En pedagogisk mappe er et personlig dokument som kan brukes for å utvikle seg selv som underviser og for å presentere ens undervisningserfaring. Her kan du lese mer om hvordan utforme en pedagogisk mappe til ulike formål.
Kjapp startguide
En pedagogisk mappe er personlig dokument, og du står fritt til å organisere den akkurat slik du ønsker. Her følger en kjapp startguide for hvordan den kan se ut.
- Lag en mappe som heter "pedagogisk mappe". (For eksempel i office drive, så du har den lett tilgjengelig i nettleseren).
- I mappen lager du et dokument som heter "pedagogisk logg".
Nå har du opprettet en "arbeidsmappe". I loggen skriver du refleksjonsnotater når du måtte ønske - og gjerne i forbindelse med undervisning, etter å ha lest en forskningsartikkel innen pedagogikk eller didaktikk som gjorde inntrykk eller i forbindelse med et REAL-arrangement. Et konkret tips er å bruke daterte overskrifter (heading 1, heading 2) osv., med siste dato øvers. Slik blir dokumentet lett navigerbart.
I den pedagogiske mappen legger du alle dokumenter om du har samlet deg opp. Vi anbefaler å døpe filene i formatet "YYDDMM - beskrivelse", f.eks. 240228 - Svar fra undersøkelse om friksjon FYS2152.pdf" slik vist i skjermskudded over.
Dette er arbeidsmappen din. I forbindelse med søknad om merittering, opprykk eller ansettelse har du behov for å presentere din pedagogisk profil gjennom presentasjonsmappen din. Du kan lese mer om hva du bør ha med i din arbeids, og presentasjonsmappe, under.
Arbeidsmappe
En arbeidsmappe er en mappe hvor man kan samle alle dokumenter og notere erfaringer fortløpende mens man underviser.
Presentasjonsmappe
Presentasjonsmappe skal brukes for å vise ved mertittering, opprykk eller ansettelse, og kan endre seg avhengig av kriteriene og kan variere i sidetall.
Den pedagogiske mappen bør forankres i Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-prinsippene:
- Fokus på studentenes læring
- En klar utvikling over tid
- En forskende tilnærming
- En kollegial holdning og praksis
En presentasjonsmappe skal ofte inneholde følgende elementer:
- En utdanningsfaglig CV
- Dokumentasjon på påberopte utdanningsfaglige prosjekter og initiativ
- Egenrefleksjon knyttet til egen rolle som underviser, samt diskusjon og begrunnelse for egne valg i planlegging, gjennomføring og utvikling av undervisning og veiledning