STUT-møte 16. mars 2022

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

Regjeringen lanserte i fjør høst "Strategi for digital omstilling i universitets- og høyskolesektoren". Det kommer nå en handlingsplan for denne strategien med en medfølgende tidsplan. Det kommer mer informasjon om denne saken. 

 

Sak 2: Arbeidsgruppe for formativ vurdering

Dette er oppfølging av sak fra STUT 9/2 22. Det foreligger nå forslag til mandat og sammensetning av gruppa (se notat til høyre). Utdanningslederne blir bedt om å sende ev. innspill på mandat og sammensetning til Knut Mørken innen uka.

Arbeidsgruppe formativ vurdering
Sak 3: Felles retning på utdanningen vår (oppfølgingssak)

Vi ble på forrige STUT enige om å ha en runde blant utdanningslederne på hva som "lugger mest". Altså: hvilke momenter er det utdanningslederne opplever at står mest i veien for  samkjøring og utvikling av god studiekvalitet ved MN/UiO?

  • KI tok opp forholdet mellom institutt- og fakultetsnivå som noe som ikke alltid er like enkelt: Om (f.eks.) et program har lite søkere, kan instituttet bli bedt om å forsøke forbedre søkertallene, men hvordan bør instituttet gjøre dette? Er det slik at fakultetet er en kunde av instituttet? Leder et fakultet instituttene sine? Hvordan ser egentlig arbeidsfordelingen mellom institutt og fakultet ut? Dette er viktige spørsmål som vi bør diskutere nærmere, men som det ikke er så lett å gi svar på umiddelbart. 

  • IBV: En utfordring er å få alle vitenskapelige til å bidra i arbeidet med utdanningsutvikling. Det er ikke alle vitenskapelig ansatte som er opptatt av  dette arbeidet. IBV pekte også på utfordringer knyttet til de digitale utdanningsverktøyene. Verktøyene er i for liten grad tilpasset fagene. Flere av faglærerne ønsker ikke å bruke tid på disse verktøyene og ønsker at administrasjonen i større grad kan ta over jobben med verktøyene. Et annet stressmoment som følger de digitale verktøyene er korte tidsfrister.
  • Geo forklarte at de er i en vanskelig situasjon for øyeblikket med  mye sykefravær og permisjoner i administrasjonen. Dette forsinker/utsetter mange av instituttets gjøremål. MN er i dialog med Institutt for geofag om hvordan vi kan bistå instituttet.
  • IFI ser en tretthet hos de ansatte mtp nye bestillinger fra nivåene over, nye IT-systemer, korte tidsfrister etc. IFI oppfordrer MN til å videreformidle disse signalene fra de ansatte og videre til UiO sentralt.

Knut Mørken avsluttet med å nevne at MN nå jobber med å automatisere overføring av arbeidskrav fra oblig-systemene og til FS. Dette er bare én liten ting, men noe som potensielt  kan lette arbeidsbyrden både for institutt- og fakultetsnivå på sikt. Vi oppfordrer instituttene til å melde fra om de kjenner til andre prosesser der automatisering vil gi åpenbare gevinster.

Sak 3: Erfaringsdelingseminar for oppfølging av periodisk programevaluering

Vi inviterer til seminar for å dele erfaringer med gjennomføringen og resultatene av periodisk programevaluering. Dette for å forberede prosessene med masterevaluering og for å koordinere eventuelle
endringer i programmene. Se detaljer i presentasjon til høyre. Seminaret blir 22. eller 29. april (endelig dato ikke fastsatt). Det var kun en som meldte at 22. april ikke passet så høyst sannsynlig blir det 29. april.

Erfaringsdelingsseminar

 

 

 

Publisert 18. mars 2022 17:50 - Sist endra 18. mars 2022 17:55