Møte i ph.d.-programrådet 20.03.2024

Til stede: Petter Nielsen (IFI), Cecilie Morland (FAI), Paal Engelstad (ITS), Valerie Maupin (IG), Ola Nilsen (KI), Anne Krag Brysting (IBV), Lutz Bachmann (NHM), Sonja Merethe Mork (Naturfagsenteret), Erlend F. Wold (MI), Ole Martin Drevland (kandidatrepresentant, FAI), Sofie Hildegard Ryen (kandidatrepresentant, IG), Jean Raphael Martinez (MN), Anniken Birkelund (MN),


Forfall: Natalia Utkina (MN), Andreas Görgen (FI), Bjørn Jamtveit (forskningsdekan), Susann Andersen (HR, MN), Ingunn Kathrine Wehus (ITA), Anders Isaksen (kandidatrepresentant, IBV)

 

Referat fra forrige møte

Saker fra Fakultetet

1. Presentasjonsrunde

2. MNPED9000 – Teaching in STEM

Tone Gregers (KURT) presenterte emnet MNPED9000 og rapporterte om evalueringen av emnet. MNPED9000, fakultetstilbudet i pedagogikk, ble etablert i 2021 etter oppfordring fra ph.d.-kandidater, spesielt fra dem som har undervisningsplikt som en del av stipendiatstillingen.

Innhold

Emnet fokuserer på å utvikle undervisningsferdigheter i høyere utdanning, inkludert prinsipper for undervisning og læring, planlegging av læringsmål, vurderingsmetoder og inkluderende læringsmiljø. MNPED9000 tar også opp undervisningens rolle i veiledning og støtte av forskningsteam, samt viktigheten av undervisning innen realfag og teknologi. Emnet gir også veiledning om dokumentasjon av undervisningskompetanse for videre karriere.

Eksamen i emnet er starten på egen pedagogisk mappe. Kandidatene leverer et refleksjonsnotat. 

Bedre rekruttering

Siden 2021 har 52 kandidater fullført emnet. Det finnes ledige plasser, og instituttene oppfordres til å rekruttere inn flere kandidater som skal undervise på instituttet. Det kreves ikke tidligere undervisningserfaring, men kandidaten må ha noen undervisningstimer i semesteret kandidaten tar emnet. 

Pedagogisk opplæring av ph.d.-kandidater vil styrke utdanningstilbudet på instituttet, ha en positiv effekt på læringsmiljøet og gi kandidatene selv en styrket CV. 

Evaluering

Emnet får gode tilbakemeldinger. Kandidatene bruker kunnskapen i videre undervisning, og flere nevner pedagogisk kompetanse som en fordel i senere arbeidsliv. De sier selv at de får viktige verktøy som gir selvtillit og mestringsfølelse i undervisningssituasjonen. 

3. Veilederopplæring for ph.d.-veiledere

Fakultetet har oppnevnt en arbeidsgruppe for å jobbe med flytting av veilederopplæring av ph.d.-veiledere til Canvas. Arbeidsgruppen skal ledes av Cecilie Morland (FAI). I tillegg stiller opp Anja Røyne (KURT), Petter Nielsen (IFI), Erlend F. Wold (MI) og Susann Andersen (HR, MN). Gruppen har som oppgave å gjennomgå tekstene og korte dem ned, samt gjøre dem mer informative og effektive. 

Opplæringen i Canvas skal suppleres med fysiske samlinger. I begynnelsen vil opplæringen være et anbefalt tilbud. På sikt burde den være obligatorisk for alle som skal fungere som veiledere for kandidtene på MN. 

4. MNSES9100 etikk og vitenskapsteori:

MNSES9100 – Science, Ethics and Society – Universitetet i Oslo (uio.no): Fakultetet har etablert et samarbeid med IFIKK/HF siden dagens kursansvarlig Deborah Oughton ønsker å fratre. Den nye kursansvarlige blir Feroz Mehmood Shah, som er ansatt som førstelektor ved IFIKK og er leder av akademiet for yngre forskere.

Deborah og Feroz underviser MNSES9100 sammen dette vårsemesteret, før Feroz overtar ansvaret f.o.m. høsten 2024. 

Det er fokus på å sikre at emnet forblir relevant nok for kandidatene våre og tett knyttet opp mot MN.

Oppfølging av periodisk programevaluering

Ingen saker.

Saker fra ph.d.-representanter

Ingen saker.

Saker fra ph.d.-utvalgsledere

1. Nettverk for veiledere (Naturfagsenteret)

En utfordring som ofte kommer opp, er at mange veiledere føler seg veldig alene når utfordringer oppstår. Finnes det (eller kan det etableres) nettverk for veiledere (helst på tvers av institutter) hvor man kan dele erfaringer og diskutere utfordringer?

Flere institutt melder om interesse for å sette igang et nettverk. Spesielt for nye/unge veiledere som har mindre erfaring og uten fast ansettelse. Det kommenteres at det er utfordringer ved å holde et nettverk gående over tid.

Fakultetet ser på mulighet for å starte et pilot-nettverk sammen med ForVei. 

2. Forskningsetikk (IFI)

Vi er usikre på hvor godt kandidatene (og veilederne) våre setter seg inn i gjeldene etiske normer og regler og hvor godt de kjenner til institusjonene ved UiO som håndterer etiske utfordringer og disputer. Ved IFI har vi endret malen for ph.d.-prosjektbeskrivelsen (pkt. 7) for å sikre oss at kandidatene ved oppstart setter seg inn i hva som gjelder. Vi håper denne ‘milde’ formen for tvang vil ha en positiv effekt. Dette kan også være relevant for andre institutter, tror vi.

Det er stor enighet om at kandidatene og veilederne deres trenger å sette seg bedre inn i etiske normer og regler. Prosjektbeskrivelsen leveres lenge før kandidatene har deltatt på MNSES9100. Instituttene skal sørge for at kandidatene setter seg inn i reglement og reflekterer rundt etiske problemstillinger i forbindelse med forskningen sin. 

Flere er positive til IFIs forslag, men mange mener at vi i tillegg burde ha enda strengere krav til hva kandidaten skal kunne før de skriver prosjektbeskrivelsen. Obligatoriske e-etikk-kurs i Canvas ble foreslått. Dette kan fungere som en obligatorisk aktivitet uten studiepoeng. 

3.  Samlede ressurser for ph.d.-utdanning både for ph.d.-kandidater og veiledere

Ola Nilsen har satt sammen en liste over samlede ressurser for ph.d.-utdanningen. Send Ola tips til andre ressurser som burde være med. Hensikten er å utvide listen basert på erfaringer og kunnskap fra de øvrige deltakerne i møtet.

Flere institutter har lignende ressurser. Fakultetet utvider ansatte-sidene for å dekke en del av dette behovet. I tillegg utbedres de eksterne nettsidene. 

Eventuelt

1. Kandidatundersøkelsen

Resultatene fra undersøkelsen sendes ut til alle. Det er i år en egen del om ph.d.-kandidater og hvordan de klarer seg i arbeidslivet. Resultatene sendes ut på epost. 

Publisert 20. des. 2023 14:48 - Sist endra 2. apr. 2024 12:18