Møte i Studieutvalget 18. mars 2016

Til stede: Knut Martin Mørken (MN), Solveig Kristensen (MN), Tom Lindstrøm (MI), Hege S. Christiensen (FAI), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Annik Myhre (Geo), Tom Andersen (IBV), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), (MN), Inger Christine Borge (MN), Frode Hansen (ITA), Karianne S. Lilleøren (Geo), Yvonne Halle (MN), Dag Langmyhr (IFI), Emilie Willoch Olstad (studentrepresentant), Morten Østigard (studentrepresentant), Andreas Tandberg (MN, referent).

Fravær: Hanne Sølna (MN) 

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Orienteringer

Solveig var mandag i møte med kirke-, utdannings- og forskningskomiteen til Arbeiderpartiet. På møtet diskuterte de stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning. Koblingen mellom forskning og utdanning blir viktig i stortingsmeldingen.  

Solveig skal i enda et møte om kvalitetsmeldingen i KD den 18. april. Utdanningskomiteen ved UiO er nå inne i dette arbeidet. Å opprettholde autonomien blir viktig for UiO i denne prosessen. Universitetet ønsker ikke å bli rammestyrt. I tillegg til koblingen til forskning, er generisk kompetanse et annet element som blir sentralt i arbeidet med kvalitetsmeldingen.

Det har vært to instituttledermøter siden sist. Solveig tar nå de viktige sakene fra programrevisjonen, de som trenger politisk forankring, inn i instituttledermøtene. Et eksempel er vedtaket om at emner som er tverrfaglige skal utvikles i samarbeid med aktuelle institutter (se STUT-referat fra 11/3). Utviklingssemesteret har også vært oppe på instituttledermøtet. Utviklingssesemesteret som reelt valgfritt semester står i fare. Flere av programmene legger opp til at 6. semester på bachelor brukes til å spisse studentene inn mot opptak på master. Vi bør hindre at det legges opp til opptakskrav på master som umuliggjør utviklingssemester på bachelor. Saken om utviklingssemesteret kommer opp igjen på et senere STUT-møte.

 

2 – Rapport fra arbeidsstua 16/3

Yvonne Halle orienterte om arbeidstua med studieplan-gruppa (fakultetet) og instituttene den 16/3. Arbeidsstua kom i gang fordi instituttene savnet et forum for erfaringsdeling i programrevisjons-prosessen. Arbeidsstua 16/3 skulle egentlig dreie seg om overgangsordninger, men startet med å ta opp tråden fra STUT/STUA-møtet 4/3 (se referat STUT/STUA 4/3).

Det jobbes lokalt ved de ulike instituttene med å fastsette de obligatoriske 120 studiepoengene i hvert bachelorprogram, og med å sette sammen 40- og 80-gruppene innenfor de ulike fagområdene. Inger Kristin setter opp et møte rett etter påske i emnekomiteen til lektorprogrammet, slik at vi sikrer en god løsning for dette også her. Inger Kristin prøver å få inn en representant fra skolelaben på Fysikk i emnekomiteen til lektorprogrammet. 

Det kom frem på arbeidsstua at vi bør ta opp navnesaken en runde til, nå på studieretningsnivå: Det finnes studieretninger på ulike program som deler samme navn. Dette er uheldig, ikke minst fordi disse studieretningene, på tross av likt navn, kan ha forskjellig krav til faglig fordypning. Det finnes dessuten studieretninger med navn som er en blanding av norsk og engelsk. 

Utviklingssemesteret ble også diskutert på arbeidsstua. Arbeidet med utviklingssemesteret henger sammen med opptakskravene på master. Fra studieadministrasjonen ved instituttene blir det anmodet om at utdanningslederne sender forslag til opptakskrav for masterprogram/-studieretninger til MN-fakultetets studieadministrasjon så fort som mulig. Fakultetet melder tilbake til instituttene slik at administrasjonen her vet hva de har å forholde seg til. Enkelte studenter har utviklingssemester i 6. semester på BA. Dersom dette er del av avtale-utveksling og hjemkomst vil være for sen for master-opptakskrav, må MN-fakultetet jobbe med UiO-sentralt for å få ordning for å få dette til.

Bruk av emnevarianter: Én emnebeskrivelse – ett emne. Det finnes varianter av samme emne hvor forskjellen mellom variantene er så liten som 2 eller 1 studiepoeng. Det kan også være forskjeller i vurderingsoppgaver/vurderingsformer som medfører at variantene ender opp som forskjellige emner. I slike tilfeller må studieveiene/krav for programgrad/masteropptak utvise "romslighet" slik at emnevarianter kan brukes "på tvers" for programgrad/masteropptak.

Etter STUT er det blitt klart at Studieplangruppa sammen med sine enhetskolleger vil arbeide frem forslag for hvordan overgangsordninger skal presenteres for studentene til 01.06.16. Som grunnlag for dette vil det gå ut en bestilling med frist innen utgangen av april for å få oversikt over:

  • eksisterende emner som bli undervist for siste gang (når) samt opplysninger om ev. overlapp, nye emner som vil bli undervist for første gang (når) samt opplysninger om ev. overlapp
  • ev. endringer i (fordypnings-)krav for sammensetning av grad ((120 sp for)programbachelor og ev. 40-/80-gruppe for fritt sammensatt bachelorgrad)
  • ev. endringer i krav for opptak til master
  • eksisterende overgangsordninger som vil bli terminert.

I høyre marg finner du en e-post som inneholder avklaringer på en del forhold de studieadministrative ved instituttene hadde spørsmål om.

E-post arbeidsstue 16/3
3 – Tidsplan Ragnhild Kobro Runde gikk gjennom tidsplanen og minnet om sentrale frister våren 2016. Se lenke i høyre marg. Tidsplan
4 – Emneutvikling

Saken er en fortsettelse fra forrige STUT-møte, der Knut Mørken kom med forslag til hvordan vi kan realisere program-lubene i emnene (se presentasjon i STUT-referat fra 11/3). Seminaret den 29/3 er tenkt som et forum for å sette emnekomiteene i gang med dette arbeidet. 

Rekrutteringsgruppa jobber med plan for lanseringskampanje for de nye studieprogrammene. Arbeidet til rekrutteringsgruppa bør nå sees i sammenheng med arbeidet som gjøres i studieutvalget. Solveig kontakter Julie Øybø og avtaler nærmere hvordan vi skal organisere dette. 

Studentrepresentanten minnet om at det er viktig at momentet studentaktive læringsformer blir tatt med videre i emnearbeidet og ikke forsvinner i arbeidet med emnematrisen. Solveig lanserte et forslag om å lyse ut studiekvalitetsmidler spesifikt rettet mot førsteåret, slik at vi sikrer et fokus på innovative undervisningsformer. Et annet forslag som kom frem for å sikre at dette fokuset blir ivaretatt, er å igjen invitere Kristina Edstrøm fra Kungliga Tekniske Högskolan for å holde foredrag om innovative undervsiningsformer.

 
Publisert 1. apr. 2016 12:47 - Sist endra 1. apr. 2016 12:47