Programrådsmøte for kjemiprogrammene 23.09.2022

Her finner du innkalling, saksliste og referat for programrådsmøte for kjemiprogrammene 23. september 2022.

Innkalte medlemmer og observatører:

Tid og sted:  23. september kl. 10:15-12:00, VU60

Saksliste: 

 

Orienteringssaker:

Innmeldte emneendringer våren 2022. Av tekniske årsaker var det i år nødvendig å avholde møte i undervisningsutvalget før møtet i programrådet. Vedtak fra Undervisningsutvalget vedrørende endringer i emner finner du i referatet. Hvis programrådet har innsigelser til noe av det som er vedtatt, står vi fritt til å åpne en vedtakssak og gi vår anbefaling.

Ny programleder. Programleder har over lengre tid opplevd kapasitetsproblemer. Vi vil derfor starte prosessen med å se etter en etterfølger, fortrinnsvis blant rådets øvrige medlemmer.

Ny risikovurderingsmal piloteres på master. Masterstudentene som begynte i høst, har fått en risikovurderingsmal for masterprosjektet basert på instituttets utkast til SOP med risikovurdering ( med tilhørende risikovureringsmatrise). Vi samler nå erfaringer og håper å justere til en endelig versjon når Kathrin er tilbake.

Resultater fra Studiebarometeret 2021. Noe forsinket tar vi en kort gjennomgang av hovedfunn i Studiebarometeret 2021 for bachelor- og masterprogrammet. Resultater og sammendrag finner dere under.

Diskusjon: I studiebarometeret for både Bachelor- og master programmet kommer det fram at studentene gir lav poengsum for tilknytningen til arbeidslivet. Programråd diskuterte hvilke tiltak som kan gjøres for å forbedre dette. Blant annet ble det foreslått å ha 2 arrangementer i semesteret med representanter fra næringslivet som holder presentasjoner og servering av pizza. Fokusgruppen bør være masterstudenter, men både bachelorstudenter og ph.d.-studenter bør bli invitert til arrangementene. Kjemisk fagutvalg, Norsk kjemisk selskap og ansatte bør bidra inn med å holde arrangementene/invitere/dele næringslivskontakter. Det planlegges allerede minst ett møte i regi av Norsk kjemisk selskap denne høsten som kan være aktuelt for våre masterstudenter.

 

Sak 04-22:  Diskusjonssak. Forslag til kandidater til eksternt panel i forbindelse med periodisk programevaluering av masterprogrammet i kjemi.

På grunn av manglende kapasitet hos programleder ble den periodiske programevalueringen av masterprogrammet utsatt til høsten. Vi prøver nå å rulle i gang ballen. En statusoppdatering vil bli gitt på møtet. I tillegg bes programrådet spesielt om innspill til eksternt evalueringspanel.

Den eksterne evalueringen vil ledes av våre eksterne programrådgiver Frank Jensen, Institutt for kjemi, Aarhus universitet, men panelet skal bestå av fem-seks personer.

Kravene til det eksterne evalueringspanelet finner dere her, et stykke ned på siden.

Det er ønskelig å ha en studentrepresentant og en vitenskapelig representant fra et annet stort norsk universitet. I tillegg kan det være fint med to representanter for arbeidsgiversiden, gjerne både offentlig og privat, da det har vist seg vanskelig å få tilbakemeldinger fra arbeidsgivere via spørreundersøkelser og lignende. Programrådet bes komme med forslag til egnede kandidater til eksternt evalueringspanel.

Diskusjon: Programrådsleder Karoline Fægri har utarbeidet en kandidatundersøkelse (nettskjema) som skal sendes til alle kandidater som er ferdig med mastergraden sin i kjemiprogrammet i perioden 2018-2022. Programråd gikk gjennom undersøkelsen, og ønsker at det legges til spørsmål som gir svar på om studentene vektla geografi, studiemiljø/veiledere, arbeidsmetoder/faglig interesse ved valg at masterprogram og studieretning. Det ble ønsket at spørsmål om faglig relevanse omformuleres. Spørsmålene bør stilles som flervalgsspørsmål for å øke svarprosenten.

Det er utarbeidet et rapportskjema (nettskjema) som sendes til alle aktive masterstudenter i forbindelse med invitasjon til semestersamtale med studiekonsulent i oktober. 

Det ble diskutert hvordan det skal innhentes informasjon fra arbeidslivet/næringslivet. Kan behovet for informasjon fra næringslivet, dekkes ved at det er 2-3 næringslivsrepresentanter i det eksterne evalueringspanelet, som har forskjellig profil? Programrådet foreslo 6 kandidater fra ulike bedrifter/institusjoner som mulige aktuelle næringslivsrepresentanter. 

Det skal være en studentrepresentant i det eksterne evalueringspanelet. Tidligere har dette vært studentrepresentanten ved UiB, denne gangen kan vi vurdere fra et annet universitet. Programrådsleder undersøker evt. aktuell studentrepresentant fra annet universitet.

Sak 05-22: Diskusjonssak/vedtakssak. Gjennomgang av sluttrapporter og eksamensstatistikk for emner fra høsten 2021 og våren 2022

Sluttrapporter og eksamensstatistikk for emner fra høsten 2021 og våren 2022 er lagt ut på egne sider:

Da vi nå skal gjennom rapporter for to semestre er det mye å forholde seg til. Prioriter gjerne emner fra egens undervisningsseksjon eller emner du har god kjennskap til/synspunkter på.

Konklusjonen etter å ha lest gjennom rapportene for begge semestre er at det generelt drives mye god undervisning og undervisningsutvikling på emnene våre. Det rapporteres om stort fokus på hands-on og reell opplæring (ikke bare instrumentsightseeing) i emner med fokus på eksperimentelle ferdigheter. Dette er veldig positivt.

I anledning at Studiebarometeret viser et stort behov for å knytte undervisningen vår nærmere mot arbeidslivet er det også verdt å trekke frem et eksempel på god praksis fra KJM5310 Biologiske makromolekylers struktur og funksjon, der emneansvarlig inviterte fire forskere som jobber med sammenhenger mellom struktur og funksjon til å gi hvert sin korte presentasjon siste forelesning. Kan et slikt format være aktuelt for andre emner også?

Et par problemområder som bør tas videre i systemet:

  • Bemanningen i kjernekjemiemnene later til å være kritisk lav uten tegn til bedring (men muligens forverring?). Hvordan følges dette opp inneværende studieår?
  • KJM3120 Uorganisk materialkjemi rapporterer om vellykket kursomlegging, men manglende bemanning på lab, løst ved bruk av masterstudenter. Er tilstanden her bedret høsten 2022?
  • Omtrent samtlige emner i Organisk kjemi fra 3xxx-nivå og opp rapporterer om at studenter fra OsloMet strever med å følge undervisningen. Det er problematisk at problemene oppstår allerede på KJM3000 Anvendt spektroskopi og KJM3200 Organisk kjemi II, som disse studentene skal ta nettopp for å få grunnlaget for masteremnene. Samtidig gjelder mange av bekymringene trolig de samme studentene. Er erfaringene de samme denne høsten, eller har advarselen på opptakssidene hjulpet?
  • KJM1140 Biokjemi I rapporterer at ny plassering i fjerde semester gjør at en del studenter nedprioriterer emnet til fordel for andre arbeidskrevende emner. Emnet går samtidig med KJM2500 Syntese og karakterisering og MAT1060 for studentene på studieretning kjemi og samtidig med BIOS290 Molekylærbiologi 1 for studenter på studieretning biokjemi.
  • Flere labemner melder om få/for dårlige/ødelagte instrumenter. De fleste finner kreative veier rundt problemene eller planlegger nyinnkjøp, men man bør kanskje ta en runde med labansvarlige for de ulike emnene og kartlegge behovet for oppgraderinger. Erfaringsmessig er det ofte en del penger til overs etter at undervisningen er ferdig, ikke minst på rene forelesningsemner. Kan noe av dette brukes til opprustning der det trengs? Det gir oss neppe en ny MS, men kan kanskje løse noen av de litt billigere problemene.

Ikke alle sluttrapporter var tilgjengelige da denne innkallingen ble sendt ut, og dere biter dere sikkert merke i andre ting, eller vet ting om enkeltemner som kan være lure å diskutere. Vi åpner for diskusjon rundt det som bør følges opp.

Diskusjon: Bemanningen i kjernekjemiemnene ble diskutert, og det ble opplyst om at KI ikke ansetter ny strålevernskoordnitaor, men at strålevernskoordinator ved IFE kan benyttes i 50% stilling. I tillegg er det ansatt en på timekontrakt ved kjernekjemi, som skal hjelpe med undervisningen/strålevern høsten 2022. Hva som skjer videre med studieretningen miljøkjemi og kjernekjemi må diskuteres på et senere programrådsmøte når undervisningsgruppeleder, Jon Petter Omtvedt er tilstede.

Det er lav bemanning på alle emnene som ligger under seksjon for uorganisk materialkjemi. I tillegg til mangel på labveiledere, har dette også medført at KJM-MENA5110 Uorganisk strukturkjemi har gått som delvis selvstudium. Dette har fungert dårlig. Emnet er essensielt for alle som skal ta master i uorganisk, men det er i dag svært få som kan undervise det. Det må legges en plan som sikrer labundervisningen i emnet. Undervisningsseksjonen skal ha et møte med utdanningsleder i nær fremtid, og programrådet er lovet referat fra møtet.

Studieadministrasjonen skal se på om tiltakene som er gjort for studeretningen organisk kjemi har hjulpet, og skal se på hvor mange masterstudenter som kommer fra eksterne læresteder som sliter med emner i organisk kjemi denne høsten. Resultatet av undersøkelsen vil bli presentert på neste programrådsmøte.

Det ble diskutert kollisjon i timeplanen mellom KJM2500 Syntese og karakterisering og KJM1140 Biokjemi for kjemikere I, og at denne kollisjonen må unngås i framtidige semestre.

Eksamen i KJM1111 - organisk kjemi I våren 2022 ble diskutert. Fagutvalget har reagert på at strykprosenten var veldig høy sammenlignet med tidligere år. Flere rapporterer at eksamen våren 2022 viste at den hadde stort omfang i forhold til tidligere eksamener. 

I tillegg til tilfellene som er nevnt i sluttrapportene har det også kommet melding om at organisk kjemi lab mangler IR-spektrometer, og at dette legger begrensninger på hva man kan gjøre i labkursene. Karoline Fægri fremmet ideen om at instituttet bør kartlegge situasjonen på undervisningslaboratoriene når det gjelder instrumenter og annet utstyr. Hun foreslo også at ubenyttede midler fra emner kan brukes til å oppgradere/kjøpe instrumenter og annet labutstyr der det trengs. Programrådet var postive til forslagene og ber instituttet gjennomføre kartleggingen og se på mulighetene for å bruke ubenyttede undervisningsmidler til nødvendige investeringer i instrumenter og annet utstyr til undervisningslaboratoriene. 

 

 

 

 

Publisert 19. sep. 2022 22:17 - Sist endret 12. juni 2024 14:01