STUT-møte 9. februar 2022

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer
  • FAI, MI og MNSU meldte hver sin sak til instituttkvarteret.
  • Knut Mørken orienterte om Korona-status. Meterskravet gjelder bare i undervisningssituasjoner, men hva som defineres som en undervisningssituasjon må tolkes bredt. Vi tok en runde rundt bordet og hørte om status ute ved instituttene:
    • Geo opplever dårlig oppmøte, særlig hos "Korona-kullene" og etterlyser tiltak for hvordan vi kan få studentene tilbake på campus.
    • KI nevnte at de by default har digitalt alternativ for førsteårsforelesninger, men at de på 3000-nivå og oppover bare gir et digitalt alternativ til forelesningen på forespørsel. KI legger ikke ut opptak av forelesningene.
    • FAI sier at de skal ha fysiske forelesninger for fullt fra 7/2, men åpner for at forelesning kan være digital om underviser ønsker. FAI opplever at studentene nå i stor grad kommer tilbake til campus og den fysiske undervisningen. FAI planla oppstartsseminar på webinar forrige uke, men dit kom det ingen. Derfor tok de det heller denne uka fysisk, og det gikk veldig bra.   
    • IFI har opplever litt det samme som Geo: på noen emner møter det mange til fysisk forelesning, på andre emner møter nesten ingen. IFI tilbyr digitalt alternativ til fysisk undervisning i noen uker til. IFI kommenterte også at de ønsker en pedagogisk grunngiving for hvorfor fysisk undervisning er viktig, slik at de kan vise dette til studentene. IFI spurte om KURT ev. kan holde seminar om dette temaet. KURT svarte at dette ev. kan være et godt utgangspunkt for en Real Prat. Mer informasjon om dette kommer.

    • Hanne Sølna foreslo å gjøre noe ekstra ut av den første uken med fysiske forelesninger for å ønske studentene velkommen tilbake, f. eks. servere kaffe og boller.

    • MI påpekte at dette med manglende oppmøte er et problem også utenom korona. MI pekte på at det er viktig å forsøke å forbedre forelesningene slik at antallet som møter utover i semesteret øker. Studentfokus heller enn lærerfokus i auditoriet er i denne sammenhengen viktig. MI påpekte også på at det er for få offisielle incentiver for å gjøre god undervisning annet enn den tilfredsstillelsen det gir foreleser.. 

    • KURT kommenterte at Sunniva Siem starter sine forelesninger med studentdiskusjoner om hvordan vi lærer. Gjennom dette bevisstgjør hun studentene på egen læringsprosess, og aldri før har det vært bedre oppmøte.

 

Sak 2: Serviceerklæringen

Hanne Sølna gjennomgikk de viktigste delene av Serviceerklæringen for Universitetet i Oslo. Serviceerklæringen sier hva UiO forplikter å gjøre for å gi studentene en god studiehverdag, og hva UiO forventer av deg som student. 

Det ble kommentert at Serviceerklæringen er lang og detaljert, og at det ideelt sett bør lages en forkortet versjon som formidles til studentene. Serviceerklæringen kom i 2001 som en opptakt til kvalitetsreformen, og det er usikkert i hvor stor grad innholdet blir skikkelig kommunisert til studentene. Det kom spørsmål fra MNSU om hvorvidt informasjon om Serviceerklæringen kunne inngå som en del av ehms-modulene. 

 
Sak 3: Karakterbeskrivelse på vitnemål/mastergrad

Helge E. Kleivane presenterte saken. I 2014 kom nye generiske karakterbeskrivelser, sensurskjemaer etc. for masterutdanningene for MNT-fag i Norge. Disse karakterbeskrivelsene var mer detaljerte og fagspesifikke enn de generelle beskrivelsene som gjelder for alle fag/emner. Les detaljer i lenken over. Disse detaljerte karakterbeskrivelsene har vært lagt inn som et tillegg/vedlegg i alle fysiske mastervitnemål som har blitt sendt ut ved MN fra 2014 og frem til nå. Med overgangen til digitale vitnemål går MN bort fra å legge ved de detaljerte karakterbeskrivelsene og over til å bare bruke de enkle, standardiserte karakterbeskrivelsene som også gjelder for andre fag. NB: endringene gjelder bare for selve karakterbeskrivelsene på vitnemålet. Retningslinjene og selve sensurprosessen som ble innført i 2014 og som står beskrevet på nettsidene over, gjelder fortsatt.

Sak 4: 

MNs representant i fagråd for IT i utdanning

Knut Mørken orienterte fra møte i utdanningskomiteen. UiOs utvalg "Strategisk underutvalg for IT i utdanning" skal ha et fagråd under seg, "Fagråd for IT i utdanning". MN har blitt bedt om komme med en representant inn der. Knut foreslår Lex Nederbragt inn i fagrådet. Om noen av utdanningslederne har andre innspill, blir de bedt om å sende til Knut innen uka er omme. 

 
sak 5: Obliger og frister Dette er en oppfølging av sak fra STUT 2/2 2022 om oblig-frister. Vi ble enige om å opprette en arbeidsgruppe som skal arbeide med saken. Arbeidsgruppen bør ledes av KURT og ha med noen av utdanningslederne. En idé er å ha med et institutt som har mange emner fra andre institutter i sine program. FI ble foreslått i den sammenheng. Andreas Tandberg foreslo å ha med noen fra gruppa "IT i utdanning" fra fakultetsadmin. i gruppa. IT-innleveringssystemene preger oblig-prosessene, så dette kan være viktig.   
Sak 6: Instituttkarteret
  • FAI påpekte at studentene har mulighet til å klage på en eksamen uten å først ha bedt om en begrunnelse. FAI ønsker at det settes en rekkefølge her slik at studentene må be om begrunnelse før de ev. får mulighet til å klage. Vi er klar over denne problemstillingen og kommer tilbake til saken på et kommende STUT-møte.
  • MNSU lurte på om det er planlagt et kutt i antallet stipendiatstillinger på MI, og om et slikt kutt ev. kan påvirke antall undervisninsstillinger på instituttet. Knut kunne forsikre om at ev. kutt i stipendiatstillinger ikke påvirker undervisningen ved MI. Knut skal på MNSU-møte torsdag 17/2 der han informere mer i detalj om saken.
  • MI spurte om programevaluering av master: Vi er nå ferdig med evaluering av bachelor. Kan instituttene bruke bachelor-malen også til master-evalueringen? Knut svarte at vi også kan bruke bachelor-malen til master-evalueringen, og at det bare er å melde fra om ev. endringer som bør inn i malen. VI kommer tilbake til master-evalueringen på et senere STUT. MI ønsket også informasjon om hvordan karakterbeskrivelsene på master ser ut. Det ble henvist til sak 3, der akkurat dette momentet skal opp.   
 

 

 

 

Publisert 15. feb. 2022 16:38 - Sist endra 15. feb. 2022 16:38