English version of this page

REAL undervisning - Kunstig intelligens i undervisning og læring

Kunstig intelligens (KI) har tatt utdanningssektoren med storm, og selv ett år etter at KI ble allemannseie er det fremdeles mange som kjenner en usikkerhet knyttet til god bruk av KI i undervisning og læring.

I vårens utgave av REAL undervisning tar vi en fot i bakken og får oversikt over hva KI egentlig er og ser på ulike KI verktøy. I tillegg setter vi fokus på hvordan vi kan bruke det på lovlig måte og hvordan KI kan bli vår nye læringsassistent.

Plakat for 'REAL undervisning - Kunstig intelligens i undervisning og læring', med et moderne design som kombinerer AI-symbolikk og utdanningselementer.

Eventillustrasjon. Bildet er laget av OpenAIs chatGPT 4.0 ved å klippe inn beskrivelsen av eventet påfulgt av prompten: "We are throwing this event. Can you make a nice illustration for our website?"

Program:

9-910: Velkommen ved studiedekan Knut Mørken

910-950: Kunstig intelligens, maskinlæring, ChatGPT: Hvordan fungerer språkmaskineriet? ved Stephan Oepen, professor i språkteknologi og instituttleder ved Institutt for informatikk.

Stephan gir en overordnet forståelse for teknologien under panseret og hva som har vært pådriver for utviklingen de siste årene.  Hensikten med innlegget er til en viss grad å “avmystifisere” teknologien, samt bidra til edruelige forventninger og kritisk og ansvarlig bruk der det gir mening.  Potensiale for juks under eksamen er kanskje ikke den største utfordringen i denne sammenheng.

950-1000: Kaffepause

1000-1030: Hva er lov og hva er juks ved bruk av KI? Med førstelektor Vidar Skogvoll, KURT

Selv om mulighetene som generativ KI medfører er enorme og potensialet for individuell tilpassing stort, er det ikke så lett å få oversikt over hva som er lov å bruke. Hvilke verktøy kan man bruke i sin undervisning? Og hva kan studentene bruke uten å stå i fare for å jukse? Vi skal prøve å gjøre skillelinjene tydelige.

Presentasjon

1030-1115: Hvordan bruke ChatGPT som en læringsassistent? Med universitetslektor Andreas Haraldsrud, KURT

KI kan både hjelpe og hindre studenter i å lære. Hva kan vi si om god bruk av KI i undervisning med den forskningen vi har tilgjengelig, og hvilke konsekvenser har dette for våre studenter? Vi ser på ulike måter studenter kan bruke generativ KI for å lære mest mulig, og hva vi som undervisere kan gjøre for å støtte studentenes læring gjennom KI.

1115-1130: Felles diskusjon og oppsummering

1130-1200: Lunsj og mingling i foajeen

På grunn av kaffe og matbestilling trenger vi påmelding:

Påmelding REAL Undervisning

Emneord: test