STUT-møte 12. juni 2024

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentant samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM.

Referat: Ellen Kristine Grøholt

Sak

Tema

Sakspapirer

Orienteringer

  • Dekanmøtet - flere utdanningssaker bl.a. at KURT får en årlig finansiering på 500 000 de neste tre årene.
  • MI informerte om et lokalt prosjekt om analyse rundt rekruttering og 2. prioritetssøkere. Inviteres til STUT for presentasjon av funn.
 

Sak 1: Dimensjonering av emneporteføljen

Ved Knut Mørken

Knut stilte spørsmål, med den nåværende økonomiske situasjonen som bakteppe, om insitituttene ønsker drahjelp fra fakultetet for å sette i gang en prosesse rundt emneporteføljen og spesielt på masternivå. 

De fleste instituttene jobber allerede aktivt rundt dette eller skal sette i gang med prosesser snart, så en sentral prosess fra fakultetet er ikke ønsket nå. 

Det er heller ønsket at STUT utover høsten/vinteren kan brukes til en arena for erfaringsdelene rundt røkting av emneporteføljen samt problematikk rundt kloning av emner. 

 

Sak 2: Noen hovedfunn fra kandidatundersøkelsen

Ved Yvonne Halle 

Saken utgår
 

 

Sak 3: KI og gode råd til masterstudenter

Ved Vidar Skogvoll

Vidar Skogvoll fra KURT presenterte ulike modeller for hvordan gi nye masterstudenter høsten 24 kunnskap og gode råd rundt bruk av KI i masterstudiene og spesielt masteroppgaven (se presentasjon). Han viste også tenkt innhold i et slikt opplegg. 

Siden semesterstart for høsten 2024 nærmer seg , så er det etter diskusjon mest realistisk med et opplegg  fra Vidar som har mulighet for lokale tilpasning/skreddersøm. Det er behov for fagspesifikke opplegg, men også mer generelle prinsipper/retningslinjer. Det er viktig at temaene i opplegget som integritet/troverdighet/selvstendighet ikke bare diskuteres i lys av KI og at dette er noe som ikke bare må diskuteres med studenter, men også med ansatte.  

Tone (KURT) informerte om at "Lær å lære"-økta på programseminarene for nye bachelorstudenter gjennomgås og utbedres med tanke på bl.a. KI. HMS e-læringsmiljømodulen er også oppdatert. 

Det ble også tatt opp behovet for gjennomgang av sensorveiledning og reglement i lys av KI og selvstendig arbeid. 

Presentasjon KI og gode råd til nye masterstudenter

Sak 4: Forvaltning av studieplassenen

Ved Knut Mørken og Anne-Lise Siljeholm Hansen

Det er viktig å utnytte de studieplassene fakultetet har. I 2024 har det vært en solid økning av mastersøkere som vi må møte. Søkerne har ettersendingsfrist 1. juli, så kort etter dette vet vi hvor mange kvalifiserte søkere vi har.

I fjor var vi litt forsiktige med å sende ut tilbud på master. Husk at det er et krav om tilbud av relevant masteroppgave, men ikke om en spesifikk masteroppgave. Instituttene må derfor gjøre en faglig vurdering om de kan spre studentene over et faglig område for å utnytte kapasiteten bedre.

Det er viktig at instituttene før opptaket kjøres har vurdert hvor mange tilbud de kan gi, hvor tilbudene skal gis samt hvor mye de kan overbooke. Husk at det er mulig å gjøre justeringer i forhold til innmeldte tall og mellom studieretninger. Det er også viktig å se dette i lys av kvalifiserte søkere på de ulike studieretningene. Det kan være bedre å gi flere tilbud i første runde av opptaket heller enn å vente, da erfaringsmessig mange blir borte/takker ja til andre studieplasser før neste opptaksrunde. 

Instituttene oppforderes til å forhøre seg med lokal studieadminstrasjon som har god erfaring med studenttall, hvor mange som typisk møter opp, faller fra osv. Det er viktig at man har tenkt nøye gjennom dette før den første uka i juli hvor prøveopptak og selv opptaket kjøres. 

Tidsplan for opptak sommeren 2024
Sak 5: Instituttkvarteret Svært god søknad til det nye PPU-masterprogrammet inkludert 13 søkere til studieretningen matematikk.  
Publisert 14. juni 2024 12:29 - Sist endra 14. juni 2024 12:29