INNKALLING TIL MØTE I SUFU 14. APRIL 2016

 

   
INNKALLING TIL MØTE I STUDIE-, UNDERVISNINGS- OG FORSKERUTDANNINGSUTVALGET (SUFU) VED FYSISK INSTITUTT.
   
TORSDAG 14. APRIL, KL 14.15 V139
   
SUFU 01/16 Foreløpig innkalling og referat
a) Innkalling
  Forslag til vedtak: Innkallingen godkjennes enstemmig
b)

Referat fra møtet 10.12.2015

  Forslag til vedtak: Referatene godkjennes enstemmig
   
SUFU 02/16 Referatsaker
 

Disputerte siden forrige møte i SUFU:
- 19.01.2016: Mantas Grigalacivius forsvarte sin avhandling "Evaluations of skin cancer induction versus vitamin D production from UV exposure"

- 02.02.2016: Ole Martin Hansen forsvarte sin avhandling: "Optimising the Target and Capture Section of the Neutrino Factory"

- 26.02.2016: Fredrik Jensen forsvarte sin avhandling: "The Role of Recruitment Initiatives in Young People's Choice of STEM Education"

- 01.04.2016: Piyoosh Jaysaval forsvarte sin avhandling: "Advances in 3D finite-difference modelling of electromagnetic Fields in the conductive Earth"

(oppdatert 8. april 2016)

 

Antall disputaser (ved FI)  i 2015: 14

Antall disputaser (ved FI) i 2016: 4

   
 

Mastereksamen siden forrige møte i SUFU: Erik Glesne (MENA), Olav Thorsen (MENA), Nebojsa Milanovic (MENA), Hanna Eline Melteig (MENA), John Raimo Isohuhta (ELDAT), Andre Sevaldsen Douzette (FYS)

(oppdatert 8. april 2016)

 

Antall mastereksamener (ved FI) total 2015: 41 (ELDAT: 11, FYSIKK: 18, MENA: 12)

Antall mastereksamener (ved FI) total 2016: 6 (Eldat: 1, Fysikk: 1, Mena: 4)

 

For informasjon om avlagte og kommende disputaser: http://www.mn.uio.no/fysikk/forskning/aktuelt/arrangementer/disputaser/

For informasjon om avlagte og kommende mastereksamener: http://www.mn.uio.no/fysikk/studier/aktuelt/arrangementer/mastereksamen/

   
SUFU 03/16 Bemanningsplan høsten 2016
 

Ansvarlig for bemanningsplan orienterer om arbeidet med bemanningsplan for høsten 2016.

   
SUFU 04/16 Emneevaluering høsten 2015 (Diskusjonssak)
 

Oppsummering av emneevalueringene høsten 2015.

Tilbakemeldinger fra SUFU. Er rapporten dekkende til sitt formål? Er det noen tiltak som bør iverksettes?

   
SUFU 05/16 FYS3180/FYS4180
 

Emnet FYS4180 er obligatorisk i masterprogrammet Fysikk. Programrådet har våren 2016 fått en bestilling om å vurdere behovet for at emnet er obligatorisk i teoretisk pensum, da emnet er svært ressurskrevende. Det har også flere høstsemestre vært utfordrende å finne tilstrekkelig veiledningskapasitet til alle påmeldte studenter. Programrådet bes informere SUFU om sine behov for å beholde FYS4180 som obligatorisk i programmet.

   
SUFU 06/16 40- og 80-grupper ved instituttet (orienteringssak)
 

Emnegrupper er den del av oppbygningen i den fritt sammensatte bachelorgraden. Studentene har da normalt en fordypning på 80 definerte studiepoeng og en gruppe støtteemner på 40 definerte studiepoeng fra annet fagfelt, samt Ex.phil og 50 frie studiepoeng i sin bachelorgrad. SUFU bes komme med innspill til aktuelle 40- og 80-grupper ved instituttet.

Forslått 40-gruppe fysikk:
- FYS-MEK1110 Mekanikk, FYS1120 Elektromagnetisme, og to av følgende emner: FYS1210 Elektronikk med prosjektoppgave, FYS2130 Svingninger og bølger, FYS2140 Kvantefysikk, FYS2150 Eksperimentalfysikk eller FYS2160 Termodynamikk og statistisk fysikk.

Foreslått 80-gruppe fysikk:
- FYS-MEK1110 Mekanikk, FYS1120 Elektromagnetisme, FYS2130 Svingninger og bølger, FYS2140 Kvantefysikk, FYS2150 Eksperimentalfysikk, FYS2160 Termodynamikk og statistisk fysikk og to av følgende emner FYS1210 Elektronikk med prosjektoppgave, FYS-emner på 2000- og 3000-nivå, FYS-KJM og KJM-FYS på 2000- og 3000-nivå, AST-emner på 2000- og 3000-emner.

Er det innsigelser på innholdet av de foreslåtte 40- og 80-gruppene? Er det i det hele tatt nødvendig å ha emnegrupper? Merk: Eldat og Mena har tidligere ikke hatt emnegrupper.

   
SUFU 07/16 Evaluering av masterpresentasjoner 7. april
  Erfaringsdeling av masterpresentasjoner 7. april. Hva fungerte godt og hva kan forbedres til neste år.
   
SUFU 08/16 Ekstern sensor ved muntlig eksamen
  Informasjon rundt praksis med ekstern sensor ved muntlig eksamen.
   
SUFU 44/15 Omfang av obligatoriske øvelser på fysikk-emner (diskusjonssak)
  Diskusjon om videre arbeid etter fellesmøte om omfang av obligatoriske øvelser.
   
SUFU 09/16 Dialogmøte - felles forberedelse (Diskusjonssak)
  Hva ønsker instituttet å vektlegge i møtet med fakultetet? Vedlagt en foreløpig agenda.
   
SUFU 10/16 Søknad om endringer i FYS3150/FYS4150
 

Emneansvarlig ønsker å endre vurderingsform i emnene.

Dagens ordning: "For å kunne avlegge avsluttende eksamen må fire obligatoriske oppgaver være innlevert og godkjent. Det skal gjennomføres et individuelt prosjekt som karaktersettes og teller 50% av karakteren. Prosjektet er i form av en skriftlig rapport. Til slutt vil det gis en endelig skriftlig eksamen på 4 timer som teller 50%."

Han ønsker å endre det til: "Fem prosjekter, hvorav tre teller 1/3 av karakteren hver. Ingen skriftlig eller muntlig eksamen. Kun mappe evaluering." Alternativt "Fem prosjekter, hvorav tre prosjekter teller 1/4 hver av endelig karakter og en endelig skriftlig eksamen som teller 25%".

Forslag til vedtak: Forslag til endring støttes.

   
SUFU 11/16 Utlysning av studiekvalitetsmidler
 

MN-fakultetet har de siste årene mottatt øremerkede midler til utvikling av studiekvaliteten fra UiO sentralt. Midlene er frigitt gjennom IHR-prosjektet (Internt handlingsrom). Disse midlene brukes nå blant annet  til InterAct satsingen med frikjøp av personer men også til fellesaktiviteter som programseminarer, gruppelærerseminarer, studiestart, Devilry, digital eksamen, Computing in science education (CSE), Lektorprogrammet mm. I tillegg har det de siste årene vært lyst ut studiekvalitetsmidler til instituttene.

Årets utlysning har en ramme på 3 400 000kr og har disse føringene:

1 - Utvikling av innovative- og studentaktive undervisningsformer samt nytt undervisningsmateriell.

 Utlysningen er primært myntet på første studieår men vi åpner også opp for senere faser av studiet. Utvikling av revidert eller nytt undervisningsmateriell skal bidra til videreutvikling av utdanningen i tråd med føringene i InterAct.

Vi går inn i en fase av InterAct der utvikling av nye emner er sentralt og da med et klart mål om bedret undervisningskvalitet og generisk kompetanse.

2 - Mottak av master- og phd studenter

Mottak av nye studenter er godt utviklet og koordinert på bachelornivå med blant annet fadderuke og programseminar. Fakultetet ønsker nå å trekke på disse erfaringene for å lage bedre mottaksopplegg for studenter som begynner på master- og phd studier.

3 - Computing in science education (CSE) CSE prosjektet er nå forankret på de fleste instituttene og studieprogrammene, men er i varierende grad integrert gjennom hele utdanningsløpet. MN fakultetet har som mål å få beregninger inn som en kvalitet i hele utdanningen fra 1. semester bachelor og ut master. Dette innebærer blant annet utvikling av numeriske oppgaver, revidert eller nytt undervisningsmateriell, koordinering mellom emner og involvering av flere undervisere. Målet er å få en god helhet fremfor fragmenterte innslag av beregninger i enkelte emner gjennom utdanningsløpet. Midlene kan brukes til tiltak som bidrar til å videreutvikle og forankre CSE i utdanningen.

4 - Digital eksamen

MN fakultetet er et av pilotfakultetene i UiOs prosjekt for digital eksamen. Det er nå iferd med å etableres en forvaltningsorganisasjon, UiO har gjort avtale om egnede eksamenslokaler og det er gjennonmført flere digitale MN-eksamener. Programvaren er blitt mer robust og det er også på plass nettinformasjon og rutiner. Overgang til digital eksamen krever nytenking og det må settes av tid og ressurser til utvikling av digitale eksamensoppgaver,

5 - Skolelaboratoriene

Skolelaboratoriene har en viktig funksjon på fakultetet i forhold til å utvikle didaktisk kompetanse, være grenseflate mot skolen og også være en viktig bidragsyter inn i lektorutdanningen. MN fakultetet ønsker med denne utlysningen å styrke skolelaboratorienes faglige handlingsrom.

   
SUFU 49/14 InterAct-orientering
  Arbeid i programkomiteene, hvordan er status for arbeidet i programkomiteene? Særlig fokus på overgangsordninger og opptak til masterprogram. 
 

 

  EVENTUELT
   
   
   
Merk at personsensitive opplysninger er taushetsbelagte, og bare diskuteres av
medlemmene som har mottatt opplysningene. Dette gjelder både opplysninger
forelagt i forkant, under og etter møtet. Personsensitive papirer skal makuleres
etter møtet.
   
   
Eli Olaug Hole
Utdanningsleder                                                                        Grete Stavik-Døvle
                                                                           Studiekonsulent
   

 

Publisert 8. apr. 2016 14:47 - Sist endret 27. okt. 2017 13:04