Saksliste
Sak | Tema | Sakspapirer |
---|---|---|
1 – Studieplan |
Det er frist 15. april for innmelding av studieplanendringer, emner som opprettes, nedlegges eller endres vesentlig for høstsemesteret 2015. Før denne fristen skal saken ha vært behandlet i UU lokalt. Dette innebærer:
Til sist er det viktig å nevne at på grunn av InterAct, med endringer fra 2016 (2017), er det viktig å være kritisk til å gjøre store endringer nå. Dette gjelder endringer som eventuelt må endres igjen på grunn av programrevisjonen, eller som legger premisser for videre arbeid med programrevisjonen. |
|
2 -Utdanningsmidler | Solveig presenterte oversikt over midler som er øremerket utdanningssatsing og forslag til føringer for videre tildeling til instituttene. Sentrale prioriteringer ved utlysning av midler foreslås til å omfatte innovativ- og studentaktiv undervisning på bachelornivå, posisjonering SFU, videreutvikling CSE, styrke didaktikk gjennom skolelaboratoriene, student IT samt digital eksamen. Så foreslås det å tildele instituttene midler flatt med en fordelingsnøkkel, samt et skille på eksperimentelle / felt fag og mer teoretiske fag. | |
3 - InterAct - tidslinje |
Ragnhild har i samarbeid med studieadministrasjonen laget et første utkast for tidslinje for fase 3 i programutviklingen som er "Oppdeling i emner med læringsutbytte". For denne fasen er det en frist til UiO sentralt 1. oktober på å levere faglige programpresentasjoner, inkludert oppdeling i emner med læringsutbytte (se slide 3 i presentasjonen). Dette har en frist for innsending til fakultetet 1. september for kvalitetssikring. Det er å anbefale at fakultetets studieplangruppe involveres underveis i prosessen, slik at kvalitetssikringen går parallelt med utviklingen og at det ikke blir så mye som må rettes på etter innsending. Det er nå opprettet en arbeidsgruppe som skal levere et forslag til april på hva profesjonell kompetanse kan være siden dette er en MN kvalitet som bør være så felles som mulig for studieprogrammene. Læringsmål i metode- og støtteemner må ta høyde for at flere programmer bruker emnet, så her må instituttene snakke med hverandre. Programkomiteene har med representanter fra samarbeidende institutter og programmer for å bidra til å sikre dette. NB! Studenter må få beskjed om hvilke emner som går for siste gang til høsten og hvilke overgangsordninger som gjelder. Med endringer i emneporteføljen vil mange studenter bli berørt og det er svært viktig at studentene ikke blir skadelidende og at studieadministrasjonen kan besvare alle henvendelser rundt dette med gode svar. De tre første årene vil det bli en dobbelkjøring av nye og eldre program slik at de nye fases inn, mens de gamle fases ut. Lenker til detaljbeskrivelser på nett av emner for reviderte program må være klare i god tid før det enkelte studieår: for 1. året våren 2016, for 2. året våren 2017 og for tredje året våren 2018. Det betyr at for studieåret 2016/17 så vil det være de nye 1. årsemnene som gis, mens for de som går på sitt 2. studieår vil ha emner i henhold til sin studieplan på "gammel" ordning. For 2017/18 gis det emner for de "nye" 2. året i programmet, mens studentene på 3. år vil ha de emnene som er satt opp i "gammel" ordning. Det kommer helt sikkert til å være mange studenter som er forsinket i henhold til normert studietid så her MÅ det lages overgangsordninger for disse. Det er viktig å kople på studieadministrasjonen på det enkelte institutt for å få til gode løsninger her. Lektorprogrammet (LeP) er nylig revidert og skal bestå slik det nå er, MEN med emneendringer på de instituttene som leverer til LeP kan den generelle revisjonen også påvirke LeP. LeP har representanter i programkomiteer for å ivareta LeP sine interesser. Det ble vedtatt å bruke begrepet læringsutbytte som er det offisielle begrepet i kvalifikasjonsrammeverket. Når det gjelder masterprogramporteføljen er prosessen med den utsatt til bachelorprogrammene er mer klare. Det tas sikte på at nye masterprogram kan starte fra H2017 og siste frist for å starte er H2019 når det første kullet med et revidert bachelorprogram er klare for å søke master. Når det utvikles reviderte bachelorprogram må man ha masterprogram i "bakhodet" og gjerne lage forslag til opptakskrav til disse, men da er disse interne arbeidsføringer og ikke krav som vedtas før masterprosessen er ordentlig igang. |
|
4 - InterAct og programutviklingen |
Refleksjoner over prosess og innspill til faglig visjon for institutt og utdanning fra FI, fysikk, kjemi og IBV. Momenter var blant annet at dette arbeidet hadde frembrakt nye tanker rundt utdanning og hadde virket samlende på instituttet samt at det hadde vært motiverende for eget arbeide å se hva andre institutter har fått til. Hvilken kompetanse står de studentene igjen med som ikke greier C kravet til master igjen med når bachelorgrad blir såpass bred? Arbeidsgruppen for profesjonell kompetanse vil utarbeide felles læringsmål for fakultetet. Arbeidsgruppen ledes av Knut Mørken og består ellers av Karoline Fægri, Henrik Svensen, Cathrine Tellefsen, Gaute Einevoll, Jessica Lönn-Sterud, Molly Moleckar, Kristina Erikstad Sæterdal og Hanne Sølna. Vedlagt er mandatet for arbeidsgruppen. |
|
Eventuelt |
26. februar er det møte fra 0830 til 0915 med instituttledere og utdanningsledere. Tema blir tidslinjenotatet og instituttenes innspill på egen faglig visjon avledet av de faglige rammer for utdanningen. Neste uke er det ikke møte i STUT. |