English version of this page

Pedagogisk mappe

En pedagogisk mappe er et personlig dokument som kan brukes for å utvikle seg selv som underviser og for å presentere ens undervisningserfaring. Her kan du lese mer om hvordan utforme en pedagogisk mappe til ulike formål. 

Kjapp startguide

En pedagogisk mappe er personlig dokument, og du står fritt til å organisere den akkurat slik du ønsker. Her følger en kjapp startguide for hvordan den kan se ut. 

  • Lag en mappe som heter "pedagogisk mappe". (For eksempel i office drive, så du har den lett tilgjengelig i nettleseren).
  • I mappen lager du et dokument som heter "pedagogisk logg".

Nå har du opprettet en "arbeidsmappe". I loggen skriver du refleksjonsnotater når du måtte ønske - og gjerne i forbindelse med undervisning, etter å ha lest en forskningsartikkel innen pedagogikk eller didaktikk som gjorde inntrykk eller i forbindelse med et REAL-arrangement. Et konkret tips er å bruke daterte overskrifter (heading 1, heading 2) osv., med siste dato øvers. Slik blir dokumentet lett navigerbart.

I den pedagogiske mappen legger du alle dokumenter om du har samlet deg opp. Vi anbefaler å døpe filene i formatet "YYDDMM - beskrivelse", f.eks. 240228 - Svar fra undersøkelse om friksjon FYS2152.pdf" slik vist i skjermskudded over. 

Dette er arbeidsmappen din. I forbindelse med søknad om merittering, opprykk eller ansettelse har du behov for å presentere din pedagogisk profil gjennom presentasjonsmappen din. Du kan lese mer om hva du bør ha med i din arbeids, og presentasjonsmappe, under.

Arbeidsmappe

En arbeidsmappe er en mappe hvor man kan samle alle dokumenter og notere erfaringer fortløpende mens man underviser.

Les om utforming av arbeidsmappe her. 

Presentasjonsmappe

Presentasjonsmappe skal brukes for å vise ved mertittering, opprykk eller ansettelse, og kan endre seg avhengig av kriteriene og kan variere i sidetall.

Les om utforming av presentasjonsmappe her. 

Den pedagogiske mappen bør forankres i Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-prinsippene: 

  • Fokus på studentenes læring
  • En klar utvikling over tid
  • En forskende tilnærming
  • En kollegial holdning og praksis

En presentasjonsmappe skal ofte inneholde følgende elementer:

  • En utdanningsfaglig CV
  • Dokumentasjon på påberopte utdanningsfaglige prosjekter og initiativ
  • Egenrefleksjon knyttet til egen rolle som underviser, samt diskusjon og begrunnelse for egne valg i planlegging, gjennomføring og utvikling av undervisning og veiledning