STUT-møte 29. mars 2017

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Knut Martin Mørken (MN), Hanne Sølna (MN), Yvonne Halle (MN), Marcus Lima (studentrepresentant), Runa Bakke Bjarkøy (studentrepresentant), Frode Hansen (ITA), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Cathrine Wahlstrøm Tellefsen (FI), Kristian Ranestad (MI), Arnt Inge Vistnes (FI),  Ragnhild Kobro Runde (IFI), Jon Ove Hagen (Geo), Tone Skramstad (MN), Stian Løvold (ITS), Andreas Tandberg (MN, referent).
 
Fravær: Kristian Prydz (IBV), Tom Andersen (IBV) og Gro Smistad (FAI)

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Studiedekan orienterer

Saker fra møte i UiOs utdanningskomite:

Si Fra systemet har nå en informasjonskampanje. Det er et mål om at studentene skal bruke det i større grad enn tilfellet er nå.

Kvalitetsmeldingen fokuserer sterkt på å endre kulturen ift utdanningskvalitet. UiO har brutt meldingen opp i tiltakspunkter og det er to tiltak som skiller seg ut:

- insentivordningen (merittering) og her blir det dekanene som får et ansvar

- sensurveiledning på plass innen ett år og som skal være åpen og tilgjengelig for studentene

Planer om å etablere en koordinerende enhet for undervisning sentralt: Forskningsgruppe for universitetspedagogikk (FUP) på UV, Digitale medier i læring (DML) og universitetsbibliotekene. Enheten skal være et tjenestesenter for fakultetene og viktig at den etableres og fungerer i tett kontakt med disse.

Skikkethet i forhold til studenter på Lektorprogrammet og i farmasiutdanningen. For LeP må det være god dialog med UV. MN tilbyr et emne med praksis i skolen  og her må det legges til rette for god dialog med lærerne. Skikkethetssaker er omfattende og krevende så det er viktig å ha gode rutiner på plass.

NOKUT gjennomførte en pilot ifjor på spørreundersøkelse blant undervisere. Nå skal den skaleres opp og UiO skal delta. Andres Carlson (MI) var med i en arbeidsgruppe for piloten og skal også være med når fullskalaundersøkelsen planlegges.

MN er store i EVU sammenheng. KD bevilger 2 mill ekstra til EVU og det jobbes nå med nye prosedyrere for å få tildelt disse midlene. Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning har underveisevaluert LeP og det er kommet en ryddig rapport med opptakstall, frafall og tiltak. Frafall på LeP ligner på det vi ser av frafallsmønster på andre MN-programmer. LeP følges nå godt opp av ILS. Vi bør sammenligne tall på kandidater som uteksamineres fra LeP med tall på kandidater som tar ppu etter mastergrad og deretter går ut i skolen. Det er nå ute en høring på 3 årig mastergrad som inkluderer ppu. Dette er en løsning MN mener er god.

Utdanningskomiteen

Si Fra systemet

2 – LUB for masteroppgaveemnet

Det er litt ulike oppfatninger om hvor generisk en masteroppgaveemne-LUB bør være. Hvor og når blir det definert/beskrevet hva som er kandidatens spesialområde? Det ble kommentert at det innenfor et masterprogram er et stort spenn i faglige spesialområder. Læringsutbyttebeskrivelsen ligger på programnivå under "Hva lærer du?" På siden med "Hvorfor velge dette programmet" skal det være tekst som også skal bidra til å skille dette masterprogrammet fra andre masterprogrammer. På studieretningene (der de finnes) er det en mer utfyllende tekst om spesialområdene studieretningene representerer. LUBen for masteroppgaveemnet kan være generisk (her er det laget et forslag, se lenke ute i høyre marg) og kan leses i lys av det masterprogrammet det tilhører.

På masterprogrammer hvor det åpnes opp for fleksibel bruk av masteroppgaveemner fra andre programmer, kan det bli en utfordring hvis LUBen er svært fagspesifikk. Siden det er ulike meninger om dette vil instituttene selv få i oppgave å utarbeide egen masteroppgaveemne-LUber med utgangspunkt i forslaget presentert på STUT. Instituttene avgjør selv hvilken prosess de vil ha for dette og fakultetet forholder seg til utdanningsleder i denne saken. Forslagene vil bli sett i sammenheng og diskutert på et møte i STUT. Dermed vil ferdigstillelsen av masteroppgaveemnene ikke omfattes av 15.4 fristen.

Er det et mål å ha mer tverrfaglighet på masternivå blir det nødvendig med LUBer for masteroppgaveemnet som er relativt generiske. Det nye masterporgrammet CS vil gi noen erfaringer på dette som andre program kan bygge videre på.

Masteroppgaveemne LUB

 

3 – 

Mandat – utvalg og roller for utdanning ved MN-fakultetet

Det har tidligere ikke vært utarbeidet et felles fakultært mandat for utdanningsutvalget på instituttene . I UiOs normalreglement står det at hvert institutt skal ha et utdanningsutvalg. Fakultetet kan dermed bare si noe generelt om rammene for et utdanningsutvalg og så er det opp til instituttene å spesifisere mandatet for eget utdanningsutvalg. 

Det er uklare formuleringer når det gjelder det å få til representasjon på tvers av institutter som har samarbeid om studieprogram og som på ulike måter får bidrag til egne studieprogram eller bidrar til andre studieprogram.

Mandat for utdanningsleder bør være tydelig på ansvaret for utdanningskvaliteten på instituttets utdanning og undervisning. Dette innebærer blant annet didaktisk skolering av de som skal undervise.

Enkelte instituttet har et felles programråd for flere programmer. Da blir det programledere for hvert program og en programrådsleder for det felles programrådet.

Mandat for masterprogramråd bør inkludere ansvar for å begrunne endringer i opptakskrav for master. Det var spørsmål om hva som ligger i overordnet ansvar.

 

Mandater
4 – Instituttkvarteret

MI har behov for lesesalsplasser til sine masterstudenter fra juni 2017- juni 2018 pga ombygging i Abelbygningen. Det er 100 studenter totalt og 50 som vil ha sitt siste år 2017/18 og dermed ekstra behov for fast plass. Et alternativ er lesesalen i 4.etg i fysikkbygningen. Det sjekkes med eksamensgruppen om hvordan planene er for bruk av lesesalen for eksamen.

Kjemi ønsker å diskutere gyldighetstid for godkjente labjournaler og obliger på et emne.Viktig at IBV og Farmasi da er tilstede.

De nye masterprogrammene med nye opptakskrav starter H2018 men våre studenter på nåværende programmer må få opptak hvis de tilfredsstiller kravene pr idag. Dette er skrveet inn i 1. april notatet som sendes til UiO innen 1. april.

 

 
5 - Diverse Det ble en diskusjon om å legge bedre til rette for tverrfaglighet. I henhold til reglementet for mastergraden kan det etter søknad legges inn inntil 20 sp emner fra bachelornivå. Dette skal dekke opp for at det i spesielle situasjoner er et behov for dette men skjer det på regulær basis bør det opprettes et klonet emne. Det har vært lagt inn bacheloremne fra annet institutt som spesialpensum på master men det medførte protester fra emneinstituttet. Utfordringene med ulike nivåer på emner kommer stadig opp i forbindelse med masterdiskusjoner og den står på møteplanen for STUT denne våren.  
Publisert 5. apr. 2017 13:42 - Sist endra 5. apr. 2017 13:42