STUT-møte 1. feb. 2017

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Knut Martin Mørken (MN), Hanne Sølna (MN), Yvonne Halle (MN), Tone Skramstad (MN), Tom Andersen (IBV), Kristian Prydz (IBV), Bjørn Skauli (vara, studentrepresentant), Runa Bakke Bjarkøy (studentrepresentant), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Kristian Ranestad (MI), Frode Hansen (ITA), Stian Løvold (ITS), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Jon Ove Hagen (Geo), Arnt Inge Vistnes (FI), Gro Smistad (FAI), Cathrine Wahlstrøm Tellefsen (FI), Ellen Kristine Grøholt (MN), Andreas Tandberg (MN, referent). 

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Masterkarakterer

Det er blitt gjort en vurdering av karaktersettingen av masteroppgaver på MN etter at de nye karakterbeskrivelsene for masteroppgaver ble innført i 2014. Øystein Bergkvam og Helge E. Kleivane fra MN-fakultetet har stått bak undersøkelsen og presenterte resultatene. Se oversikten i margen til høyre. Oversikten inneholder grafer som viser hvor mange som fikk karakterene A til F på masteroppgavene ved de ulike instituttene etter innføringen av ordningen (2014–2016). Oversikten viser videre andelen av A + B samlet på master, samt deltaoversikten (forholdet mellom hvor mange som fikk A + B på masteroppgaven og hvor mange som fikk A + B som samlet karakter). 

Det skal nå sendes ut nettskjemaer til utdanningslederne for å evaluere den nye internsensorordningen. Nettskjemaet sendes ut sammen med statistikken til Øystein og Helge. Helge tok imot innspill fra utdanningslederne på hvilke spørsmål nettskjemaet bør inneholde.

Andelen som går opp i karakter etter muntlig eksamen er økende, og dette er i ferd med å "spise opp" den effekten vi har sett ved at andelen A + B på selve masteroppgaven har gått ned siden 2014.

Resultater etter ny karakterordning MA

2 – Kvalitetsmeldingen

Stortingesmeldingen "Kultur for kvalitet i høyere utdanning" (Kvalitetmeldingen) har nå kommet fra Kunnskapsdepartementet (se lenke i høyre marg). NIFU arrangerte et møte om meldingen mandag 30/1, der Solveig Kristensen var til stede.

Institusjonene utarbeidet et høringsnotat i forkant av lanseringen. Institusjonenes autonomi har vært vårt overordnede punkt i høringsnotatet, og dette har KD lyttet til. Utvikling av utdanningsstrategier blir lagt til institusjonene. Meldingen anerkjenner dessuten at det forskjell på institusjoner, som høyskole og universitet. Et viktig signal i meldingen er et ønske om å fjerne rammestyring. Meldingen sier også at utdanningsledelse på alle nivåer er viktig, i tillegg til avvikling av privatisering hos de faglige og utvikling av nye  undervisningsformer, med bruk av IKT.  En konkret bestilling i Kvalitetsmeldingen er tilgjengeliggjøring av sensorveiledninger på alle eksamener. Vi ønsker å bruke kvalitetsmeldingen direkte i vår forskning på effekt av utdanning.

KD skal opprette en portal for de ulike utdanningene, der informasjon om programmer blir lagt ut sammen med de ulike nasjonale undersøkelsene (Studiebarometeret, Arbeidsgiversundersøkelsen, Underviserundersøkelsen etc.) 

Farmasøytisk institutt får i oppgave å sette seg inn i hva Kvalitetsmeldingen sier om helsefag.

Det ble kommentert at det er bra at meldingen ønsker å løfte utdanning ift forskning, men at vi skal være forsiktige med å sammenligne forskning og utdanning for mye. Utdanning bør ikke være like konkurransebasert som forskning.

Kvalitetsmeldingen

3 – Masteropptakskrav og rekrutteringsgrunnlag

Denne saken har vært oppe i STUT tidligere (se referat 18/1 2017): Utdanningslederne ble bedt om å vurdere rekrutteringsgrunnlaget til instituttets masterprogram(er), ev. med tilhørende studieretninger. Fra hvilke bachelorprogrammer (MN og nasjonalt) kan det tas opp studenter slik opptakskravene står og i hvilken grad åpnes det opp for internasjonal rekruttering? Alle blir bedt om å  vurdere "sin(e)" studieretning(er) i CS-programmet.

Vi tok en runde rundt bordet der utdanningslederne gjorde rede for egne institutt. Andreas Tandberg og Hanne Sølna noterte  det som ble lagt frem og sender et samledokument til Solveig etter møtet. Solveig tar med notatet til instituttledermøtet 2/2 2017 og tar opp saken her. 

Solveig ønsker også at det sendes en kort skriftlig oppsummering fra hvert institutt til Hanne Sølna etter instituttledermøtet, som samlet vil danne dekanatets beslutningsgrunnlag i saken.

 

Publisert 27. feb. 2017 12:06 - Sist endra 28. feb. 2017 15:17