STUT-møte 24. april

Til stede: Knut Martin Mørken, Jaan Erik Roots, Øyvind Kure, Cathrine Wahlstrøm Tellefsen, Stein KaartvedtKristian Prydz, Gro Smistad, Jon Ove Methlie Hagen, Didrick Kruse, Julie Eldøy, Frode HansenRagnhild Kobro Runde

Fravær: 

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Orienteringer ved Knut

På instituttledermøte i morgen: Utdanning er styrket ved opprykk og ansettelser av amanuenser jf. møte 10. april. Kort høringsfrist (26. april). Fristen uforsvarlig kort. Vi kommer helt sikkert tilbake til dette.

Dekanatet tar med instituttledere på seminar til Roma. Fire saker: Fordeling av KD-stillinger. Organisering av fakultet/institutt. Økonomi- og finansieringsmodell. Oppfølging av CCSE.

 

2 –  Liedutvalget - studiekompetanse i skolen ved Cathrine

Hva vil det si å være studieforberedt? 

Liedutvalget nedsatt 1.9.2019 og skal levere to innstillinger. Delinnstilling er levert i form av NOU2018:15 Kvalifisert, forberedt og motivert. Hovedinnstilling skal leveres  17. desember 2019.

Denne skal gi forslag til endringer i struktur, organisering og fagsammensetning i fremtidens videregående opplæring.

Før påske (10/4) ble det avholdt et dialogseminar i KD omkring temaet "Hva vil det si å være studieforberedt?". Deltakerne på dialogmøtet ble utfordret på spørsmålet "Hvor trykker skoen?"

Studiebarometeret viser at studentene selv mener vgs gir for lite trening i kritisk tenkning, akademisk skriving og akademisk tekstforståelse. Representant fra studentorganisasjonen mener at du som elev får mangelfull og sen veiledning, lite selvstendighetstrening.

Deretter var det gruppearbeid med idemyldring. To tema ble tatt opp

1) Hvordan kan videregående opplæring gi bedre forberedte studenter?

2) Hva kan lette overgangen?

MN skal ha møte med Ragnhild Lied 2/5. I tillegg kan vi sende inn skriftlig til Lied-utvalget.

Hva har MN interesse av å spille inn? Eksempler:  Fellesfag - hva skal være felles og for hvem? Samarbeid UH/VGS - ideer til hvordan? Utdanningsprogram (i VGS) og fagsammensetting - forslag?.

Cathrine presenterte noen potensielle modeller for videregående opplæring der det blant annet kan legges til rette for

i) flere realfaglige programfag helt til topps

ii) færre fag og mer fordypning oppover i vgs-løpet Det er nå vi har muligheten til å påvirke. Utdanningsledere som vil møte eller bidra på annen måte gir beskjed til Cathrine.

Presentasjon

3 –  Frafall og gjennomstrømning ved Knut

KD har lagt opp til et system for utviklingsavtaler med universitetene. Tydelige bestillinger. UiO får kritikk for gjennomføringsgraden/frafallet blant studentene. 

Hva gjør vi (MN) med dette?

Knut foreslår å hente inn informasjon om studentenes hensikter/planer ved studiestart. 

Knut sender ut rapport i etterkant av møtet.

 
4 –   Sensorveiledninger. Runde rundt bordet med erfaringer og ønsker/bestilling til arbeidsgruppen Tom, Gro og Ragnhild med tanke på hva utdanningslederne opplever at fortsatt gjenstår. Ved Ragnhild

Er det et problem at sensorveiledninger i stor grad er løsningsforslag med kommentarer? Runde rundt bordet.

ITS: Hvor ligger sensorveiledningene og instrukser for dette? Havner ulike steder avhengig av hva man søker etter på nettet. Fint om dette kan ryddes opp.

Ragnhild: Vi trenger litt tydeligere retningslinjer for hvor sensorveiledningen skal ut, det høres ut som ITS har gode rutiner for sensorveiledninger for muntlig eksamen. Hvor mye ressurser skal vi legge i å følge dette opp?

Studentene savner en måte å si fra om manglende sensorveiledninger på, som ikke er formell klage.

 
4  –  Instituttkvarteret

Arnt Inge: Internsensorer. Må skiftes ut, og vi har problemer med å erstatte dem. Har andre institutter problemer med dette?

Kjemi har naturlig avgang av internsensorer, og det går greit å få inn nye.

Farmasi har "et problem". Det blir mange oppgaver for hver sensor, som har sine egne eksamener/oppgaver i tillegg.

IFI har en pool av internsensorer å velge blant. Har fått aksept for denne ordningen fra tidligere. 

GEO: Vi har heller ingen pool av interne sensorer. 

Knut: Det kommer en sak om felles rutiner for masterprogrammer om en ukes tid. Vi bør ta en ordentlig prat om ordninger for internsensorer.

Arnt Inge igjen: Et emne med hjemmeeksamen med innlevering fredag før palmesøndag. Ti studenter leverte sykmelding. Hvordan skal man håndtere dette? "Burde det ikke være en slags felles beskrivelse for hvilke krav som stilles til en sykmeding?"

Knut: Dette kommer vi nok tilbake til.

 
Publisert 12. apr. 2019 14:53 - Sist endra 8. sep. 2023 12:50