var en viktig del av programmet. På seminaret fortalte de ansatte om InterAct-prosessen på eget institutt og hvordan de selv kunne bidra i prosessen. De studieadministrative meldte at de føler seg knyttet til utdanningslederne sine og at InterAct-prosessen er en viktig del av arbeidet deres. Flere av instituttene var likevel bekymret for at InterAct-prosessen kan føre til større arbeidspress for administrasjonen. Hanne tar opp dette poenget på møte med kontorsjefene. På seminaret informerte også ph.d-gruppen om hvordan InterAct-prosessen spiller inn på deres arbeid. Det er viktig at vi fra nå av involverer også ph.d.-gruppen i dette arbeidet.

Generelt meldte de studieadministrative tilbake om at de føler seg verdsatt når de får delta på slike seminarer, og at det hjelper de ansatte ved instituttene til å se at vi er én enhet som jobber mot samme mål.   

 

2 – Rammer og prosess for emneutvikling

Knut Mørken presenterte et blogginnlegg fra Maria Hammerstrøm (student ved ITA) der hun kritiserer undervisningskvaliteten ved MN. Hammerstrøm mener at undervisningen i for liten grad aktiviserer studentene, og hun etterlyser nye tanker og engasjerte forelesere som brenner for utdanningskvalitet og ikke bare for  forskning. Knut mener vi skal ta med oss blogginnlegget som inspirasjon inn i arbeidet med emnedesign. I innlegget etterlyser Hammersborg akkurat de elementene som programkomiteene nå jobber med å få inn i emne-undervisningen (f.eks. studentaktiv læring). Se blogginnlegget i margen til høyre.

Knut minnet om instituttenes leveranse til fakultetet den 15/2, der bachelorprogrammenes emnematrise skal være utfylt. Studieplan-gruppen har en arbeidsstue den 17/2 der de skal gå gjennom emnematrisene fra instituttene. Som hjelp i emnearbeidet, henviste Knut til veiledningen for hvordan emnebeskrivelsene ved MN skal fylles ut (se lenke i høyre marg). Se også Knuts presentasjon i margen til høyre.       

Veiledning emnebeskrivelse

Emneutvikling Knut

3 – Tidsplan, InterAct

Ragnhild Kobro Runde presenterte revidert tidsplan for InterAct. Venstre kolonne i planen beskriver bestillinger fra fakultetet, og høyre kolonne beskriver arbeidstrinn og prosesser hos instituttene. Tidsplanen blir rettet og ferdigstilt av studieweb-gruppen og lagt ut.

15/4-fristen med overgangsordninger viser seg som vanskelig å få på plass. Om overgangsordninger for alle emner skal være klare til denne datoen kan dette hemme den faglige prosessen som nå er i gang. Det ble kommentert at klare overgangsordninger kan båndlegge mye av det kreative emnearbeidet. Det ble derfor vedtatt at emnearbeidet skal skje kontinuerlig fremover. Vi forsøker å jobbe fra semester til semester med emneutvikling. Viktigst til fristen 15/4 er å ha klart emnene som starter H17. 

Når det gjelder overgangsordningene kan vi altså ikke på det nåværende tidspunktet tilrettelegge for veldig brede og komplette løsninger. Viktigst blir det å ivareta den mest vanlige overgangsproblematikken. I tillegg til dette kommuniserer vi til studentene at vi legger til rette for å løse opp i eventuelle uforutsette problemer som måtte oppstå for den enkelte student som følge av omleggingen. Ansvaret for at slike løsninger blir laget, ligger primært hos faglig ledelse og skal utarbeides i samarbeid med studieadministrasjonen.

Det er satt opp arbeidsfrister for master i vår. Grunnen er at erfaring fra bachelorarbeidet tilsier at instituttene bør begynne å diskutere masteremner i vår slik at det foreligger utkast som kan forbedres gjennom H16 og bli klare for innsending til 1/12 2016.

Utdanningsutvalget diskuterte til slutt hvorvidt lub-ene på master skal være på program- eller studieretningsnivå: Nokut har definert et studium/studietilbud til å være det nivået der det totale læringsutbyttet er beskrevet i samsvar med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, det være seg på program- eller studieretningsnivå. Det er da den enheten/fagmiljøet som tilbyr programmet/studieretningen (studietilbudet) som blir utsatt for kravet til robusthet osv. Endelig tidsplan for InterAct blir lagt ut så fort den er klar.

 
Publisert 23. feb. 2016 09:22 - Sist endra 29. okt. 2020 20:03