Om masterprogrammet i kjemi
Undersøkelser av studiekvalitet
Studiebarometeret
Studiebarometeret er en årlig undersøkelse av studiekvalitet i regi av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), og gir et viktig grunnlag for arbeidet med studiekvalitet. På masterprogrammet er det studenter i tredje semester som svarer på undersøkelsen.
- Studiebarometeret 2019 for masterprogrammet i kjemi
- Sammendrag av Studiebarometeret 2019 for masterprogrammet i kjemi
- Studiebarometeret 2020 for masterprogrammet i kjemi
- Sammendrag av Studiebarometeret 2020 for masterprogrammet i kjemi
- Studiebarometeret 2021 for masterprogrammet i kjemi
- Sammendrag av Studiebarometeret 2021 for masterprogrammet i kjemi
Årlige programevalueringer
På grunn av mangel på ekstern rådgiver tidlig i perioden og senere COVID-19 har det ikke vært gjennomført årlige programevalueringer av nåværende masterprogram, som startet opp i 2018. Dette er i seg selv en mangel.
Spørreundersøkelser utført i anledning periodisk programevaluering
Det ble gjennomført flere spørreundersøkelser i anledning programevalueringen.
Spørreundersøkelse blant nåværende masterstudenter
Det ble brukt to ulike skjema, da nye studenter også fikk spørsmål om hvorvidt de har funnet veileder og om informasjonen ved oppstart var tilstrekkelig. Dessverre har bare totalt fire studenter av ??? mulige svar, og det gjør at resultatene i liten grad gir informasjon vi kan bruke i evalueringen. De ulike spørreskjemavariantene er gjengitt nedenfor. Siden undersøkelsen er gjort i forbindelse med den smestervise masterrapporteringen er svarene ikke anonyme og vil ikke bli gjengitt her.
- Spørreundersøkelse til nye studenter høsten 2022
- Engelsk versjon av spørreskjemaet til nye studenter høsten 2022
- Spørreundersøkelse til studenter som er på masterprogrammet i kjemi og begynte før høsten 2022
Spørreundersøkelse blant ferdige masterkandidater
Det ble sendt ut spørreskjema til samtlige kandidater som har fullført masterprogrammet i kjemi i perioden 2019-2022. Her fikk vi totalt 23 svar av rundt 65 mulige, som gir oss et akseptabelt grunnlag for å trekke noen slutninger om programmet som helhet.
- Spørreundersøkelse til kandidater som har fullført nåværende masterprogram i kjemi
- Svar fra masterkandidatene
Spørreundersøkelse blant ansatte ved Kjemisk institutt
Alle ansatte ved instituttet ble invitert til å dele sine synspunkter om masterprogrammet i kjemi. Vi mottok kun ti svar. Disse inneholder mange kvalitativt nyttige refleksjon rundt programmet som kan brukes i evalueringen, men gir i liten grad grunnlag for å si noe mer generelt om de ansattes oppfatning av masterprogrammet.
Spørreundersøkelse blant potensielle arbeidsgivere
I forbindelse med evalueringen av bachelroprogrammet ble det sendt ut en spørreundersøkelse til potensielle arbeidgivere for våre kandidater. Spørreundersøkelsen ga bare syv svar, men de som svarte, svarte med utgangspunkt i kandidater med mastergrad eller ph.d. Derfor er svarene relevante også for evalueringen av masterprogrammet.
- Spørreundersøkelse til potensielle arbeidsgivere
- Svar på spørreundersøkelse til potensielle arbeidsgivere
Undervisningsgruppenes evaluering av egen emneportefølje
Kjemisk institutt har en omfattende emneportefølje på masternivå. Istedenfor å se på samtlige enkeltemner, ble undervisningsgruppene bedt om å gjennomføre en evaluering av masterporteføljen for sin studieretning og vurdere om det er behov for endringer.
Evalueringen ble gjennomført tidlig 2022 for de fleste studieretningene, og det har derfor vært en oppfølgingsrunde i forbindelse med ferdigstilling av programevalueringen, da det har skjedd endringer på enkelte av undervisningsgruppene i løpet av året. Opprinnelig bestilling og tilbakemeldinger, samt enkelte oppfølgingsspørsmål ligger under. For fysikalsk og teoretisk kjemi er det levert et eget svar for teoretisk kjemi og et annet for øvrig fysikalsk kjemi. Undervisningsgruppen for miljø- og kjernekjemi hadde ikke kapasitet til å gjennomføre noen evaluering. Her er informasjonen isteden basert på opplysninger som har fremkommet på andre måter.
- Bestilling til undervisningsgruppene om å evaluere egen emneportefølje
- emneporteføljeevaluering Analytisk kjemi
- emneporteføljeevaluering Biomolekyler og biomaterialer
- emneporteføljeevaluering Uorganisk kjemi og elektrokjemi
- emneporteføljeevaluering Organisk kjemi
- emneporteføljeevaluering Fysikalsk kjemi
- emneporteføljeevaluering Teoretisk kjemi
- oppfølgingsspørsmål Teoretisk kjemi
- emneporteføljeevaluering Kjemididaktikk
Andre rapporter og tilbakemeldinger
Her ligger annen dokumentasjon som også har vært brukt i evalueringsarbeidet.
- Tilbakemeldinger fra Fagutvalget
- Universitetet i Oslos forrige arbeidsgiverundersøkelse (2016)
- Kandidatundersøkelser fra Universitetet i Oslo