STUT-møte 29. mai 2024

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentant samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM.

Referat: Ellen Kristine Grøholt

Sak

Tema

Sakspapirer

Orienteringer

  • Planlegger sak på STUT før sommeren om hvordan gi nye masterstudenter tydelige rammer rundt kunstig intelligens fra høsten 2024.
  • 3 STUT-møter til før sommerferien. 
  • Den nye Profesjonsrettet master med integrert praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) har søknadsfrist 10. juni og har allerede god søkning inkludert på matematikk. 
  • Ønske om å diskutere studieplasser og evt. flytting av studieplasser på STUT før ferien i forkant av sommerens opptak. 
 

Sak 1: Periodisk evaluering av masterprogrammene – plan for gjennomgang av dem som er ferdige og for gjennomføring av dem som mangler.

Ved Yvonne Halle og Knut Mørken

Alle studieprogram skal i løpet av en seksårsperiode gjennomføre en periodisk programevaluering. For MNs masterprogram har noen allerede gjennomført, noen er midt i prosessen og noen skal snart begynne.

Fakultetet foreslår at instituttene som er ferdige med sine evalueringer kan fortelle om prosessen og sine erfaringer rundt dette på STUT frem mot sommeren (ca. 10 minutter per institutt og 3 institutt per møte). Spesielt interessant er refleksjoner på om det er justeringer som kan bidra til at evalueringene har større nytteverdi for instituttene samt om de har ført til lokale tiltak.

Periodisk programevaluering skal sjekke ut NOKUT-kravene, men det er viktig at de også har en nytteverdi og gir drahjelp til kvalitetsarbeidet på MN.

Evalueringene kan også gi et godt utgangspunkt og drahjelp til å diskutere fakultetets emneportefølje også sett i lys av ny finansieringsmodell. 

Det ble også løftet hvordan man kan benytte seg av Circle U i arbeidet med undervisning og emner på MN.

Presentasjon periodisk programevaluering - master

Sak 2: Inspera og Ouriginal – hvordan få ut rapporter på oppgave som er sjekket?  

Ved Helge Kleivane

Hvis man følger malen så vil en masteroppgave automatisk bli kjørt gjennom Ouriginal og man får en prosentliket i Inspera på plagiatkontroll. Man kan gå inn i rapporten for å se på detaljene. Dette fungerer greit for en kandidaten, men er vanskeligere på aggregert nivå for eksempel alle oppgaver i et semester. 

Det er mulig å slå på Vurdering 2.0 i Inspera som kan gi en listeoversikt. Det er ingen risiko ved å slå på Vurdering 2.0, men om dette er nyttig  kommer an på hvordan man jobber med dette lokalt. 

Tjenesten Ouriginal vil ikke være tilgjengelig fra 2025, og det er en prosess på gang for skaffe et nytt verktøy for UH-sektoren. 

Ouriginal sjekker mot åpne kilder den har tilgang til. Den sjekker mot oppgaver i Inspera, men f.eks. klausulerte oppgaver vil ikke fanges opp. Den vil trolig heller ikke fange opp oversatte kilder eller chatGPT. 

Det er ikke et inntrykk av det er stort problem på MN at man får resultater via Ouriginal/Inspera som gir høy prosentliket. 

Det ble tatt opp at det er problematisk at mange ikke helt vet/forstår akkurat hva som skal til for at det slår ut som plagiat og viktigheten av å forstå hva vi sjekker/ikke sjekker i Ouriginal. 

Det ble fremhevet viktigheten av å heine om muntlig eksamen for masteroppgave som en mulighet til å sjekke om studentene har forstått det de har gjort. 

Et viktig aspekt ved et verktøy som Ouriginal er å informere både studenter og eksterne om at plagiatsjekk blir gjennomført og av vi tar dette på alvor. 

Presentasjon tekstlikhet
Sak 3: Instituttkvarteret
  • REAL undervisning - 15. august. De to siste rundene har det vært fokus på KI. Kurt ønsker tilbakemelding på om det er andre temaer som ønsker f.eks. oppmøteproblematikk, fysisk tilstedeværelse eller læringsmiljø. Omid Mirmotahari (IFI) har fått UiOs utdanningspris og skal fortelle om dette på REAL undervisning. 
  • Streik - etterlyses mer informasjon om beredskap på fakultetet ved streik. 
 
Publisert 31. mai 2024 14:48 - Sist endra 31. mai 2024 14:50