STUT-møte 10. april

Til stede: Knut Martin Mørken, Jaan Erik Roots, Kristian Prydz, Gro Smistad, Didrick Kruse, Yvonne Halle, Kristian RanestadFrode HansenØyvind Kure, Hanne Sølna, Julie Eldøy, Ragnhild Kobro Runde, Karianne Staalesen Lilleøren

Fravær: Arnt Inge Vistnes, Cathrine Wahlstrøm Tellefsen, Stein Kaartvedt 

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Orienteringer ved Knut

Forslag fra Jaan Roots om tilføyelse i Mastervurderingsskjemaet: Punktet om "eget bidrag/måloppnåelse". Forslag om å føye til en vurdering av konklusjonen i oppgaven, f.eks. "konklusjonen er meget klart formulert og er meget lett å forstå" for karakteren A.Enighet om å gjøre det. Det vil være sentralt å oppdatere samtlige skjema også hvis det eksisterer lokalem skjema, slik at informasjonen er konsekvent. Skjemaene ligger her.

UiO har lyst ut 5 millioner kroner i prosjektmidler til digital vurdering. Særlig aktuelt med hverandrevurdering, f.eks. v/PeerGrade. Søknadsfrist 15. mai gjennom nettskjema.

Frafall og gjennomstrømming: UiO ønsker å vite hvordan vi vil arbeide for å få bedre tall. Aktuelle titlak for bedre å kjenne bakgrunnen for tallene. Sak på STUT første onsdag over påske.

Seminar med "Forskerutdanningen under lupen" med fokus på opplæringsdelen. 26. april, 09:00 til 13:00; generisk kompetanse, generiske emner, hva er avansert kunnskap? Presentasjon av nytt kommunikasjonsemne.

 

2 – Årets utdeling av studiekvalitetsmidler; hvor mye penger ble gitt til hva. Ved Yvonne Halle

Studiekvalitetsmidler: Opprinnelig overføring fra UiO sentralt som følge av IHR (internt handlingsrom)-prosessen. Ubundne potter som har variert i størrelse. Rapportering/deling.

Penger går til utviklingstiltak med potensielt varig merverdi. Utprøving av tiltak. Søknader innen  IT/student-IT må være i tråd med UiOs IKT-planer. Tar noe hensyn til størrelsen på instituttene/antall studenter. Noe utjevning over tid.

I år er det lyst ut 1,5 mill kr. Totalt er det søkt 25 tiltak. 8 av 9 institutter har søkt. CCSE bevilger til beregningsorienterte tiltak.

Tre poster i utlysningen:

1) Utvikling av programmer, emner, undervisning (19 søkt, 16 tildelt)

2) Læringsmiljø (4 søkt, 4 tildelt)

3) Arbeidsmiljø/undervisningsmiljø (2 søkt, 2 tildelt)

Presentasjon

Oversikt over søknader om studiekvalitetsmidler

3 – iEarth søker SFU-midler Karianne Staalesen Lilleøren utdypet om søknad om SFU-midler for å videreutvikle geofagsutdanningen. Mer her.  
3 –  Utdanningsfaglig kompetanse - nye krav til ansettelse og opprykk. Ved Knut. Høringsdokument er vedlagt.

Utdanning er styrket ved opprykk og ansettelser av amanuenser. Kort høringsfrist (26. april). 

Kommentarer: Frode Hansen: Hvem er det som skal vurdere dette? Vi, som et lite institutt med få emner og program, har begrensede muligheter for å jobbe med undervisning og utdanningsutvikling sammenlignet med et større institutt med flere emner. 

Ragnhild Kobro Runde: Synes det blir feil som det står nå, at "dersom kravet ikke oppfylles ved ansettelse, må det oppfylles innen to år fra ansettelse". 

Videre: Er det forskjell på førsteamanuensis og førstelektor? Her er det lagt opp til ikke å være forskjell på disse. Dette er et viktig prinsipielt spørsmål å avklare. 

Høringsdokument
4  –  Vitnemålstekster for bachelor og masteroppgaveemnet. Ved Knut

Instituttene har mottatt en e-post fra Yvonne ang. vitnemålstekst for BA. Dette fungerer som en påminnelse om "å få gjort jobben". Hvis man i dette arbeidet ser at programnettsidene må gjennomgås på nytt, gjør man det. 

Tilsvarende må skje for masternivå også. Fakultetet må "tenke litt mer" før en instruks er på plass.

Yvonne: viItnemålstekstene må være tilknyttet studieretning, men masteroppgaveemnebeskrivelsen skal være lik for alle programmene. Det eneste som da blir forskjellig på masteroppgaveemnebeskrivelsen er tittelen og kontaktinformasjonen. 

 
5 –  Instituttkvarteret

IFI: Om forkurset i studiestartsuka, og tidspunkt for dette. IFI har bestemt at kurset deles i to i år. Ett forkurs for dem som skal ta IN1000 og ett forkurs for dem som skal ta IN1900. Det vil bli enklere for studentene som skal arrangere dette. 

Avveininger mellom faddernes opplegg og instituttenes ønsker. Motivasjon, rammer og organisering av studiestart vil bli et tema på STUT denne våren.

 
Publisert 8. apr. 2019 12:47 - Sist endra 8. sep. 2023 12:49