STUT-møte 15. mars 2023

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Hanne Sølna

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

Hanne Sølna orienterte om kommende møte for STUA-nettverket (hele MNs studieadm) torsdag 16/3. Tema er forenkling og ressursbesparing. 27 tiltak kom opp etter STUA-seminaret tidligere i år. Stikkord:

  • Systemer som ikke prater med hverandre
  • Mye gjennomtrekk I studieadm.
  • Holde på god kompetanse
  • Onboarding

 

Sak 2: Kapasitet på programmer H23

Se e-post fra Anne-Lise S. Hansen 7/3: Innen påske trenger MN opplysninger fra hvert program om hvor mange studenter hvert program har kapasitet til for høsten 2023. For master trenger vi å vite også hvor mange studenter hver  studieretning har kapasitet til, om studieretningene har opptak. Vi snakker her om maksimalt antall faktiske studenter som programmet/studieretningen har kapasitet til.

For bachelorprogram må antallet som angis innebære at ALLE studenter har plass på alle obligatoriske emner i programmet.

For masterprogram/masterstudieretning må vurderingen også ta utgangspunkt i tilgjengelig veiledningskapasitet (kan f.eks. veiledning gis av faglig kapasitet ved annen enhet?)

Vurderingen betinger kommunikasjon internt i programeierenhet og med eiere av emner som inngår.

MNs nye økonomimodell åpner for at man kan flytte studieplasser mellom program utfra programmets popularitet/søkertall. MN skal i et møte med UiO sentralt om en slik ev. fremgangsmåte under opptaksprosessen. 

I diskusjonen som fulgte, trakk MI frem at vi har mange enkeltemnestudenter. Disse studenteme er viktige tilskudd til kunnskapssamfunnet, men MN får ikke "valuta" for dem fordi KDs basismidler er tilknyttet opptaksramme på det enkelte program. Kunne vi ev. vurdere å lage en årsenhet i enkeltemner? Dette er en sak vi kan diskutere videre.

 

Sak 3: Endringer i studieporteføljen for H24

Anne-Lise S. Hansen orienterte: Om instituttene har endringer i studietilbudene sine for H24, må disse endringene sendes til MN innen utgangen av neste uke (frist er 24/3). Endringene skal sendes videre til UiO-styret innen 15/4.

Tone Gregers påpekte at om noen planlegger endringer i emner som tilhører LEP-programmet, må de informere henne. 

 

Sak 4:Opprykk til dosentstilling

 

Knut Martin Mørken presenterte forslag til rammebetingelser for opprykk til dosentstillingen (se notat, skrevet sammen med HR-avdelingen, i margen). Se også presentasjon lenger ned.

I diskusjonen påpekte IFI at det i notatet bør tydeliggjøres at lektorer som søker opprykk må bidra i det faglige fellesskapet. IFI lurte dessuten på om MN kom til å legge til rette for at ansatte lektorer kan utvikle seg i denne retningen, eller om dette er en prosess som er den ansattes eget ansvar. Knut svarte at MN i utgangspunktet ikke tilrettelegger for opprykk, dette skal først og fremst være den ansattes eget ansvar.

Notat opprykk til dosent

Presentasjon opprykk til dosent

Publisert 20. mars 2023 10:46 - Sist endra 24. aug. 2023 09:12