Lekeatferd

Lekeatferd og lek er vanlig hos pattedyr, spesielt hos rovdyr og primater. Straks ungene er store nok gjør de akrobatiske sprett, nysgjerrige utforskende undersøkelser og sosialisering med de andre ungene og voksne. De gymnastiske kroppsbevegelsene består av hopp, løp, vri, rulle, sprang, kast, snike, brå endringer i kurs, lekeslåssing, fange, gjemme seg, flykte, og jakte. Leken gir øving i ferdigheter og tilpasning til voksenliv. Lek har en viktig funksjon som forberedelse til overgang fra juvenilt til voksent (adult) stadium. Leken i ung alder gir seleksjon og evolusjonær tilpasning til leveområder, artsfrender og oppvekstmiljø. Bidrar derved til økt overlevelse og reproduksjon med avkom. Et avkom som med tiden selv er i stand til å reprodusere seg.

Lekeatferd er finnes hos pattedyrene, mennesker og andre primater, kattedyr, ulv og tamhund, rev, hjortedyr, sau og geit, men kan også observeres hos kråkefugl (ravn, kråke og skjære).  Invitt hos en hund til å leke, er forbeina lagt forover, lav forkropp, og bakkropp hevet med blikk som inviterer. Katt som leker med garnnøste. Katt som leker med levende mus, fanger den, slipper den, men spiser den ikke, blir bare brukt som lekeverktøy.

Lek hos menneske

Mennesket har et langt juvenilt stadium (barne- og ungdomstid) fram til den frontale cortex i hjernen er ferdig utviklet ved ca. 24 års alder. Noe som krever en betydelig foreldreinvestering og bidrar til parbinding. Lek, lekenhet, latter og spillopper er en fundamental egenskap hos menneske gjennom alle barne- og ungdomsårene og kan også vare langt inn i voksenlivet med tulling, sprett, tjo-hei, kiling, fjas og tøysing. Etter en periode med veiving med armer og bein, ansiktsgrimaser, pludring, gurglelatter, gurglelyder, med foreldrekos, sang og løft går barnet inn i en tid hvor det leker alene eller sammen med foreldre. Deretter følger en periode hvor barnet får økt interesse for å leke med andre barn. Lærer å fungere sosialt sammen. Løse atferdskodene for samvær. Nedenfor er det ramset opp eksempler på lek som skal bidra til å forstå den biologiske betydningen av lek og hvilken rolle den har innen evolusjon, både kulturell og biologisk hos det lekende menneske, Homo ludens.  I tillegg til akrobatikken nevnt over er det mange leker som også er rester av en jakt- og skjuleatferd.

Latter og å le

Latter er en fortsettelse av smilet. Lek gir lekelatter. Kilelatter ved kjiling. Vi liker latter, og kan more oss over komedie eller ironi. Latter viser glede og latter kan være smittsomt og skape samhold. Smittsom latter er en sosial latter. Å le er noe man gjør sammen med andre og er en del av limet i en sosial gruppe eller flokk og er ikke noe man driver med alene.   Avvæpnende latter kan bli brukt for å stoppe en hendelse som kunne tenkes å utvikle seg negativt. Nervøs latter.  Latter påvirker pustefrekvensen og i noen tilfeller kan man le så man hikster, hikstelatter. Ler så det neste gjør vondt. Komiske situasjoner og slapstickhumor kan fremkalle latter.Godt humør er bra for helsen, gir velvære, men det er usikkert om «en god latter forlenger livet».

Skjuleatferd

Leke gjemsel. Boksen går. Sisten (du har’n). Tittern på hjørnet. Mørkgjemsel

For å finne ut hvem som skal stå og lete etter de andre kan det være omstendelige utvelgelsesmetoder:

«Elle, melle, deg fortelle, skipet går, ut i år, rygg i rand, to i spann, snipp, snapp, snute, du er ute».

Med knyttede hender som slås mot hverandre: «Ole, dole, doff, kinkliane koff, koffliane, birkebane, ole, dole doff».

«En gul knapp, virre virre vapp, du slapp».

«Snipp snapp snute, du er ute»

«En rød bil kjørte fra by til by. Hvilken by stanset den i ? Si det fort uten å betenke deg om». Svar: Oslo. O S L O. Har du vært i Oslo ? Ja, nei, fortsetter flere ganger. 

«Ellinga, vellinga, vatlandsguten slo til kjerringa midt på truten, det skal du ha ditt stygge troll fordi du ikke kunne telle til tolv, 1,2,3,4,5,6,7,8,9,0,11,12». Den som fikk 12 slapp å stå.

I det gamle gymtimene på skolen var det ofte de to sportsligste i klassen som fikk velge hvem som skulle være på deres lag. Etter hvert skjønte man at dette ikke var spesielt lurt. Det ble heller tilfeldig 1-2-1-2-1-2, enere mot toere. Eller oppstilling i to rekker, den ene rekka mot den andre rekka.

Jaktatferd

Tjuv og polti. Hauk og due.

En person står utenfor ringen administrerer det hele, og roper til alle deltakere som står i stor ring, og inne i ringen er det en som er hai. Administratoren roper: Alle mine fisker ut og svøm. Alle begynner å løpe etter hverandre i ringen den ene veien. Etter at de har løpt litt i ringen roper administrator: Tidevannet kommer, Tidevannet kommer . Alle snur og begynner å løpe motsatt vei i ringen. Etter noen runder roper administrator: Haien kommer, haien kommer. Ringen løser seg opp og alle i ringen begynner å løpe i hver sin retning. Haien forsøker å fange så mange som mulig av de flyktende fiskene. De som blir fanget blir til nye haier. Så starter man på nytt, men nå er det flere haier inne i ringen. Slik kan man fortsette en stund inntil alle skjønner at nå er det på tide å stoppe.

Samarbeidsatferd

Mange leker er basert på to lag som konkurrerer med hverandre og seierherrene kan løfte armene over hodet: Vi vant. Hvem som skal være sammen på lag blir basert på sedvaneregler. Det krever lagarbeid hvor alle må bidra.

Man lager en lang rekke på tvers av bevegelsesretningen og synger mens man beveger seg framover: ./.Lang, lang rekke, herifra til Brekke./. NN ut av rekke går,  Vedkommene NN går ut av rekka med hinkeskritt. hekter seg på enden av rekken

«En to en to en støvel og en sko» , mens man går i takt og trasker langs en vei.

Hviskeleken: Sitter i en ring og en starter å viske et ord inn i øret til neste i ringen. Den som har fått et ord i øret forsøker å videreformidle det vekommende har hørt til den neste. Fortsetter inntil man har vært rundt og sistemann sier høyt hvilket ord man hørte. Flasketuten peker på: Sier noe som skal gjøres av den som tuten peker på etter å ha snurret rundt . Mitt skip er lastet med. Blindebukk.  Avskjed på grått papir. Sette halen på grisen. Gjemme gjenstander:Tampen brenner: Tips om hvor høyt gjenstanden er gjemt angis med svaret på Fugl, fisk eller flyvefisk ? Galgeleken: Streker med kritt på asfalten, like mange som bokstaver i ordet man skal finne. For hver feil begynner man å tegne på en galge. Med hånden: «Papir, saks eller stein». Jeg melder krig mot…. På asfalten velger de som deltar å være et land med et areal tegnet opp med kritt.

Kaste gris: Står i en ring og kaster ball til hverandre. Klarer du ikke å ta imot ballen får du en en G. Fortsetter å kaste inntil en har mistet ballen så mange ganger at det tilsvarer: GRIS.

En står med ryggen mot de andre, holder seg for øynene, de andre kan bevege seg inntil snur seg rundt, og den som er i bevegelse må ut. En, to tre, rødt lys.

Kaste på stikka med femøringer. Tynn strek på leirjord. Kaste femøringer, og den som kommer nærmest tar alle myntene, rister dem og får alle som har kron eller mynt, valgt på forhånd av den som kaster mynte.

 Kappe land: Streker med land og kasting av knviv som kal bli stående i leire. Lager en strek i begge retninger som knivbladet peker

Kroppsbeherskelseatferd

Stupe kråke. Så på hendene, Hoppe bokk, Hoppe tau. Slengtau hvor to slenger tau og de andre løper i 8-tall gjennom taubuen eller hoppe ut og inn to ganger samtidig med at man nevner to navn på byer, land e.l. Hoppe paradis. Hoppe strikk. Rockering.

Samleatferd

I gamle dager var det samle og systematisereleker: samle på glansbilder, servietter, frimerker, mynter, bilnummer skrevet ned i ei notisbok, samlemerker fra ukeblader og Donald. Samle sprengtråd.  

Kaste, sikte og treffeatferd

Høl i hatten: En som står har en ball på en rekke sammen med andre og tenker på et jentenavn og roper Jentenavn på S. Hiver ballen til neste i rekka, Hvis riktig roper vedkommende; Høl i hatten. Spretter ballen i bakken og alle løper. Den som gjettet riktig må fange ballen. Når når ballen er fanget roper vedkommene: Stopp. Alle stopper. Tar tre skritt og ett spytt  mot den nærmeste og kaste ballen i et hull laget av to armer.

Fotball, håndball, stikkball, kanonball, kaste ball, døball.

Kortspillleker

Spille kort med en kortstokk: Vri åtter. Mukkerakke, Gris , Svarteper, Svelta rev, Gammel jomfru, Skittmat.

Sangleker

Sang og rytmikk er en del av utviklingsprogrammet fra barn til voksen. Sangleker: «Bjørnen sover, bjørnen sover i sitt lune hi, den er ikke farlig, bare går varlig, men man kanjo, men man kan jo ikke være trygg…».

Bro bro brille: To står mot hverandre holder hverandre i hendene, mens de andre går rundt ring og under armene på de to som strekker ut armene.

 «Bro, bro brille, klokka ringer elleve, keiseren står i sitt høyeste slått, så hvit som en mann, så sort som en brann. Fare, fare krigsmann, døden skal du lide. Den som kommer aller sist skal i den sorte gryte». Den som tilfeldigvis befinner seg under paret med armer blir fanget

Ta den ring og la den vandre: Står i en ring med hendene på ryggen, en går på utsiden av ringen og legger en metallring i hånden på en i ringen: «Ta den ring og la den vandre, fra den ene til den andre, ringen er skjult, den sees ei, nettopp nå er ringen hos deg. Melodieren skifter: Jeg gikk meg ut på den grønne eng, der gjettet jeg på hvem ringen skulle få Ser du jag har fått’n, ser du jag har fått’n, trallall, trallal, trallalla» Så er det gjetting om hvem som har fått metallringen.

«Slå på ring, slå på ring, slå på hvem du vil, slå på kjæresten din om du vil, den jeg slår den slår jeg så hardt så hardt, så hardt. Den som ble slått måtte løpe den ene veien og den slo må fortsette å løpe samme vei, om å gjøre å komme tilbake til hullet.

Noen står på en rekke, en står for seg og synger og spretter  «Nede i veien i Sandakerveien gikk  en halvor å rusla for seg sjæl. Og så kom a Lise å spurte å få kyssa, og resten kan du tenke deg sjøl, om ikke før»

«Sett eg opp i kørja og la ballongen gå» 

Leke voksenatferd

Leker som simulerer voksenlivet: Leke å lage mat med kjørel, lekekjøkkenredskaper, og koppestell i miniformat.  Lekespise, lekedrikke, leke med biler, traktorer, gravemaskiner. Leke med dukker. Innreder dukkehus.  Leke butikk hvor ting fra naturen fungerer tilsvarende ekte varer e.g. rasp fra høymol eller småaksene fra hengeaks.

Barneleker i naturen

Barneleker fra naturen: Lage fjøs med kongler som «husdyr».  Spikke barkbåter med bark fra gamle furustammer, sette på seil.  Lage ringer av løvetannstilker. Liker du smør ved å holde en soleieblomst under haken og se om det blir gult gjenskinn på haken. Prestekrage og knippe av randkronene: «Prest, prost, enkemann, ungkar, fattigmann, stakkar». Eller «Elsker elsker ikke».

Blomsterkrans. Grobladstengel bøyd hektet i bue og drar i hver sin ende. Den som røk tapt. Lage pil og bue. Lage seljefløyte om våren.

Snakkeleker for småbarn

For tær: «Littatå, totil, tilrot, magfru og store gubbehesten». «Titil, totil, tilrot, megelfru og store, store gubbehesten».

For fingre: «Tommeltott falt i vannet, slikkepott dro han opp, langemann bar han hjem, gudbrand puttet han i seng, og lille petter spellemann gikk hjem og sladret og fikk skylden for alt sammen»

På fanget: «Ride, ride ranke til møllerens hus, ingen var der hjemme enn en liten kattepus, satt på ei tønne og  drakk av et krus ingen var der hjemme enn en liten ….   kattepus. Kost opp i lufta, dump ned i aska».

Tilbake til hovedside

Publisert 23. feb. 2022 13:34 - Sist endret 8. mars 2023 16:22